Sok apró, meglepő praktika létezik a brandépítés hatékonyságának növelésére, egy kreatív elmétől azonban egészen megdöbbentő tippet kaptunk.
Amerikában szerencsém volt találkozni Fabian Geyrhalterrel, egy osztrák származású kreatív elmével, akié az egyik legsikeresebb Los Angeles-i brandingügynökség, és aki levezette a címben jelzett technikát. A márka megölése nem olyan tragikus, mint amilyennek elsőre hangzik, de mire jó egyáltalán?
A szerzőről |
Szántó Péter igazi közösségi ember. Szakterülete a személyes tartalom a tömegkommunikációban. A University of Southern California StartUp képzésén tanult. Cége, a B Creative, digitális üzletfejlesztéssel foglalkozik. Péter kis-, és nagyvállalatoknak - mint OTP, Fashion Street és TripTrotting - ad közösségi média-, és mobil területen tanácsokat; előadója a Kürt Akadémiának, Internet Hungary-nek, a 2013-as TEDxYouth-nak. |
Hiszem, hogy mindig szükséges a hosszú távú vízió éppúgy, mint a rövid távú. Ahogy tudom milyen lépéseket kell tennem ma, úgy érdemes felkészülni a holnapra, és megírni előre a saját márkánk „gyászbeszédét”, már az alapítás szakaszában. A beszéd lényege, hogy összefoglaljuk a pozitív tulajdonságokat, ami lehetőséget ad, hogy felfedjük a márka „lelkének” szélesebb körű társadalmi hasznát, így bele tudunk gondolni, milyen örökséget hagy maga után, így már ideje korán tudatosítjuk magunkban a brand értékeit. Egy márka ugyanis csak akkor képes hosszú távú pozitív hatást kifejteni, ha annak jelentős társadalmi vonatkozása is van, változást hoz az emberek életébe. Ez az, amiért a gyászbeszéd nagyon hatékony eszköz lehet a brandépítés kezdeti szakaszán, ráadásul nem csak hasznos, de egyben szórakoztató feladat is.
Mr. Geyrhalter sokéves tapasztalata és tevékenysége során felfedezett egy másik, de legalább ennyire fontos gyakorlatot: vállalkozásunk halálának elképzelését, éppen csak, ahogy a brand esetében. Ez ugyanis felfedi majd hosszú távú céljainkat: vajon megvásárolja majd cégünket a MediaMarkt vagy a Facebook? Felfejlesztik és szétosztják a piacon? Marissa Mayer portfóliójának részei leszünk, és jutányos árat vásárolnak fel? Vajon a Yahoo! mit kezd majd velünk? Mi az 5 vagy 10 éves üzleti tervünk? Ha egyszer eljön a vége, hogyan szeretné, hogy megtörténjen? Ez a kis fantáziajáték nagy segítséget nyújthat a business- és brandstratégia kialakításában.
Ezek mellett pedig ki kell találni, hogy az 5 vagy 10 éves terv érdekében mit kell ma, holnap vagy egy hét és egy hónap múlva tenni. Lehet, hogy ma egy gyászbeszéd megírása, holnap pedig 5 ügyféltalálkozó vagy csak egy jó alvás hétvégén. Tudnunk kell, miként tudjuk a céljainkat apró lépésekkel elérni. Ehhez pedig a fent leírt módszer egy komolytalannak tűnő, de annál hasznosabb segédlet lehet.