Vállalkozás MTI 2014. július. 23. 06:10

Nagyon sokba fáj a szélsőséges időjárás a légi közlekedésnek

A szélsőséges időjárás 2050-re évi 700 millió euróval ronthatja a légi cégek eredményeit.

Az Eurocontrol előrejelzése szerint a szélsőséges időjárás 2050-re mintegy évi 700 millió euró kárt okoz a légi közlekedésben, ezért a légitársaságoknak és a repülőtér-üzemeltetőknek is fel kell készülniük a várható hatásokra.

Az európai légiforgalom szervezésével foglalkozó ernyőszervezet Skyway című kiadványában azt írta, a leginkább érintett terület Nyugat-Európa, ezen belül a Brit-szigetek és az északi-tengeri partvonal.

A legfontosabb időjárás-változások között említette a cikk a turbulencia erősségének és előfordulásának növekedését: előbbi 10-40, utóbbi 17-40 százalékkal lehet nagyobb a mostaninál.

Emellett az európai légi közlekedésnek a hőmérséklet emelkedésére és a csapadék mennyiségének növekedésére is fel kell készülnie: a hőség a repülőgépek emelkedési teljesítményét csökkenti, a jelentős mennyiségű csapadék pedig a repülőterek kapacitását csökkenti átmenetileg.

A lehullott hó mennyisége általánosságban csökkenhet Európában, ugyanakkor több olyan helyen is nagy mennyiségű hóra lehet számítani, ahol eddig nem volt. Ez a jelenség szintén a repülőtér-üzemeltetőkre van kihatással, a havazáshoz nem szokott repülőtereken kihívást jelenthet a helyzet kezelése.

A legerősebb viharok az előrejelzések szerint erősebbek és nagyobbak lehetnek, amely a járatok pontosságát, a folyamatosan változó szélirány és a kialakuló keresztszél (crosswind) pedig azon repülőterek kapacitását csökkentheti, ahol nincsen olyan futópálya, amellyel ezt az időjárási körülményt kezelni tudják.

hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.