Hogyan csökkentse vállalkozása fix költségeit?
A kiadások optimalizálása, a pénzgazdálkodás javítása elengedhetetlen ahhoz, hogy egy vállalkozás lenyomja működési költségeit. Szakértői segítséggel összegyűjtöttünk öt pontot, aminek integrálását érdemes megfontolnia minden vállalkozónak, hogy versenyképesen működtesse cégét.
”Validálja tevékenységét – piacok tűnnek el és születnek egy szempillantás alatt, a legkomolyabb költségcsökkentést pedig a zsákutcák kikerülése jelenti” – mondja Kádas Páter, sorozatvállalkozó, a DiverGen és a Brandvocat cégek társtulajdonosa, a Vállakozók Országos Szövetségének (VOSZ) Elnökségi tagja, és az OECD tanácsadója. Jelentős megtakarításokat lehet a vállalkozásoknál elérni, az üzleti és támogató folyamatok közötti összhang megteremtésével, vagyis ha a vállalat rövid távú és stratégiai céljai között, vagyis az üzleti céloknak megfelelően alakítja ki - egyszerűsíti, megszünteti, kiszervezi - ezeket a folyamatokat.
A Skype, mint videokommunikációs eszköz gyakran képes kiváltani egy-egy találkozót, amivel rengeteg időt és pénzt lehet spórolni. A vállalaton belül nincs akadálya annak, hogy helyi hálózaton üzemeltesse a Skype-ot, ami képet és hangot is képes továbbítani. Mindössze egy olcsó kamera kell és egy headset. Ráadásul kamerát csak oda érdemes vásárolni, ahol szükség van képtovábbításra. A belső vállalati hálózaton egy Skype „beszélgetés” nem generál akkora forgalmat, hogy akadályozná mások hálózati munkáját. A Skype alkalmas más vállalatok alkalmazottaival való kapcsolattartásra is. Érdemes a vállalati honlapon nemcsak az egyes kapcsolattartó kollégák e-mail címeit és telefonszámait, hanem Skype hívókódját is közzétenni. Ezzel generálhatja azt is, hogy partnerei is elkezdjék használni ezt a technológiát. Mindehhez nem kell külön semmilyen komoly szakértelem.
A b2b szektorban a blogok és a webináriumok, a b2c-ben a közösségi marketing kínálnak hatékonyabb marketinget. A b2b - business to business – azaz vállalatok, cégek közti szektorban a blog mellett a webinárium – online szeminárium – segíthet a költségcsökkentésben. Legnagyobb előnye, hogy egy webináriumon utazgatás nélkül is részt lehet venni, illetve, akár 500-1000 embert is meg lehet hívni rá anélkül, hogy egy ki kéne bérelni egy ennyi embert befogadni képes helyszínt. Az egyik legnépszerűbb webináriumos oldal a gotomeeting.com, ami a felhasználók beszámolói szerint nem lassítja annyira a hallgatóság gépét, mint a többi rendszer, és külön informatikai segítség nélkül is lehet használni. A webinarium témája lehet egy új termék bemutatása partnereknek, ügyfeleknek, vagy interjúkat lehet készíteni elismert szakértőkkel, prezentációkat partnereknek, lehetséges befektetőknek.
Aki már tartott offline szemináriumot, tudja, hogy nem olcsó mulatság: termet kell bérelni, parkolóhelyet biztosítani, el kell utazni a helyszínre, hangosítást, technikust bérelni. A webinárium rendszereknek ezzel szemben csak havidíjuk van, a Gomeeting havi díja például 50 dollár. A b2c – bussiness to customer – vagyis a vállalat és a fogyasztók közötti relációban érdemes a közösségi oldalakat használni reklámtevékenységre, hiszen például – még ha fizetős is – a hirdetéseket könnyebb személyre szabni, mert a közösségi oldalakon az emberek általában megadják, a nemüket, korukat, érdeklődési köreiket, nyomon követhető a viselkedésük, így nagyon költséghatékony kampányokat lehet készíteni. Nemzetközi szinten a Facebook és a LinkedIn emelhető ki a területen, de amíg utóbbi inkább üzleti közösségi oldal, így a vállalati szektorban alkalmas igazán arra, hogy minél több megrendeléshez segítse vállalkozását, míg a Facebook jellemzően a B2C szektorban működő vállalatok számára kínál lehetőséget.
„Irány a felhőbe” – vezényli Kádas, és hozzáteszi, hogy a saját it eszközöknél a jól skálázható felhőalapú megoldások nemcsak olcsóbbak, hanem hatékonyabbak is. Amikor egy cloud szolgáltatást igénybe vesz egy felhasználó, akkor a szolgáltatójának erőforrásait használja, miközben az adatait részben vagy teljes mértékben távoli adatközpontok megbízható rendszereiben tárolja, dolgozza fel. Ennek az az előnye, a szolgáltatások anélkül vezethetők be, hogy hardverekre kellene költeni. A legtöbb esetben a felhőalapú megoldások egyszerű, többnyire webes felületet biztosítanak az egyes feladatok elvégzéséhez.
Végül az outsourcing lehetőségeire hívja fel a figyelmet a startupguru. A legegyszerűbb esetekben azokat a tevékenységeket szokás kiszervezni, amelyek nem feltétlenül szükségesek a vállalatok működéséhez. Ilyen a bérszámfejtés, pénzügy és informatika, de a HR, a marketing és a logisztika feladatait is érdemes megfontolni. A vállalkozások gyakori félelme, hogy a kiszervezéssel elveszítik az üzleti információik feletti kontrollt, mert nem tudhatják, mi történik az adataikkal, ki és hogyan férhet hozzá azokhoz. Ezek az aggodalmak ma már feleslegesek, hiszen az újabb rendszerek hardveres és szoftveres rendelkezésre állásának biztosítása és az adatbiztonság megteremtésének feladata is a szolgáltatót terheli, ami az erre specializálódott vállalkozásoknál, vagy a komoly outsourcing partnereknél jóval magasabb szinten biztosítható annál, mint amit a folyamatokat kiszervező cég egyébként önmagától megvalósítana.