Vállalkozás MTI 2014. április. 14. 13:05

Magáncég vetett szemet a Pozsony-Kassa vasútvonalra

Idén decembertől egy magántársaság, a cseh tulajdonú RegioJet indít saját járatokat a leghosszabb szlovák vasútvonalon Pozsony és Kassa között – írja a cég megerősítésére hivatkozva a Hospodárské Noviny című szlovák gazdasági-közéleti lap hétfőn.

Pozsonyt Kassával jelenleg két szlovák vasúti szakasz köti össze, délen Pozsonyból Zólyom és Rozsnyó érintésével lehet Kassára jutni, északi irányban pedig Zsolnán és Poprádon át.

A két vasúti folyosó közül az utóbbi években az északi bonyolítja a jelentősebb személyforgalmat. Ezen az útvonalon a Szlovák Államvasutak IC szerelvényei évente csaknem 700 ezer utast szállítanak. Erre a piacra kíván beszállni decembertől a cseh RegioJet is, amely saját járatai megindítását célzó kérvényét már beadta a szintén szlovák állami tulajdonban lévő vasútkezelőnek, és attól júliusban kap végleges választ – írta a lap, amely szerint a magántársaság napi négy járatot akar indítani.

A kelet-nyugati és fordított irányú szlovák vasúti személyszállítás komoly potenciállal bír, annál is inkább, mert a Pozsonyt Kassával összekötő autópálya építése az elmúlt két évtizedben csak szimbolikusan haladt.

A vonalon üzemelő járatok kihasználtsága 75 százalék körül mozog most. Ha a járatok száma a mostani napi négyről nyolcra bővül, a 22 eurós jegyár jelentős csökkentése veszteségessé tehetné a járatok üzemeltetését. Egy ilyen forgatókönyvre egyébként nemrég volt már példa Csehországban. Ott szintén a RegioJet indított saját járatokat a Prága-Osztrava szakaszon, amire a cseh állami vasút jegyár-csökkentéssel reagált. Most azon a szakaszon mindkét vasúti társaság veszteséggel üzemelteti járatait.

A cseh RegioJet nem számít újoncnak a szlovák piacon, két évvel ezelőtt átvették az állami vasúttól a Pozsony-Dunaszerdahely-Révkomárom vasúti szakasz személyforgalmának bonyolítását, és azóta saját járatokat üzemeltetnek ezen a vonalon. A cseh cég a szlovák piacra való újabb terjeszkedésének tervei nem sokkal azután váltak ismertté, hogy a cseh közlekedési tárca elutasította a RegioJet ajánlatát, amellyel a cég a Prága-Pozsony vasútjárat üzemeltetésére pályázott.

Itthon Bábel Vilmos 2024. november. 28. 17:21

A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége

Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik.