A BMW és a Mercedes fékezi az autóipar zöldítését
Engedtek a német nyomásnak az EU tagállamai, így harmadszor is elmaradt a döntés a 2020-ra vonatkozó károsanyag-kibocsátás ügyében. A lobbi nem véletlen, hiszen az egyre szigorodó szabályozás a német luxusautó-gyártókat érinti a legérzékenyebben.
Németország kérésére elhalasztották a döntést széndioxid-ügyben az uniós tagállamok. Ennek hátterében az áll, hogy olyan tervezetet szeretnének elfogadtatni, melynek értelmében a 95g/km szén-dioxid kibocsátás csak a legyártott autók 80 százalékára vonatkozna 2020-ig, majd minden évben 5 százalékponttal emelkedne. Így az intézkedés teljes körű végrehajtására csak 2024-ben kerülne sor. A német nyomás nem véletlen, az egyre szigorodó szabályok elsősorban a német autógyártókat, közülük is a BMW-t és a Mercedest sújtják a legérzékenyebben, mert gyártmányaikat jóval erősebb, nagyobb fogyasztású és több szén-dioxidot kibocsátó motorral szerelik fel, mint például a Fiat, a Ford, vagy a Toyota gépkocsikat. A szigorodó szabályozásoknak való megfelelés így nagyobb költségeket jelent ezeknek a cégeknek, ami zsugorodó profitot eredményezne – írja a Portfolio.
A német autóipari szövetség (VDA) ezért levélben fordult a német kancellárhoz. Matthias Wissman, a VDA elnöke "Kedves Angela" megszólítással kezdődő levélében hangsúlyozta, hogy nem fordulhat elő, hogy "önkényesen megállapított határértékekkel tönkre-szabályozzák" a német autógyártás "prémium szegmensét, amely az autógyártók németországi munkahelyeinek 60 százalékát biztosítják". A VDA szerint állások tömege kerül veszélybe Németországban, ha nem sikerül módosítani a bizottsági elképzelést. A júniusban elfogadott kompromisszumos megállapodás szerint 2020-ra 95 grammra kell csökkenteni a gépjárművek szén-dioxid kibocsátását kilométerenként. Becslések szerint a meghatározott 95 grammos szén-dioxid kibocsátás nagyjából 100 kilométerenkénti 4,1 literes fogyasztás mellett valósulhatna meg a benzines gépjárműveknél.