Máris módosítják a pár hete elfogadott reklámadót. A módosítás értelmében az RTL Klub sem tudja kikerülni az adófizetést, ám meglepőbb húzás az, hogy gyakorlatilag mindenki fizetheti a különadót, ha reklámot tesz közzé. Ez ugyanakkor csak akkor lesz így, ha a reklám közzétevője nem vallja be, hogy hirdettek nála. Nagy kérdés, hogy a Google, vagy a Facebook tesz-e ilyet, és hogy a magyar hatóságok utána mennek-e a közösségi portálokon hirdetőknek. A javaslat emellett nem rendelkezik arról, mi történik, ha mind a reklám közzétevője, mind pedig a megrendelő befizeti az adót. Vagyis kétszer is be lehet ezt az adót szedni.
Hamar munka ritkán jó, a reklámadó legújabb módosítása jó példa erre. A reklámadó-törvényt a múlt héten fogadta el a parlament, most máris módosítani akarják, azonban a módosítás súlyos hibákat tartalmaz.
A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szúrta ki a módosító indítványban, hogy a fideszes L. Simon László javaslata nem rendelkezik arról, mi történik, ha mind a reklám közzétevője, mind pedig a megrendelő befizeti az adót. A nyilatkozat (a reklámot közzétevő részéről) elmaradása ugyanis a reklám közzétevőjének adókötelezettségét nem érinti, ezért előfordulhat, hogy ugyanazon reklám után mind a megrendelő, mind pedig a közzétevő adót fizet. Vagyis kétszer is beszedheti az állam az adót.
Az ügyvédi iroda kommentárja szerint gond az is, hogy a hirdetőt terhelő adókulcs kifejezetten magas: egy 25 ezer forintos, havi adómentes kereten túlmenően, nyilatkozat hiányában, a hirdetőknek 20 százalékos adókulccsal kell a reklámadót megfizetniük. Csak összehasonlításképpen: az adó egyébként sávos rendszerében ilyen mértékű adóteher a 10-15 milliárd forint közötti árbevételű médiacégeket sújtja. Az ügyvédi iroda szerint nyilvánvaló, hogy a Facebooktól vagy a Google-tól egy magyar hirdető hiába fog várni egy ilyen nyilatkozatot, ezáltal az itt elhelyezett reklámok megrendelőit sújtani fogja a 20 százalékos adóteher. Ezt súlyosbítja továbbá, hogy a jogszabály társasági adót módosító rendelkezése kimondja: ilyen esetekben a hirdető a hirdetés költségét a társaságiadó-alapjával szemben sem számolhatja el. Míg ez a rendelkezés egyrészt kifejezetten logikátlan és idegen a társasági adó rendszerétől, addig további jelentős adóhátrányt okoz az interneten hirdetőknek.
Kisvállalkozó, fizess!
A reklámadóról szóló törvényhez benyújtott módosító értelmében az RTL Klub idén se tudja elkerülni az adófizetést. A módosító javaslatban ugyanakkor megbújik egy olyan kitétel is, melynek értelmében a reklámokat megrendelők, a reklámozók is fizetni kényszerülhetnek.
A módosítás ugyanis kimondja, hogy ha a reklám közzétevője (ilyen például a Google vagy a Facebook) az adókötelezettsége tényéről vagy hiányáról szóló nyilatkozattételi kötelezettségét elmulasztja, akkor a reklám közzététele utáni adókötelezettség a reklám közzétételét tőle megrendelő szervezetet, személyt terheli (reklámozó vagy reklámügynökség). Ebben az esetben az adó alapja a reklámközzététel havi összesített ellenértékének 25 ezer forintot meghaladó része, az adó mértéke pedig 20 százalék.
Vagyis ha egy kisvállalkozás, élve az internet adta lehetőségekkel, valamelyik nagy szájton akar hirdetni bármelyik nagy nemzetközi cég közreműködésével, és az a cég nem informálja a magyar hatóságokat arról, hogy ez az illető ott hirdet (és mennyiért), akkor magán a reklámozón fogják bevasalni a különadót. Mely ráadásul igen hamar életbe is lép: elég egy 25 ezer forint feletti hirdetés, ezt könnyű megugrani, és máris lehet fizetni. A módosító ugyanakkor mindenkire érvényes lesz, aki például a Google-nél vagy a Facebooknál hirdet, ez pedig egy átlagemberre vagy egy politikusra is vonatkozik majd.
A törvényjavaslat indoklásában mindeközben az szerepel, hogy e rendelkezéseinek célja kifejezetten az, hogy a reklámozó csak olyan személlyel kössön szerződést a reklám közzététele érdekében, amely transzparens, jogkövető módon eleget tesz a reklám közzétételével kapcsolatban felmerülő reklámadó-kötelezettségének.
A jogszabály azonban a kkv-kat, mikrovállalkozásokat is adó fizetésére kötelezi, ami viszont szöges ellentétben van a kormányzati retorikával. Az Orbán-kormány az elmúlt négy évben azt hangoztatta, a kisvállalkozásoknak kíván kedvező üzleti környezetet teremteni. Ezért megkerestük a Nemzetgazdasági Minisztériumot, hogy hogyan passzol a reklámadó tervezett formája a kkv-k ösztönzésének céljába. Cikkünk megjelenése után a tárca közölte, hogy a törvényjavaslat a tisztességes versenyt támogatja, ugyanis, ha a hirdető vállalkozások tisztességes reklám-közzétevővel hirdetnek, akkor semmilyen adó-kötelezettségük nincsen, hiszen kizárt, hogy egy tisztességes reklám-közzétevő ne adná ki az adó megfizetéséről szóló nyilatkozatot.
Ennek ellenére a minisztérium felhívta a figyelmet arra is, hogy a Törvényalkotási Bizottság szerdán délután módosító javaslatot nyújtott be, amely a 25 ezer forintos határt 2,5 millió forintra emelte.
A Facebook helyett az embereken verik le
A hvg.hu korábban már írt arról, hogy problémákba ütközhet az olyan nagy cégek megadóztatása, mint a Facebook vagy a Google, mégpedig azért, mivel Magyarországnál sokkal nagyobb gazdasági erővel rendelkező országok bicskája is beletört az ehhez hasonló kezdeményezésekbe. A mostani módosítóval ezt a problémát igyekeznek most kiküszöbölni hazánkban, ám ahelyett, hogy a nagy nemzetközi cégek után mennének, azok után nyúlnak, akiket könnyebben el lehet érni, vagyis a magyarországi bejegyzésű cégek, magánszemélyek után.
Csakhogy kérdés lesz az, hogy mennyire tudnak a magyar hatóságok például a közösségi oldalakon hirdetők után menni: vajon folyamatosan pásztázzák majd ezeket a szájtokat és magyar vállalkozói hirdetések után kutatnak? Illetve a politikusok hirdetéseit is ugyanannyira veszik majd górcső alá, mint egy magyar átlagpolgár hirdetéseit?
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.