2013. január. 29. 12:01 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. január. 29. 12:01 Vállalkozás

Felvásárolják egymást a gyógyszergyártók

A piaci konszolidáció minden eddiginél erősebb időszaka jöhet a gyógyszeriparban, a vezető gyártók bevételei ugyanis akár 100 milliárd dolláros értékben is elmaradhatnak a szektor egészének bővüléséhez képest. A kialakult helyzetben a gyógyszercégek felvásárlások és fúziók révén biztosíthatják versenyelőnyüket.

„2010-ig a világ 16 vezető gyártója együtt növekedett a globális gyógyszeripari szektorral. Ez azonban 2011-ben megváltozott, amikor a legnagyobbak növekedése lelassult, és ez a folyamat 2012-ben is folytatódott. Az Ernst & Young előrejelzése szerint a következő években az olló tovább nyílik majd” – mondja Dezse Margaret, az Ernst & Young Tranzakciós Tanácsadási Szolgáltatások vezető partnere.
Az elmúlt években a 16 legnagyobb árbevételt elérő amerikai, európai és japán gyógyszeripari cég tevékenységét a fejlődő piacokra is egyre jobban kiterjesztve próbálta emelni árbevételét. Ezek a vállalatok jellemzően originális gyártók, vagyis olyan szabadalommal védett hatóanyagokat kísérleteznek ki, és visznek piacra, amelyeket azelőtt nem használtak még az orvoslásban. Mivel e készítmények egy jól jövedelmező részének szabadalmi védettsége ezekben az években világszinten lejár, az óriások piacrésze csökkenni kezdett, számukra az organikus növekedés kilátásai nem túl kedvezőek. Ezért 2013-ban várhatóan minden korábbinál nagyobb hangsúlyt fektetnek a nem organikus – felvásárlásokon és fúziókon keresztül történő – növekedésre – mutat rá az Ernst & Young tanulmánya.

„Ezeknek a vállalatoknak a pénzügyi kapacitásuk fenntartása és növelése érdekében kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a tőkemenedzsment javítására, és a nem stratégiai elemek leválasztására. A verseny erősödésével ugyanakkor még körültekintőbben kell elvégezniük az átvilágítási folyamatot annak érdekében, hogy meggyőződjenek a befektetési célpont valós értékéről. E mellett a kockázatok csökkentése érdekében újszerű tranzakciós struktúrák alkalmazását is számba kell venniük” – mondja Dezse Margaret. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a gyógyszeripari óriáscégek tranzakció-finanszírozási ereje több, mint húsz százalékkal csökkent 2006 óta. Ugyanebben az időszakban a biotechnológiai vállalatoké 61 százalékkal bővült, és a specializált gyógyszergyártóké 20 százalékkal nőtt.

A magyar gyártók alapvetően generikus vállalatok, így a szabadalmak lejártából származó bevételcsökkenés őket nem érinti. Éppen ellenkezőleg a globális trendbe illeszkedően, elsősorban a külpiacokra támaszkodva, és kihasználva a generikus termékek iránti kereslet világszintű megerősödését, az elmúlt években a világ vezető originális gyártóinál gyorsabb növekedést tudtak felmutatni. E növekedési ütem fenntarthatóságának azonban az ő esetükben is kulcsa a rendelkezésükre álló források leghatékonyabb befektetése, ezek között a megfelelő szinergiákat és piaci pozíciót ígérő akvizíciós célpontok kiválasztása. Kiemelt figyelmet érdemelnek azok a céltársaságok, amelyek lehetőséget teremtenek olyan nagy potenciállal rendelkező, új szegmensekbe történő belépésre, mint például a csak speciális technológiával legyártható termékek vagy a bioszimiláris gyógyszerek piaca.