Új üzletet szemelt ki Magyarországon a Gazprom
Van potenciál Magyarországon a sűrített földgáz (CNG) közlekedési célú felhasználásában, a Gazprom célja az, hogy segítse ennek elterjedését Európa-szerte – mondta Tobias Noack, a Gazprom Germania közlekedési célú gázokkal foglalkozó vezetője csütörtökön Budapesten, a Magyar Energia Fórumon.
A Gazprom a CNG közlekedési célú felhasználásához a szükséges gázt adná, és töltőállomások kiépítésével is támogatná a programot.
Tobias Noack szerint Magyarországon a legutóbbi adatok szerint mintegy 4 millió gépjármű fut az utakon, ezek töredéke – mindössze 400 jármű – CNG-üzemű, ugyanakkor tavaly 10 százalékkal nőtt a piac a nem annyira jól kiépített infrastruktúra ellenére is. Hozzáfűzte, Magyarországon 4 töltőállomás van, kettő Budapesten, egy-egy pedig Szegeden és Győrben.
Csehországban, és Szlovéniában már a magyarnál jobban kiépült a rendszer, sőt tavaly Lengyelországban már üzembe is állították az első európai LNG (folyadék formájú CNG) üzemű buszokat a tömegközlekedésben, vagyis Magyarországon még nagy fejlődési lehetőség van – mondta a szakértő.
Tobias Noack szerint ha az európai közlekedésben meghonosodnának a gázüzemű járművek, jelentősen csökkenne a levegőszennyezés és mérséklődne a zajterhelés is. Ráadásul a CNG lényegesen olcsóbb, mint a dízel üzemanyag vagy a gázolaj. Az Európai Unióban az a cél, hogy 2020-ra 8 százalékra emelkedjen a CNG-üzemű járművek száma, míg az olajalapú üzemanyag által hajtottaké 89 százalékra csökkenjen – tette hozzá.
Kitért arra is, hogy Európán belül elsősorban északkeleten szeretnének CNG- és LNG-töltőállomásokat kiépíteni, de érdekes a Gazpromnak a dél-kelet-európai térség is, mivel itt még nem épült ki a sűrített földgáz piaca.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NGM) egyébként tegnap jelentette be, hogy összesen 1,6 milliárd forint támogatást nyújt új CNG-autóbuszok beszerzéséhez állami vagy önkormányzati közvetlen, vagy közvetett tulajdonú gazdálkodó szervezetek számára.
A vissza nem térítendő támogatás mértéke az új földgázüzemű autóbusz beszerzési árának 30 százaléka, amely nem haladhatja meg szóló autóbusz esetén járművenként a 21 millió forintot, csuklós autóbusz esetén járművenként a 28 millió forintot. A pályázók a teljes támogatási összeg 50 százalékáig előleget is igényelhetnek.
A budapesti közgyűlés tegnap azt közölte, a BKV a közeljövőben forgalomba állít 37 CNG-hajtású Van Hool A330 típusú buszt.