Vállalkozás Szabó M. István 2014. április. 14. 12:05

Harakiri élezi tovább a netes apróhirdetési versenyt

Az Apród neve mától OLX, az átalakítási munkálatokat pedig Erdélyi Superman Zsoltékra bízta a cégvezetés. Az Allegro Group látszólag ezzel válaszolt arra, hogy néhány hete a vetélytárs felvásárolta a szektor harmadik szereplőjét. A két rivalizáló cég továbbra is milliárdokat ölhet a végső győzelem reményében abba a piacba, amiből eddig, jószerével mérhető bevételük sem volt.

A hollywoodi akciófilmeket megszégyenítő módon kivitelezett "csak lövünk, nem is tárazunk" elve szerint vívott Jófogás vs. Apród vircsaftról már tavaly ősszel azt írtuk: nehezen belátható, miért éri meg orosz rulettet játszani a globálisan apró, és nem is túl jelentős magyar piacon. Akkor, amikor a Jófogás "Mindent eladok" reklámkampánya elindult, látszott, hogy az éves szinten nagyjából másfél milliárd forintot reklámra költő két cég olyan tevékenységbe önti a pénzét, amiből ha valaha lesz is bevétele, az nem lesz mérhető az elköltött összegek nagyságához.

A magyar online apróhirdetési piac éppen azért lett néhány év leforgása alatt népszerű és sikeres, mert ingyenesen, különösebb macera nélkül ad lehetőséget a platform az adásvételre. A hirdetések ingyenesek, az operátornak, vagyis a honlapot üzemeltetőnek ebből önmagában nincs is bevétele. Ami van, az a kiemelt hirdetések díjából, és a portálon elhelyezhető reklámokból lehet. Ez várhatóan mindaddig így is marad, amíg végül csak egy meghatározó szereplő marad a piacon. Ez a Jófogás és OLX közötti harc tétje is.

hvg.hu

A két cég (valójában a norvég Schibsted és a dél-afrikai Naspers) közötti versenyfutás hétfőtől új szintre lépett Magyarországon: az Apród nevét az anyavállalat kérésére OLX-re változtatta az Allegro Group. Az OLX – mely nálunk aligha jelent tömegek számára bármit is, az elmúlt években tudatosan és sikeresen felépített Apróddal szemben – a dél-afrikai cég 107 országban használt márkaneve.

Dobra Péter, a magyar leánycég ügyvezetője kérdésünkre azt mondta, hogy a váltás mögött elsősorban az apróhirdetési piacon elért eredmények állnak. Szerinte most érkezett el a két piaci versenyző cég közötti csatározás ahhoz a ponthoz, hogy a névváltoztatást hosszab távon előnyére fordíthatja a cégük. „Mivel folyamatosan nő a különbség a két piaci szereplő között, minél tovább halogatjuk ezt a névváltoztatást, később annál nehezebb feladattá válik a számunkra ezt levezényelni” – magyarázta Dobra Péter.

Ehhez apropót jelentett a tulajdonosi szándék mellett az is, hogy az egész magyar Allegro Groupnál április elejével szerkezeti változás lépett életbe. Ennek lényege, hogy az Allegro tulajdonosa minden leányvállalatánál olyan egységes szervezeti felépítést vezetett be, ami "összhangban van a vállalat által kínált globális e-kereskedelmi szolgáltatásokkal", illetve, ami "tovább erősíti a belső folyamatok hatékonyságát". Ez a magyar leányvállalat esetében azt jelenti, hogy a különböző üzleti szegmensek (piacterek, apróhirdetés, ár-összehasonlító, és elektronikus fizetés), illetve funkciók (HR, pénzügy, kontrolling, jog) irányítása is központosítás "áldozata lesz", és nemzetközi szinten zajlik a továbbiakban. Vagyis a Vaterát, a Grandót és Apródot is irányító Allegro Group HU a továbbiakban nem egy magyarországi főnöknek felel, hanem az Apród (OLX) például a Hollandiában működő európainak.

Azt, hogy a névváltás egy éppen zajló háborúban milyen komoly terhet ró a cégre, az is bizonytja, hogy az új név bevezetésére és építésére a cég új kreatívügynökséget is szerződtetett – írta meg a Kreatív. És hogy a riválisnak is legyen min gondolkodnia, az utóbbi időben főként a háttérben dolgozó Erdélyi Superman Zsolt lett az új kreatív stratégia felelőse (A Jófogásnál ugyanez Geszti Péter). Az első OLX-reklámok már el is készültek az átneveztéshez. Ez az egyik:   

Az Apród.hu marketingvezetője, Erdélyi Laura a marketingszakmai lapnak a harakirinek látszó lépésről azt mondta: az átnevezésre sok márka esetében sor került már, és mivel az Apród az új névvel az eddig elért szintről képes lehet továbblépni, nem fél attól, hogy egy jól ismert nevet egy ismertetlenre cseréltek. Erdélyi szerint az OLX segítségükre lehet abban is, hogy „egy olyan réteg részére is vonzó lesz a szolgáltatásunk, akik korábban nem használtak apróhirdetési oldalakat”.

A váltás a felhasználók számára az – legalább is egyelőre – semmilyen lényeges változással nem jár. Az aprod.hu oldalon az olx.hu nyílik meg, a névcserén kívül azonban a dizájn is, a működés is lényegében ugyanaz, mint eddig. Nem vesznek el a hirdetések, megmaradtak a regisztrációk és a reklámok is. Az Apród spontán márkaismertsége vész el, melyet sikerült 80 százalék feletti szintre tornászni. Az OLX sokkal alacsonyabbról indul, és ennek árát meg kell majd fizetni. Dobra Péter ezzel kapcsolatban sommásan annyit mondott: „A továbbiakban is költeni fogunk”.