Gyakorlatilag csalással vádolta meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az egyik vezető online alkuszt – írja Az én pénzem pénzügyi portál. A már felügyeleti feladatokat is ellátó hatóság szerint a kgfb-ajánlati lehetőségek között akadnak olyanok, amelyek nem alapulnak objektív, az ügyfél számára ismertetett összehasonlító elemzésen. Kifogást emelnek az igények felmérésével kapcsolatban is.
Igen borsos, tízmillió forintos bírságot szabott ki az MNB a Netrisk.hu biztosítási alkuszra. A kötelező biztosítás (kgfb) ajánlatokat hiányosnak és pontatlannak nevezte a hatóság. A nemrég zárult kampányban a hatóság "próbavásárlást" végzett az online közvetítő honlapján. Erre alapozva elég meghökkentő eredményre jutottak – írja Az én pénzem pénzügyi portál. Tavaly a portál meglehetősen irányítottnak találta a biztosítók ajánlati sorrendjét, de idei kalkulációikban ilyesmire nem bukkantak. Az viszont tény, hogy a kiegészítő elemekkel és az assistance szolgáltatással nem foglalkozott a portál.
Úgy tűnik, az MNB ugyanakkor éppen ezen a téren talált visszásságokat. Mint megállapították: az alkusz az egyik díjkínálati csoportban nem jeleníti meg az egyes biztosítók által ingyenesen nyújtott assistance kiegészítő biztosításokat tartalmazó kgfb ajánlati lehetőségeket, bár ezek olyan kockázatra adnak fedezetet, ami azonos – a Netrisk.hu díjszámítási eredményei közt feltüntetett – más, díj fejében igényelhető assistance biztosítással.
Akad azonban ennél sokkal durvább kifogás is – írja a portál. Az MNB gyakorlatilag csalással vádolta meg az alkuszcéget, amikor rögzítette, hogy a legkedvezőbb díjú kgfb ajánlatokat nem tűntetik fel, a drágábbakat pedig kedvezőbb ár-érték arányúnak minősítik. Külön ki is emelik, hogy a Netrisk.hu által megjelenített ajánlati lehetőségek nem alapulnak objektív, az ügyfél számára ismertetett összehasonlító elemzésen. A kgfb-hez új divatként kapcsolt lakásbiztosítások esetében az MNB felrója, hogy a társaság ténylegesen nem méri fel az ügyfelek lakásbiztosításra vonatkozó igényeit.
Több szakértő is azt gondolja, hogy mindennek következetes számonkérése az egész online alkuszi piacot megrengetheti – írja a portál. Az ezzel foglalkozó cégek ugyanis ahhoz, hogy a szűkülő piacon is eredményesen tudjanak működni, a minél erőteljesebb sztenderdizálásra törekszenek. Ahogy valaki fogalmazott: a "potyautasok" (aki nem, vagy csak kevés jutalékot fizetnek) mellőzése is logikus. Persze akad olyan vélemény, ami szerint esetleg itt is felmerülhet a piac átrendezésének igénye – teszi hozzá a portál.