Hogyan lehet elszámolni a telefon-, illetve az internethasználat költségeit? Az Adózóna eligazít a szabályozás útvesztőjében.
"Telefonszámlánkban internet- és telefonköltség is van. A telefonhasználat bruttó költségét osztom fel 30-70 százalékra. Az internetköltséget az 5-ös költségre és a 466 áfaszámlákra teszem. Jó ez így?".
Szakértőnk szerint az "alapelv" helyes. Az internet-szolgáltatás SZJ-száma nem szerepel az áfatörvénynek az előzetesen felszámított áfa levonását tiltó 124. §-ának (3) bekezdésében, így annak az adója levonható, ha azt az adóalany adóköteles tevékenységéhez vette igénybe. Lényeges, hogy abban az esetben, ha a munkáltató a munkavállalója részére nyújt ezáltal ingyenesen vagy kedvezményesen internet-szolgáltatást, ami béren kívüli juttatásnak minősül, akkor az ilyen internet-szolgáltatás előzetesen felszámított áfája már nem vonható le.
Abban az esetben – és ez a cégek többségénél így van –, ha a telefont magáncélra is használták, akkor fontos, hogy annak ellenértékét az érintettek megtérítették-e a cégnek. Amennyiben nem, úgy a magáncélú használatra eső előzetesen felszámított áfa nem vonható le, az adóköteles tevékenységhez használt és azon kívüli célra igénybe vett szolgáltatás áfáját (a 70 százalékot) levonható és le nem vonható áfára kell elkülöníteni.
Az áfatörvény rendelkezésein túl, az szja-törvény előírásait is figyelembe kell venni. Ennek alapján a telefonhasználat kapcsán adóköteles jövedelem akkor keletkezik, ha a telefonszolgáltatásért a magánszemély nem fizet, vagy nem annyit fizet, amilyen értékű szolgáltatást igénybe vett, és ez mérhető – híváslista, nyilvántartás alapján – vagy vélelmezzük a magánhasználatot.
További részleteket itt lehet olvasni.