Idén rekordszámú felszámolási és kényszertörlési eljárás indult a szállítmányozási cégek ellen Magyarországon, közülük is a közúti fuvarozók állnak a legrosszabbul.
Az ágazati problémák és a kiélezett szolgáltatási verseny jelentősen növelte a „bedőlési” veszélyt a teljes hazai szállítmányozási szektorban, mutat rá az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb elemzése. Az összefoglaló szerint az elmúlt években folyamatosan nőtt a felszámolási és a – 2012 óta létező – kényszertörlési eljárások összesített száma az iparágban. Amíg 2012-ben 1146 esetet regisztráltak, idén már a harmadik negyedév végére elérték az 1400-at. 2012-ben még 21 126 működő vállalkozást regisztráltak a szektorban, 2014-ben már csak 20 826-at.
Az Atradius adatai szerint az ágazat legveszélyeztetettebb területe a közúti fuvarozás, ahol 2012 és 2014 között közel 40%-kal, 842-re nőtt a felszámolási és kényszertörlési eljárások száma. A szállítmányozók egyre erőteljesebb ár- és kockázatversenye egyértelműen az árszint, ezáltal az árrés csökkenéséhez vezetett. Ez a folyamat – leginkább a többszintes alvállalkozói rendszerek esetében – számtalan esetben a szolgáltatás átlagos szintjének gyengüléséhez vezetett, ami gyakran elszámolási vitákat, elhúzódó kifizetéseket, rosszabb esetben szerződésbontást, a fizetés elmaradását okozta.
Az adatok szerint számtalan kis- és közepes méretű szállítmányozó cégnél maradt jelentős összegű ki nem fizetett fuvardíj ilyen okokból, miközben a korábbi vevő a szolgáltatás könnyű helyettesíthetősége miatt más partnert keresett, ahol esetenként ugyanez a jelenség megismétlődött, újabb károsultakat hagyva maga után. „A tartalékokkal nem rendelkező és pénzügyi kockázatmenedzsment szempontból sem felkészült kkv-nak már rövidebb fizetési csúszások, illetve kisebb ki nem fizetett számlák is komoly likviditási problémákat okozhatnak, ami az építőiparból ismert körbetartozási lánc kialakulásához vezethet” – mutat rá Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító igazgatója.
A kisebb és közepes méretű fuvarozócégek pénzügyi helyzetét tovább rontja a jellemzően magas eladósodottság: az iparág sajátosságaiból fakadóan a finanszírozás és a flottafenntartás nagyobb pénzügyi terhet jelent, mint más ágazatokban. Az Atradius szerint ezt csak tetézi, hogy 2008-2009-es időszakban ezek a vállalkozások az eszközbeszerzéseiket jellemzően svájci frank alapú hitelből vagy lízingből valósították meg, és a frankárfolyam erősödéséből adódó magasabb lízing- és törlesztőrészletek pluszterhei még ma is érezhetőek.
Ezért a fuvarozók számára különösen fontos, hogy minimalizálják kockázataikat, például hitelbiztosítás vagy céginformáció segítségével, illetve erősen ajánlott a hatékony követeléskezelési politika bevezetése. Ellenkező esetben a jelentős vevői kitettség és a magas arányú eladósodottság mellett könnyen kialakuló lánctartozások csődhullámot indíthatnak el.
Keressük a legjobb kisvállalkozói honlapot! Pályázzon jól működő honlapjával, részletekről itt olvashat, a pályázati űrlapot pedig itt találja.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.