Mindent az utolsó pillanatban adnak le, nincs meg az összes bankszámlakivonat, pongyolán leltároznak, a forgóeszközök készletezése káoszba hullik. Néhány dolog, amitől a könyvelők idegbajt kapnak.
Az Adózóna összefoglalta, hogy mi az a 7 dolog, amitől égnek áll a könyvelők haja egy cég könyvelése során. Ezekből szemezgettünk:
A forgóeszközök körében a készletek legendásan sok könyvelési hiba forrásai. A készletekre adott előlegek kapcsán sokan megfeledkeznek a számviteli törvény (Szt.) 28. § (4) bekezdésében előírtakról, azaz arról, hogy a készletekre adott előleget a levonható előzetesen felszámított áfát nem tartalmazó összegben kell az Adott előlegek számlacsoportban kimutatni. Sokszor e tételeket elmulasztják összevetni a szállítói teljesítésekkel.
Akadnak problémák a leltározással kapcsolatban is. Gyakori a leltárszabályzat hiánya, illetve a más cégtől „átvett”, az internetről szabadon letölthető minták használata, amelyet nem igazítottak az adott vállalkozás tevékenységére, körülményeire. Sok hiba alapja a leltárhiányok elszámolása, csökkent értékű készletek teljes értékű felvétele, leértékelés-, selejtezés-, leltártöbblet rendezése is.
Mindehhez könyvelők beszámolói alapján hozzátehetnénk: a hazai kisvállalkozások vezetői - összhangban a magyar szokásokkal - általában nagyvonalúan bánnak a határidőkkel, és az utolsó pillanatra hagyják hivatalos teendőik, céges ügyeik intézését. Az is probléma, hogy a könyveléshez szükséges bankszámlakivonatokat hiányosan adják le, azok pótlására a banktól pedig nem marad idő.