112-es segélyhívó: visszakozott a tendervesztes
Az Enterprise Group a projekt megvalósíthatósága érdekében visszalép a 112-es segélyhívószám tenderből és visszavonja döntőbizottsági keresetét - jelentette be szerdán Budapesten Orbán Előd, az Enterprise Group ügyvezető igazgatója.
Az Enterprise Group a tenderen született döntést jogi, gazdasági és szakmai fenntartások miatt a Közbeszerzési Döntőbizottság elé vitte felülvizsgálatra. A bizottság az indítványt megalapozottnak találta az eljárás lefolytatására. Az Enterprise Group a tárgyalási jegyzőkönyv alapján arra a következtetésre jutott, hogy a döntőbizottság valószínűleg a tender megsemmisítése mellett fog dönteni. Mivel új tender kiírására és az 5,2 milliárd forintos uniós támogatás lehívására már nem lenne idő, ezért döntöttek a visszalépés mellett.
"Vannak olyan helyzetek, amikor mi is tehetünk annak érdekében, hogy tudatosítsuk: a társadalmi érdek fontosabb, mint a gazdasági érdek. Ezért döntöttünk a visszalépés mellett, amellyel lehetőséget teremtünk a beruházás Európai Uniós forrásból történő megvalósítására, egyben példát mutatunk a hazai informatikai piac és a gazdasági élet többi szereplője számára" - mondta Orbán Előd, az Enterprise Group ügyvezető igazgatója.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztálya az MTI megkeresésére közölte, hogy az ötmilliárd forint uniós támogatásból és mintegy 2,7 milliárd forint hazai forrásból megvalósuló beruházásról a tender nyertesével (M&S Informatikai Zrt.) még nem kötötte meg a szerződést a projekt bonyolításáért felelős konzorcium, mert a megtámadott pályázattal kapcsolatban a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) mostanáig nem hozott hivatalos döntést.
"A KDB határozata a közeljövőben megszülethet, ezután várható a nyertes pályázó kihirdetése, majd a szerződéskötés. A rendszer bevezetésének időpontjáról mindezek függvényében előreláthatóan március közepén ad majd tájékoztatást a konzorcium" - fogalmaz a közlemény.
A minisztérium tájékoztatása szerint az ESR-112 projektben olyan átfogó infokommunikációs rendszer jön majd létre, amely lehetővé teszi a készenléti szervek együttműködési folyamatainak korszerűsítését, valós idejű adat- és hangkapcsolatot biztosít az érintett szereplők, irányítók és végrehajtók között.
Miskolcon és Szombathelyen a segélykérések előszűrését biztosító Hívásfogadó Központok fognak működni. E központok a nemzetközi tapasztalatok szerint is tehermentesítik majd a tevékenység-irányítókat azzal, hogy csak a valós beavatkozást, intézkedést igénylő eseményeket adják át nekik.
Az új rendszerben a kor követelményeinek megfelelő egyéb segélykérési csatornák (telefon, eCall, SMS, MMS, internet stb.) is kezelhetők lesznek. Az egységes segélyhívó segítségével a készenléti szervek diszpécserei a bonyolult, sok embert érintő helyzetekben, katasztrófa vagy súlyos balesetek esetén közvetlen konferenciakapcsolásban, az adatok teljes megosztásával tudják összehangolni irányítói tevékenységüket.
Jelenleg a nemzeti hívószámokra (104 - mentők, 105 - tűzoltók és katasztrófavédelem, 107 - rendőrség) érkező hívásokat az egyes készenléti szervek tematikusan fogadják, a 112-re érkező hívásokat is a rendőrség kezeli - mutat rá az NFM közleménye.
Az Európai Unió területén 1991 óta működik a 112 segélyhívószám, amely az Európa Tanács szándékai szerint az Unió polgárai számára minden tagállamban azonos elvek alapján biztosítja az egységes kapcsolat-felvételi lehetőségét a segítséget nyújtó készenléti szervekkel.
Mára a 112-es hívószám szinte egész Európában az Európa Bizottság direktíváinak megfelelően ingyenesen hívható vezetékes vagy mobil telefonról. Számos tagállammal szemben Magyarországon gyakorlatilag egy telefonos szolgáltatás áll a hívók rendelkezésére. Magyarország az idén induló, ESR–112 projekt keretében hozza be lemaradását, a teljes rendszert 2013. március 31-ig vezetik be.
A Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottság egy korábbi határozatából kiderül, hogy a kiíró decemberben hirdetett eredményt, a nyertes az M&S Informatikai Zrt. lett 648 millió forintos nettó ajánlati árral, a második az Enterprise Communication Magyarország Kft. 789 millió forintos nettó ajánlattal, a harmadik pedig a T-Systems Magyarország Zrt. 864,9 millióval.