Hogyan tegye elégedetté az alkalmazottait?
A jó munkahelyi kollektívában nemcsak kellemesen telik el a munkaidő, hanem könnyebb, hatékonyabb is a munkavégzés, hiszen mindenki tudja a saját feladatát, tudja, hogy rendkívüli esetben számíthat a másikra is. Ha jó a munkahelyi kollektíva, kisebb a fluktuáció is, vagyis nem megy el az idő a betanításra, a munkaerő-felvételre sem. Szakértői segítséggel utánajártunk, hogy mitől elégedettek az alkalmazottak.
„Teremts jó munkahelyi hangulatot - a legtöbb munkavállalónak ez fontosabb, mint a pénz.” – vallja Kádas Péter, sorozatvállalkozó, a DiverGen és a Brandvocat cégek társtulajdonosa, a Vállakozók Országos Szövetségének (VOSZ) Elnökségi tagja, és az OECD tanácsadója. A dolgozók munkamotívumai között az alapvető fiziológiai, biztonsági szükségletek kielégítése mellett jelentős szerepet játszanak az ún. szociális igények is: a felelősség, a dolgok befolyásolásának lehetősége, az elismerés iránti vágy, illetve a csapathoz tartozás igénye. Továbbképzések lehetővé tételével nő az alkalmazottak érdeklődése, illetve ha a helyszín egy vidéki panzió, szálloda - ugyan emeli a költségeket - növekszik az esemény intenzitása, eredményessége is.
„Fejezd be a kézi irányítást - a megbecsülést nem a dicsérettel, hanem a bizalommal lehet igazán kifejezni.” Bármilyen kis létszámú szervezetnél, az egyszemélyes vezető által megvalósított kézi irányítás, delegálás nélkül nem működtethető, vagy ha igen, annak már rövidtávon is komoly összegekben mérhető ára. A „nem delegálás” hátterében legtöbbször a vezető frusztrációja áll, miszerint a beosztottja nem tudja színvonalasan elvégezni az adott munkát, vagy az ellenkezője, hogy az érintett munkavállaló olyan jól teljesít, hogy az csorbítja a vezetői tekintélyt.
Ha két alkalmazott vitába keveredik, ne próbáljon közvetíteni vagy bíráskodni. Végső esetben a vezető, mint moderátor előtt keressenek közös megoldást a problémára. A hatalmi szótól a problémák ugyanis soha nem oldódnak meg. A magyar vezetők többsége még mindig hajlik az autoriter vezetői stílusra, amely szerint a hatalom a hierarchikusan szervezett, a beosztottait szigorú kontroll alatt tartó vezetés kezében van. Ezzel szemben lényegesen magasabb szintű eredményt és lojalitást kap az a vezető, aki a legtöbb energiáját a munkatársak fejlesztésére, motiválására fordítja. Az informális négyszemközti beszélgetések, az aktív figyelem, az empátia és a folyamatos bevonás megtérülő befektetések.
Kérdezze meg az alkalmazottakat időről időre, hogy mitől éreznék magukat jobban. Olyan apróságokat fognak mondani, amit esélye sincs kitalálnia magától.
Biztosítsa a hosszú távú megbecsülést bónuszok, vagy még inkább részvényopciók formájában. Hosszú távon csak úgy lehet igazán motiválni az alkalmazottakat, ha közvetlenül részesülnek a sikerből. Ráadásul ez a módszer rövidtávon cash-flow kímélő is. A munkavállalóknak részesedést kell adni, hogy magukénak érezzék a céget, és húzzák a vállalkozást, mint igásló a konflist. A legjobb képességű munkaerőt Magyarországon sokszor kizárólag a multik tudják megfizetni, ezért ha talál olyan kollégát, aki hajlandó kevesebb bérért dolgozni, ne sajnálja tőle a részesedést, már csak azért sem, mert az alkalmazott az elsődleges értékteremtő.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.