Vállalkozás hvg.hu 2014. június. 20. 12:49

Mennyit ér igazából a vállalkozás? – Így lehet meghatározni

Talán nincs is még egy olyan téma, mely annyira nehéz, szubjektív és hatásában olyannyira komplex, mint az egyes startup fázisoknak megfelelő cégértékelés. A Stratupdate mutatja, hogyan is érdemes meghatározni egy vállalkozás értékét.

Mennyit is ér valójában a cégem? A kérdés egyfelől a világ legprimitívebb, józan zöldségesi logikával elintézhető összefüggésének tűnik, hiszen minél nagyobb, annál jobb az alapítóknak – írja a Startupdate. Másfelől az amerikai gondolkodásmódból lassan hazánkba is átszármazó (mindössze papíron létező) magas összegek hallatán sok vállalkozó hitetlenkedve kérdez vissza: tényleg ér ennyit egy ötlet meg két-három vállalkozó néhány hónapnyi robotolása?

A túl magas cégértékelés (többnyire) rossz a vállalkozóknak és rossz a befektetőknek is, ugyanakkor a túl alacsony cégértékelés is (majdnem mindig) rossz mindkét oldalnak. A legmegfelelőbb mindkét oldalnak a helyes cégértékelés, de talán a legjobb a reális cégértéknél minimálisan kisebb premoney.

A cégértékelés – különösen korai fázisban – művészet. Mind az alapítóknak, mind a befektetőknek az az érdekük, hogy a megfelelő cégértékeléssel történjen a befektetés, így legjobb ezt közösen kialakítani, illetve korai fázisokban amerikai szokások szerint a befektetett összeghez igazítani. A szokásos cégértékelési mechanizmusok ugyanis pre-seed és seed fázisokban nemigen működnek. Kockázati tőkebefektetők előszeretettel használják az úgynevezett First Chicago Method cégértékelési módszert, de leginkább növekedési fázisú cégekre működik, tehát pre-seedben és seed-ben ez sem jó.

Több más faktor mellett ezek befolyásolják a korai fázisú premoney-t:

  • a startup pillanatnyi állása fázisokon belül,
  • a befektetés összege (néhányan ehhez igazítják fázison belül a premoney-t),
  • az alapítók és tanácsadók hírneve, iparági „értéke”,
  • a pillanatnyi tőkepiaci helyzet, az adott gazdaság állapota,
  • meglévő szabadalmak, együttműködési megállapodások, hosszú távú szerződések,
  • árbevétel.

A vállalkozás befektetés-kori fázisának megfelelő cégértéknél egy picit alacsonyabb premoney a legjobb mind a befektetőknek, mind az alapítóknak – seed és korai fázisban legalábbis ez a helyzet. Egy neves, tapasztalt befektető ugyanis gyakorlatilag ezzel az 5-15 százalékos képzeletbeli diszkonttal arathatja le munkája /hírneve /tehetsége gyümölcsét, és szállhat be némileg olcsóbban egy ígéretes cégbe, mint egy nevenincs befektetési alap.

Meglepően sok vállalkozót csak az érdekel, hogy milyen részt kell feladni a cégéből. Ugyanakkor sok befektető törekszik egy optimális 20-30 százalékos részesedés megszerzésére, és ehhez igazítja a cégértékelést is. Ezek nem feltétlenül rossz kiindulási pontok, de azt célszerű elkerülni, hogy túl magas vagy túl alacsony cégértékelés szülessen, mert mindkettő megbosszulja magát hosszú távon. Ezért érdemes megtervezni előre, hogy ha jön a pénz, meddig lesz elég, mi lesz utána, a második kör meddig lesz elég? És így tovább. A valóságban egyébként egészen egyszerű és egyértelmű, mennyit ér egy startup: Amennyit a (befektetői) piacon adnak érte...

További részleteket itt lehet olvasni.