A kis- és közepes vállalkozások túlnyomó máig nincs jelen az interneten, nem használ online marketing eszközöket, azonban az erősödő online konkurensek hatására egyre többen kerülnek lépéskényszerbe. Vajon felvehetik a versenyt a hagyományosnak tekinthető vállalkozások az interneten?
„Soha sincs túl késő ahhoz, hogy egy addig hagyományos marketing eszközöket használó vállalkozás belépjen az online marketing világába. Az internetes kereskedelemben ugyanis az éppen aktuális ajánlat dönt, nem pedig az, milyen régen van jelen a cég az online piacon” – állítja Gál Kristóf, kis- és közepes vállalatokra specializálódott AdWords szakértő.
Az interneten kereső potenciális vásárló a cégek aktuális ajánlata alapján választ, minden más másodlagos számára. Mindegy, hogy a számára vonzó link egy évek óta létező online piaci szereplőre vagy az első hirdetését aznap megjelentető hagyományos vállalkozásra mutat. Ha jó az ajánlat és jó az üzleti modell, vagyis eladást serkent az a honlap, ahová a link mutat, régi és új szereplőnek egyforma esélye van a sikerre.
Mindez az online marketing térnyerése előtt elképzelhetetlen lett volna, hiszen a kereskedelem hagyományos formájában egy év alatt nagyon ritka volt az olyan siker, mint amilyet ma el lehet érni a neten. Ennek ellenére sok hagyományos cég vezetője érzi úgy, hogy behozhatatlan a hátránya az interneten. Ez azonban korántsem biztos, hogy így van. Sőt, egy új belépő mindig a legújabb módszereket és eszközöket használja szemben azzal, aki már évek óta jelen van az interneten, és gyakran elavult a honlapja vagy a hirdetése. A vállalkozás érettsége, a tőkeerő egy hagyományos vállalkozásnak sokat segíthet az online piacra lépésben. Az online vállakozások az esetek többségében nagyon kevés tőkével, szinte a semmiből jöttek létre. Egy sikeres, hagyományos vállakozás gyakran nagyobb forgalmat bonyolít és tőkeerősebb az online konkurensek jó részénél, nem beszélve a beszállítókkal való régi kapcsolat értékéről. Mindezek tovább javítják az “offline” cégek esélyeit.
Úgy tűnhet, hogy a cégek többsége online van, pedig ez egyáltalán nincs így. Elég csak abba belegondolni, hogy a hazai webáruházak az eNet 2013. májusban publikált adatai szerint a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,7 százalékát bonyolítják. Sokáig úgy tűnhetett, hogy nem éri nagy kár a cégeket, ha kimaradnak, míg egyszer csak új, erős konkurensek jelentek meg szinte a semmiből – pontosabban az internetről – egyre nagyobb darabot lecsípve a piacból. Az elmúlt években pedig már jóformán csak az e-kereskedelem növekszik. Ezért egyre többen érzik úgy, hogy nem lehet tovább halogatni az online piacra lépést. A szakember szerint azoknak a cégeknek megy ez könnyebben, amelyeknek kiforrott, jól működő értékesítési módszereik vannak.
Az eredményes online marketinghez célszerű megszerezni azt a minimális tudást ami ahhoz kell, hogy a cégvezető ismerje a lehetőségeket, valamint kontrollálni tudja a kivitelező partnereit. Szükség lesz egy honlapra, amely lényegében az értékesítő szerepét veszi át illetve egészíti ki, valamint online hirdetésekre, amelyek érdeklődőket terelnek a honlapra.
Kezdetben nem javasolt blog és Facebook oldal működtetése, mert a tartalomfejlesztés költség- és időigénye magas, valamint a befektetés megtérülése közvetett. Ugyancsak sok időt és szaktudást igénylő folyamat az úgynevezett keresőoptimalizálás, amelynek célja, hogy a cég honlapja az internetes keresők első oldalán szerepeljen. “Ehelyett a honlapra mutató Google AdWords hirdetés alkalmazását javaslom, mert közvetlen és gyors eredményeket hoz” – tanácsolja Gál Kristóf.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.