Vállalkozás hvg.hu 2014. november. 14. 15:22

A nagyobb kosárméretű nők többet vásárolnak

Legalábbis erre jutottak az Alibaba adathalászai a felhasználóik vásárlási szokásait elemezve, de ennék sokkal hasznosabb információk is kinyerhetőek digitális információhalmazból.

A nemrég tőzsdei rekordot is beállító kínai e-kereskedelmi vállalat adathalászai érdekes következtetésekre jutottak. Megvizsgálták például az oldal női felhasználóinak fehérnemű vásárlási szokásait, ami alapján kiderült, hogy a kisebb kosárméretű nők kevesebbet költenek: a B kosárméretű melltartók vásárlóinak 65 százaléka kifejezetten keveset költ online, amíg a C kosaras vagy nagyobb mérettel rendelkező nők legalább közepes vagy magas vásárlóerővel bírnak. Ennek egyik lehetséges magyarázata, miszerint a fiatal – és így kisebb kosármérettel rendelkező – nők általában kevesebb pénzt is keresnek, hiszen vagy pályakezdők, vagy még tanulnak - írta meg a Quartz.

Ugyanakkor ez a példa jól mutatja, hogy a kínai online kereskedelmi óriás mennyi információt be tud gyűjteni vásárlóiról a napi több milliónyi beérkező rendelésnek köszönhetően. Főleg azon a napon, amikor egy perc alatt 2,85 millió tranzakciót kötnek az oldalon. Ez a „Szinglik Napja” november 11-én, amikor a fiatal kínaiak azzal ünneplik egyedülállóságukat, hogy egy éjszakát online vásárlással töltenek. Ezen a napon korábban egy kevésbé elterjedt kínai hagyományt ápoltak, a hajadon vagy agglegény életmódot ünnepelték, ma az Alibabának köszönhetően ez a világ legnagyobb online kereskedelmi eseménye értékesítés tekintetében.

Az említett példa is jól mutatja, hogy a cég rendelkezésére álló vásárlási adatokból rengeteg információ kinyerhető, és ahogy az alelnök, Joseph Tsai mondta, ez még csak a jéghegy csúcsa. „Egyelőre az 5 százalékát sem dolgoztuk föl az elérhető adatoknak, de ha ez megtörténik, akkor elképzelhető, hogy milyen mértékben tudjuk személyre szabni szolgáltatásainkat és növelni a fogyasztói elégedettséget.

Egy 2013-as riport szerint, az Alibaba, az Amazon és a japán Rakuten az e-kereskedelmi cégek azon az 5 százalékos kisebbséghez tartozik, ahol élnek a prediktív analitikával, vagyis felhasználják ezeket az adatokat stratégiai tervezésük során. Ráadásul a növekvő kínai középosztály és az online kereskedelem rohamléptű terjedése köszönhetően várhatóan a kínai lakosság lesz a világ egyik legfontosabb „adatbányája”, amit a jelek szerint az Alibaba teljes egészében ellenőrzése alatt tart. A vállalatnál jelenleg 800-an foglalkoznak adatelemzéssel és nem titkolt céljuk, hogy a jövőben a cég profilja eltolódhat az adat megosztás felé.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!