Egyre nagyobb az érdeklődés a használt holmik iránt, ami nemcsak a second hand divatüzleteket húzza, hanem az online kereskedelmet is. Bár a Vatera a legismertebb az online boltjai közül, az Allegroup szinte az összes piaci szegmensben jelen van, és piacvezető. A hvg.hu Kolláth Klárát, a cég új ügyvezetőjét kérdezte, aki azt is elárulta, ősszel teljesen megújul a vezető aukciós portál.
hvg.hu: Ha most megállítanánk az utcán tíz embert, hányan értenék a kérdést, hogy vateráznak-e?
Kolláth Klára: Kilencen biztos.
hvg.hu: És azt, hogy mi a Grando, a Lealkudtuk és az Apród?
K. K.: Nyilván kevesebben, de nem meglepő, mivel ezek mind fiatal márkák. A Vaterát 13 éve építjük, az online pláza, a kuponos oldalunk és az apróhirdetési portálunk mind sokkal fiatalabb; van szegmens, ami csak alig két éves.
hvg.hu: Üzletileg az összes ágazat indítása indokolt volt? Valóban ennyiféle ügyféltípus van a hazai online kereskedelemben?
K. K.: Nagyon sokat változott a piac, és átalakultak a felhasználói szokások is az utóbbi években. Ami, akár csak 2008-ban, érvényes csapásiránynak látszott, nem biztos, hogy ma is az.
Kolláth Klára |
A 45 éves közgazdász 2008-ban kezdett a Vateránál pénzügyi igazgatóként, 2011-ben lett az Allegroup.hu Kft. szolgáltatási igazgatója és az Árukereső.hu Kft. ügyvezetője. Alig egy hónapja nevezték ki az Allegroup.hu, az Árukereső.hu és PayU.hu cégek közös ügyvezetőjévé. A Vatera előtt a Westel 900-nál és a Magyar Telekomnál dolgozott. |
Lehetett volna az is a koncepciónk, hogy a klasszikus aukciós portálként működő Vatera legyen minden, de ez a piac differenciálódásával egyre nehézkesebbé teszi a szolgáltatások teljes körű fejlesztését, és a mindennapi üzemeltetést. Ezért döntöttünk úgy, hogy a különböző ügyfeleket máshová csatornázzuk be, és külön fejlesztjük a boltok kiszolgálását, az ár-összehasonlító rendszert, a kuponos területet és a PayU fizetési infrastruktúrát.
hvg.hu: Ez a differenciálódás a magyar e-piac sajátossága vagy az európai fejlődési trend is ebbe az irányba mutat?
K. K.: A különböző igényekre más-más lapformák épülnek fel, más technikai megoldás van mögöttük. Ha apróhirdetést akarok feladni vagy azok között keresni, ahhoz elegendő egy egyszerű megoldás is. Ehhez képest egy aukciós tranzakció bonyolítása technológiailag és adminisztrációs szempontból is sokkal bonyolultabb. Aki apróhirdetést ad fel, nem akar regisztrálni, ami viszont az aukciós modellben elemi feltétel.
hvg.hu: Kívülről úgy tűnik, mintha a Vatera meg se érezte volna a válságot.
K. K: Valóban, a válság hatásai bennünket kevésbé érintettek. Noha a vásárlóerő gazdasági válság idején folyamatosan csökken, az apróhirdetéseken keresztül bonyolított forgalom és a Vaterán árusított használt termékek kereskedelme ilyenkor megugrik. Nálunk ez a vásárlások számának és a jutalékbevételeknek az emelkedésével is járt. Emellett az e-kereskedelemben komoly növekedési potenciál van az offline kereskedelemhez képest. Az utóbbi gyakorlatilag nem bővül 2010 óta, míg az online terület 2010-ben 30 százalékkal, 2011-ben 17 százalékkal, tavaly pedig 12 százalékkal növekedett. Így azt gondoljuk, hogy van még hová fejlődni.
hvg.hu: Ha a Vaterát nézzük: az emberek a válság hatására más termékeket keresnek, mint korábban? Igaz például, hogy többen kínálnak használt bútort?
K. K.: Igazából nehéz ezt csak a Vaterára szűrve konkretizálni, mert a válság időben egybeesett a piac szegmentálódásával. Azzal, hogy megjelentek a kuponos oldalak, az online plázák, és hogy erősödött az apróhirdetési terület. Nem kockáztatok sokat, ha azt mondom, a Vaterán jobban megérezzük, hogy elindultak a speciális oldalak, és speciális igényeket kell kielégíteni.
Arról nincsenek adataink, hogy volt-e olyan termékkategória, ami kifejezetten a válság hatására erősödött meg, és statisztikailag a használtbútor-kínálat sem lett nagyobb, mint korábban. Azt viszont látjuk, hogy a használt termékek mennyisége megnőtt, és ez a keresési aktivitást is erősítette. Az emberek igazából árat keresnek: nem az a lényeg, hogy használt vagy sem, hanem az, hogy ha használt, akkor olcsóbb. Ennek az is a velejárója, hogy a használt termékek kínálatának növekedése ellenére az árak összességében csökkentek – ami a mi jutalékunk átlagos szintjét is lejjebb szorította.
Azt, hogy mennyire érzékenyek az árra a vevők, egyértelműbben mutatja az Árukereső és a Lealkudtuk felhasználói forgalmának megugrása is. Ez utóbbi sikere például azzal magyarázható, hogy olyan modellen alapul, aminek a lényege az, hogy az átlagárhoz mérten olcsóbban megvehető a szolgáltatás. Folyamatosan nő a kereslet az ilyen kínálat iránt. Ebben persze az is benne van, hogy a magyar fogyasztó mindent szeretne olcsóbban megvenni, mint amennyibe a piacon kerül. Ennek az egész piacra nézve romboló hatása is van, de jelenleg ott tartunk, hogy ha valamit olcsóbban meg lehet venni, akkor azt meg is vesszük.
hvg.hu: A Vaterán nemcsak privát eladókba, hanem kiskereskedőkbe is ütközik az ember. Kényszer vagy leleményesség ez a részükről?
K. K.: Két évvel ezelőtt a Vaterán még utaztunk a kiskereskedőkre, be akartuk őket vonni a portálra. De azt tapasztaltuk, hogy épp a Vaterán nem tudjuk kellőképpen kiszolgálni az igényeiket. A kereskedőket vonzotta a márka ismertsége és a felhasználók magas száma, de a jutalék magasabb szintjét már nem minden kereskedelmi szegmens bírta el. A használt termékek piaca igen, de a fix áras shopok esetében jobb a Grando.
Ide olyanok is belistázták a termékeiket, akiknek eddig csak offline üzleteik voltak. Mivel a Kikának például nincs saját webshopja, a Grando megfelelő nekik arra a célra, hogy egyes termékeiket (például a kifutó, illetve az új készlet érkeztével kisöprésre ítélt modellek) jobban megfuttassák. Az ilyen cégeknek az elérésére csak a Vaterával nem lettünk volna képesek.
hvg.hu: Milyen súlyú a magyar piac a cégcsoport tulajdonosa, a Naspers egyéb piacaihoz képest?
K. K.: Azt látom, hogy a magyarországi módszertani tapasztalatokra komolyan építenek a cégnél. A piaci nagyságunk nyilván nem mérhető a lengyel, orosz, ukrán vagy a török piachoz, de az, hogy egy adott nemzeti piacméretből mit lehet kihozni, sokat számít.
hvg.hu: Figyelembe véve, hogy az elmúlt 10 évben milyen mértékű átalakuláson ment keresztül az e-kereskedelem, nem kínos, hogy a Vatera arculata, logója egy digitális időutazás, és inkább a ’90-es évek sufni-informatikájára utal, ami méltatlan egy évi 22-23 milliárd forint átmenő forgalmat kezelő céghez? Hogyhogy ez kimaradt?
K. K.: Ezt a kérdést mi is kerülgetjük már egy ideje, mert az old school stílus az egész Vatera dizájnjára igaz. Bár eddig nem hoztuk nyilvánosságra, de úgy tervezzük, hogy szeptemberre teljes megújulás jön. Teljesen újragondoljuk, és szinte minden téren áramvonalasítjuk a portált. Szeretnénk a nemzetközi trendekkel összegyúrni a magyar igényeket. Mivel ilyen mértékű változásra eddig nem volt még példa, nagyot fog szólni.
Az Allegroupról |
Az allegroup.hu Kft. Magyarország vezető e-kereskedelmi piactereit magába foglaló cégcsoport. A Vatera.hu, a TeszVesz.hu, a Grando.hu, az Apród.hu és a Lealkudtuk.hu együttesen a legnagyobb hazai online kereskedelmi portfóliót jelentik. A Vaterát a globális játékosnak számító Naspers-médiacsoport 2008-ban vásárolta fel, egy évre rá a TeszVeszt, és az Árukeresőt is. Az allegroup.hu kft 2010-ben alakult, önálló döntési körrel és szakmai kontrollal. 2011-ben a cégcsoport folyamatosan bővült: előbb egy apróhirdetési, majd akciós termékeket és szolgáltatásokat kínáló portált indított el, végül saját online plázát nyitottak. A cég tavaly több mint kétmilliárd forintos árbevételt ért el. |