A webáruházak húzzák a csomagszállítókat is
A csomagküldés piacának múltbéli és jövőbeni változását aágzati szereplők elsősorban az internet és a webáruházak megjelenésében, valamint a megváltozott piaci helyzetekre adott válaszokban látják. A következő 5 évben mindössze négy-öt szereplő maradhat ezen a területen: azok, akik az online kereskedelem résztvevőivel együttműködve fejlesztenek.
Felmérések szerint a magyar elektronikus kereskedelem piacán 2012-ben 177 milliárd forint értékű termék mozgott. Ezen a területen 2013-ra 200 milliárd forint feletti forgalom várható, évente pedig legalább 10 százalékos növekedésre számíthatunk. Tavaly a magyar webáruházak (amelyek száma 5-6 ezerre tehető) több mint harmada 50 százalékkal növelte árbevételét az előző évhez képest. Többek között ez okból is a termékfejlesztésre koncentrál a társaság 2013-ban, és tervei szerint az e-kereskedelem területén a B2C szegmens számára a legjobb szolgáltatóvá válik.
Néhány évtizede a megrendelőknek a csomag biztonságos célba érése volt az elsődleges. A 2000-es évek elején egy csomag elszállításának díja több ezer forintba került, ma már ez átlagosan ezer forint alá ment. Napjainkban az ügyfeleknek az ár mellett a gyorsaság és a kézbesítés előrejelzésének pontossága a legfontosabb, vagyis a kiszámíthatóság.
A hazai kiscsomag szállítási piac egyik legdinamikusabban fejlődő szereplője, a Sprinter Futárszolgálat Kft. az utóbbi négy évben közel megháromszorozta nettó árbevételét (2008-ban 560 millió, 2012-ben pedig 1,5 milliárd forint volt). Az 1997-ben alapított Sprinter Futárszolgálat Kft. az egyik legdinamikusabban fejlődő csomaglogisztikai szolgáltató és meghatározó szereplője a hazai CEP (curier-express-parcel, kiscsomag szállítási) piacnak. A cég az elmúlt néhány évben – a válság dacára – közel megháromszorozta nettó árbevételét: 2008-ban 560 millió, 2011-ben 1,2 milliárd, 2012-ben pedig már az előző évhez képest is 20 százalékkal magasabb, 1,5 milliárd forint szerepelt mérlegében. A vállalkozás 2012-ben 2 millió csomagot kézbesített, ami közel 25 százalékkal volt több az előző évinél. A Sprinter ez év végére további növekedést és 1,7 milliárd forint árbevételt tervez.
A csomagküldési szokások jelentős változásának alapját a Sprinter elsősorban az online kereskedelem elvárásaiban látja. Azok a futárcégek, akik ezt a fejlődést támogatni tudták és nyitottak az e-kereskedőkkel való közös fejlesztésekre, azok a vállalatok sikeresek. Ma már sok esetben az online kereskedő társaság raktározási szolgáltatást is elvár a futárcégektől. A cég évente 1 millió csomagot állít össze megbízói számára.
„Az internetes vásárlás térhódítása és a megváltozott piac új környezetet, lehetőségeket hozott a csomagküldés piaci szereplőinek. Ez az elsődleges kiváltója az ágazat gyors és sikeres fejlődésének is. A közeli jövőt a személyes, otthoni vagy irodai átvétel mellett a fix pontokon való átvételben látjuk; ezzel a megoldással és további fejlesztéseinkkel bővül a lehetőségek tára ügyfeleink és elsősorban a web kereskedelemben üzemelő megbízóink számára” – mondta Rácz András, a Sprinter ügyvezető igazgatója. A csomagküldési piac várhatóan a webáruházak forgalomnövekedésével egyenes arányban vagy azt meghaladóan fog fejlődni. De öt éven belül mindössze 4-5 szereplő marad talpon a csomagszállító társaságok közül: azok, akik az online kereskedelem igényeire szabottan fejlesztenek, innovatívak és jó ár-érték arányú szolgáltatást nyújtanak.