Vállalkozás Nagy Gergő 2013. február. 16. 19:23

A levegő urai: ekkora légitársaság nincs is!

A világ legnagyobb légitársasága jön létre az American Airlines és a US Airways egyesülésével. 170 milliós utaslétszám, több mint 900 repülőgép, 56 ország az új légivállalat ismérvei a számok tükrében. Az összeolvadást a hatóságok minden bizonnyal jóváhagyják, ám vannak, akik szerint az amerikai légiszektor további konszolidációja a verseny korlátozását jelentené.

Az Egyesült Államok negyedik és ötödik legnagyobb légitársasága csütörtökön bejelentette, hogy egyesülnek, így létrejön a világ legnagyobb utasforgalmú légitársasága. Az American Airlines és a US Airways összeolvadásától a hatékonyság növekedését és a költségek csökkenését várják a felek. A mostani bejelentés csak egy abban a sorozatban, melyben folyamatosan konszolidálódik az amerikai légipiac.

"Az egyesült légitársaságnak meglesz a mérete és képessége arra, hogy hatékonyabban és nyereségesebben tudja felvenni a versenyt a globális piacon" – nyilatkozta Doug Parker, a US Airways vezetője a megállapodás bejelentése után. A két vállalat között 2012 augusztusában kezdődtek tárgyalások az egyesülésről, melynek eredményeképpen a US Airways beolvad az American Airlines-ba. Az egyesült társaság 72 százalékát az American-t hitelezők kapják meg, miután a társaság 2011 novembere óta csődvédelem alatt áll. A fennmaradó 28 százalék pedig a US Airways részvényeseinek jut majd.

Az American Airlines neve és logója alatt futó egyesült cég – leányvállalatok nélkül – több mint 900 géppel, napi 6700 járattal fog kiszolgálni 336 útvonalat 56 országban. A vállalat 95 ezer embert foglalkoztat majd. Az egyesült légitársaság értéke 11 milliárd dollár körül lesz, amivel már felvehetik a versenyt a jelenlegi piacvezető Delta Airlines-szal. Az egyesülés azt is eredményezheti, hogy a US Airways elhagyja a Star Alliance légiszövetséget, az egyesült vállalat egy másik tömörülésben, a OneWorld keretein belül folytatja a működést, ahová most az American mellesleg tartozik. (Ennek a szövetségnek volt a tagja a megszűnéséig a Malév is.)

Felhők árnyékolják be a megállapodást

A két társaság egyesülését ugyanakkor beárnyékolja az, hogy az American – mely 2001-ben robbant be a vezető amerikai légitársaságok közé a Trans World Airways (TWA) megvásárlásával – a 2011-et megelőző négy évben folyamatosan veszteséges volt, összesen 6 milliárd dolláros bukót halmozott fel. A 80 éves múltra visszatekintő American-t, mely úttörő volt a törzsutasok számára szóló hűségprogramok területén, a komoly veszteségek csődvédelembe hajszolták: a társaság vezetése szerint a költségek növekedése, a munkavállalók szerint azonban a cég hibás irányítása vezetett mindehhez. Ezzel szemben a feleakkora US Airways évek óta nyereséges.

Az egyesült társaság körülbelül 170 milliós éves utasforgalommal büszkélkedhet majd
AFP / Jim Watson

A csődvédelembe menekült American ugyanakkor pont a nyereséges US Airways-szel stabilizálhatja helyzetét és veheti át a US Airways hatékonyabb működési modelljét – az egyesült cég vezérigazgatója a kisebbik cégtől érkezik. A US Airways ezzel szemben az American kiterjedt csendes-óceáni hálózatát használhatja ki. A két cég hálózata kiegészíti egymást, és az összeolvadt társaság minden bizonnyal profitálhat az ázsiai országok irányában prognosztizált 20 százalékos forgalombővülésből. A US Airways emellett az amerikai megapoliszokban található American gyűjtő-elosztó központjaira (hubok) is ráhordhatja majd az utasokat.

Bár az egyesült légitársaság az elődök hubjait megtartja, és új járatokat is ígérnek, az egymilliárd dollárra becsült költségmegtakarításból inkább az következik, hogy a párhuzamossághok megszűntetésével összeségében kevesebb járat indul majd. Korábban a Delta és a United is azt ígérte, hogy összes központjukat megtartják, később azonban több járatukat is felfüggesztették a kerozinárak emelkedésével és a gazdasági válság mélyülésével. Az új American, hasonlóan versenytársaihoz, minden bizonnyal majd a belföldi piacon igyekszik megfogni az ígért egymilliárd dollárt, ami azonban szűkíti az utasok számára a rendelkezésre álló repülési alternatívákat.

Átrendezi a piacot az összeolvadás

Az amerikai légipiacot a két társaság egyesülése – mely az utolsó nagy belföldi egyesülés lehet az amerikai légipiacon – teljesen átrendezi. A sorozatos összeolvadások (2008-ban a Delta egyesült a Northwest-tel, 2010-ben a Continental a United-dal) azt eredményezik, hogy mindösszesen három olyan amerikai légitársaság marad, mely a tengerentúlra is repül majd. A majdnem 170 milliós utasforgalmú vállalat a piac 26 százalékát uralja majd. A három legnagyobb hagyományos, valamint a legnagyobb fapados légitársaság, a Southwest Airlines összesen majdnem az amerikai piac háromnegyedét lefedi majd, ez pedig korántsem biztos, hogy üdvös lesz az utasok számára. Erről egyébként az amerikai Kongresszusban sincsenek teljesen meggyőződve.

A csődvédelembe menekült American a US Airways-szel stabilizálhatja helyzetét
AFP / Orlando Sierra

A Szenátus kereskedelmi bizottságának elnöke, Jay Rockefeller szerint, bár az egyesülések pénzügyileg stabilabb alapokon nyugvó vállalatokat hoznak létre, ez azonban azt is jelenti, hogy a fogyasztók kevesebb lehetőség közül választhatnak majd, és a kisebb városokat kevesebb járat szolgálja ki. "Minden további összeolvadást alaposan meg kell vizsgálni, hogy biztosak legyünk abban, az az utazóközönség érdekeit szolgálja a nagyobb versennyel, több opcióval és alacsonyabb árakkal" – emelte ki Rockefeller.

Iparági szakértők szerint az utasok megnyugodhatnak. Az egyesüléssel a szolgáltatások színvonala emelkedni fog, az útvonalhálózat bővül, miközben a korábbi időszakok egyesüléseit tekintve nem állítható, hogy az összeolvadások áremelkedést okoztak volna. De miután az amerikai légiközlekedési ipar összességében évek óta komoly összegeket bukik a működésen, a jegyárak emelésére előbb-utóbb szükség lesz, "nem lehet veszteségesen embereket repkedtetni a világ körül".

Az egyesülést nem valószínű, hogy megtorpedózzák a versenyt szabályozó hatóságok, mivel az utóbbi 5 évben három hasonló összeolvadást is engedélyeztek. Az viszont nem kizárt, amennyiben az amerikai Igazságügyi Minisztérium úgy ítéli meg, hogy az American Airlines és a US Airways párhuzamos jelenléte egyes útvonalakon korlátozza a versenyt, a járatok számát csökkenteniük kell, illetve bizonyos repülőtereken az egyes fel- és leszállás résidők (slotok) meghatározott százalékáról kénytelenek lesznek lemondani.

Mostanra sikerült visszahozni az elmúlt évtized veszteségeit

Az viszont kétségtelen, hogy az amerikai légiközlekedési vállalatok igyekeztek a változó környezetre és körülményekre reagálni. Az egyesülések előtti reorganizációt szinte az összes légitársaság bírósági védelem alatt tette meg, az új lépések között pedig emelték a jegyárakat, díjakat kezdtek el kérni a feladott csomagokért és az újrafoglalásért is. Mindez azt eredményezte, hogy a szektor 2001-2011 között felhalmozott 53 milliárd dolláros veszteségét sikerült "visszatölteni". A Standard & Poor's egyik elemzője szerint a vállalatok vezetői megtanulták, hogy nem lehet az egekig növekedni, mivel az folyamatosan csak az árak eséséhez és a légiipar veszteségeinek növekedéséhez vezet. Az amerikai piac tapasztalatai pedig a európai légiiparra is hatással lehetnek.

A világ legnagyobb légitársaságai (üléskilométerek alapján, milliárd km)

Forrás: Centre for Aviation

2012
1. United Airlines (USA)6,7
2. Delta Airlines (USA)5,6
3. Emirates (Egyesült Arab Emírségek)4,9
4. American Airlines (USA)4,8
5. Southwest Airlines (USA)3,2
6. Lufthansa (Németország)3,1
7. British Airways (Egyesült Királyság)3,0
8. Air France (Franciaország)2,8
9. China Southern Airlines (Kína)2,5
10.Singapore Airlines (Szingapúr)2,3
Világ Németh András 2024. november. 30. 12:30

Így halnak meg Oroszországban a semmiért az észak-koreai katonák

Amerikai illetékesek is megerősítették, hogy észak-koreaiak is voltak azok között a katonák között, akik a napokban az oroszországi Kurszk térségében életüket vesztették egy brit manőverező robotgépekkel végrehajtott ukrán támadásban. Közben az is kiderült, hogy a Putyin segítségére vezényelt távol-keleti katonák zsoldja leginkább Kim Dzsong Un diktátort és környezetét gazdagítja.