Vállalkozás hvg.hu 2014. június. 30. 11:40

Reklámadó: az RTL csak azért is fizetni fog

Módosítják a reklámadótörvényt, hogy az RTL idén se kapjon kedvezményt.

Az RTL miatt módosítja a reklámadóról szóló törvényt a Fidesz, hogy a kereskedelmi tévé idén se tudja elkerülni az adó megfizetését – derül ki egy reklámadótörvényt módosító javaslatból, amit L. Simon László nyújtott be hétfőn az  Országgyűlésnek. A fideszes képviselő azzal indokolja a javaslatot, hogy az adóelkerülés, illetve az adókötelezettség-teljesítés elmaradásának megakadályozása érdekében szükséges a még hatályba sem lépett törvény módosítása.

A reklámadóról szóló törvény elfogadása után ugyanis kiderült, hogy az RTL-nek nem kellene megfizetnie idén a reklámadó nagy részét, ugyanis egy korábbi jelentős mértékű tranzakcióból eredő veszteségelhatárolás miatt leírhatná az idei közterhet. Ez annyira felbosszantotta a kormányt, hogy Varga Mihály múlt héten sajtótájékoztatón jelentette be, hogy ráküldi a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV) a tévétársaságra. A miniszter azt mondta, egy fiktív tranzakcióról lehetett szó ebben az esetben, ezért kell az adóhatósági vizsgálat.

Fazekas István

A reklámadótörvény kidolgozása óta az RTL Klub és a kormánypártok vezetői nyilatkozatháborúban állnak egymással. A tévécsatorna Híradója az új közteher bejelentése óta a kormánynak kellemetlen, kritikus témákat dolgoz fel, a kormánypárti képviselők pedig olyan fenyegetésekkel élnek, mint Varga. A jelek szerint az adóhatóság kiküldése nem elég, és most a kormánypárt inkább törvénymódosítással oldaná meg, hogy az RTL-nek mégis kelljen reklámadót fizetnie. A most benyújtott törvényjavaslat ugyanis kiveszi azt a kiskaput, ami az RTL-nek kedvezményt adott, de úgy, hogy elsősorban az RTL jár rosszabbul a változással.

Az RTL-t célozzák

A Varga Mihály által emlegetett adóleírási lehetőség egy a reklámadó-javaslathoz utolsó pillanatban benyújtott módosító javaslatnak köszönhető. A módosítót a – fideszes többséggel működő – törvényalkotási bizottság nyújtotta be, amit a az RTL-lel személyesen is konfrontálódó, szintén fideszes képviselő, Gulyás Gergely vezet. A javaslat lehetővé tette, hogy nehéz helyzetben lévő vállalatok leírhassák veszteségük egy részét a reklámadóból. Ezt a módosítást nevezte az ellenzék „lex TV2-nek”, mert szerintük a Fidesz így mentette fel a céget a teher megfizetése alól (a tévétársaság 2010 óta veszteséges, tavaly 11 milliárdos mínuszt könyvelt el).

A változtatás következménye az lett, hogy az RTL is élhet a kedvezménnyel, egy 2012-es 29,4 milliárdos ügyletnek köszönhetően, annak ellenére, hogy évek óta nyereséget termel. (Ezt az ügyletet ugyanis elhatárolt veszteségként leírhatta a reklámadó alapjából, emiatt idén kevesebb adót kellett volna fizetnie.)

A most benyújtott módosító szerint azonban ez a szabály úgy változik meg, hogy az RTL kiesik alóla, a TV2 viszont a veszteségei miatt a hatálya alatt marad. Az új szabály ugyanis az lesz, hogy csak az a társaság csökkentheti a reklámadó alapját a korábbi évek elhatárolt veszteségével, amelyik tavaly veszteséges volt vagy nullás eredményt ért el. AZ RTL a kedvezménnyel a hvg.hu korábbi becslései szerint valamivel több mint 2 milliárd forint reklámadót fizetett volna, a változtatás miatt azonban valószínű, hogy több mint 4 milliárdot fog fizetni.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.