Vállalkozás Ember Zoltán 2013. december. 13. 12:02

Mire jó a Linkedin a cégvezetőknek? 1. rész: A csoportmarketing

A Linkedin elsősorban marketingre, terméked vagy szolgáltatásod ismertségének növelésére szolgálhat. Másodlagosan használhatod vállalkozói ismertséged, illetve céges márkád építésére is.

Kisvállalkozásoknak hirdetésekre nem éri meg költeni, helyette a csoportokat használjuk, mert így több embert érhetünk el – mondta nekem Bánki Tamás, független Linkedin szakértő. A csoportok létrehozása mindenkinek ingyenes, a fizetett hirdetések inkább nagyvállalatok számára hasznosak (mint például a Recruiter szolgáltatás, amely 8000 dollár évente. Ilyet használ például a Coca-Cola.)

Bánki szerint a Linkedin hirdetési rendszerével Magyarországon egyébként sem lehet megfelelően célozni. Földrajzi targetálás nincs, az ország egyetlen egységet képez. „A hirdetések drágák, de nagyon megérhetik annak, akinek nagy vállalatok regionális beszerzőit és egyéb döntéshozóit kell elérnie, mivel a földrajzi célzás hiányosságait könnyen áthidalhatjuk a szakmákra, vezetői-szintekre való célzással” – mondja Bánki. De hasznos lehet az egyszeri levélküldés funkció (InMail) is, amelynek díja 10 euró. Ezzel bárkinek írhatunk levelet, s ha a kiszemelt topmenedzser, vállalatvezető egy héten belül nem reagál, lehetőségünk van másvalakinek levelet írni egy alkalommal, ingyen. 

A cégvezetők ezért szeretik a Linkedint

- Segít kapcsolatot tartani az iparági szereplőkkel, mint potenciális ügyfelekkel

- Szakmaibb, mint a Facebook

- Olyanokat is felvehetek a cégemhez, akikkel általában nem találkozom

Forrás: linkedin-képzes.blog.hu

Marketingre az a legjobb megoldás, ha céges oldalt ÉS csoportot hozunk létre. Például, ha fodrászok vagyunk, „Hajápolás” néven létrehozhatunk egy csoportot, amiben a hajápolásról posztolunk, mint a cégünk vezetője. Vagy olyan csoporthoz csatlakozunk, amely rokon a mi cégünk tevékenységével. Itt a titok az, hogy megfelelő csoportot kell találnunk, ahol a szakma krémje jelen van. Vagy olyan csoportot, ahol a célcsoportunk van jelen, azaz azok az üzletemberek, akik adnak az online megjelenésükre. Ilyen például a legnagyobb hazai, 21 ezer fős CEE Group for Business Professionals csoport.

A csoportokat értékesítő eszközként is lehet használni. Például, ha óvatosan „levadásszuk” a kiszemelt vállalatvezetőt a csoportaktivitásain keresztül. A hangsúly az óvatosságon van, a túlzott nyomulás ellenkező hatást érhet el. Erre legalább 4 hetet szánjunk. Először csak a célszemély csoportaktivitásait kell feltérképezni, majd óvatosan rácsatlakozni. Az első héten csak olvassuk a célszemély posztjait, a második héten már like-olhatjuk is, a harmadik héten kommentelhetjük őt, a negyedik héten be is lehet jelölni személyesen.

Néhány nagyobb Linkedin csoport
a. szakmai csoportok ( HR, énmárka, autóipar, startup, újságíró, PR, építőipar, stb.)
b. rendezvénycsoportok (TEDxDanubia)
c. öregdiák (Pécsi Egyetem, CEU)
d. Linkedin saját csoportok (Linkedin Ads, DublIn)
e. óriás csoportok (pl.: Job Openings, Job Leads and Job Connections! – 1,4 millió tag!)
f. céges csoportok (pl.: Reed Specialist Recruitment – Hungary)
g. ezeket a céges csoportokat lehet a Linkedin céges oldaladon, mint ajánlott csoportot (Featured Group) közzétenni, beállítani.

A Likedinen a csoport tagságának kritikus tömege a 2000 fő, e fölött már önmagától, azaz virálisan nő. E tagság elérése azonban – ha az a cél, hogy a csoport nagy legyen – akár 1,5-2 év kemény munkát is igénybe vehet. A kemény munka itt legalább napi 10 perc aktivitást (posztolást, kommentelést, like-olást) jelent, ami csak látszólag könnyű munka, valójában átgondolt, hosszú távú tervezést igényel. Persze van arra mód, hogy egy csoportot megfizetett „munkással” gyorsabban (minimum 1 év alatt) létrehozzunk.

Cikksorozatunk következő részében arról írunk, hogy miként használhatod a Linkedint munkaerő toborzásra, illetve személyes vállalkozói márkád építésére.