2012. november. 29. 15:09 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. november. 29. 15:46 Vállalkozás

Bricostore-próbavásárlás: megtévesztették a hatóság embereit is

Megtévesztő tájékoztatást ad a Bricostore vásárlóinak - közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), amelynek munkatársai a sokasodó vásárlói bejelentések miatt próbavásárlást is végeztek az egyik Bricostore-áruházban,

Az elmúlt időszakban több sajtóorgánum is beszámolt arról, hogy a Bricostore Hungária Kft. ez év végével megszünteti magyarországi tevékenységét - idézte fel közleményében a hatóság.

Ezzel összefüggésben az elmúlt napokban számos olyan fogyasztói bejelentés érkezett az NFH-hoz, illetve a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőségekhez, amely arról számolt be, hogy a cég áruházaiban nem a jogszabályoknak megfelelően intézik a fogyasztói panaszokat.

A bejelentések megszaporodása miatt a borsodi fogyasztóvédelmi felügyelőség november 24-én próbavásárlással egybekötött helyszíni ellenőrzést végzett a Bricostore miskolci áruházában.

A felügyelőségre, továbbá az NFH hétvégi telefonos ügyfélszolgálatára érkező bejelentések többek között arról számoltak be, hogy a fogyasztók nem tudják érvényesíteni a meghibásodott jótállásos termékekre vonatkozó három munkanapon belüli csereigényeiket és a panaszokról nem történik jegyzőkönyvfelvétel.

Ezen kívül az áruház dolgozói felhívják a vásárlók figyelmet, hogy a termékek működéséről minél előbb győződjenek meg, hiszen a garanciális igényekkel az üzlethálózat megszűnése miatt kizárólag év végéig tudnak foglalkozni.

Az ellenőrzés során a felügyelőség munkatársai próbavásárlással ellenőrizték, hogy milyen tájékoztatásokat nyújtanak a fogyasztók részére a jótállási és szavatossági igényeik intézésére vonatkozóan az áruház munkatársai.

Beigazolódott, hogy mind a pénztárnál, mind pedig a jótállási jegy érvényesítése során a vevőszolgálati pultnál arról tájékoztatták a felügyelőket, hogy a megvásárolt termékeket minél hamarabb próbálják ki, mert amíg az áruház nem zár be – ami valószínűleg év végén megtörténik –, meghibásodás esetén kicserélik, utána viszont már sehol nem fogják tudni érvényesíteni jótállási, szavatossági igényüket.

Az áruházlánc termékpalettáján nagy számban megtalálhatóak az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 2003-as kormányrendelet mellékletében szereplő, jótállásra kötelezett terméket. A kötelező jótállás időtartama egy év, melyet a vásárlás napjától vagy az üzembe helyezéstől – amennyiben azt az eladó vagy képviselője végezte el – kell számítani.

A kötelező jótállás alá nem tartozó termékekre a jogszabály a vásárlástól számított két évig teszi lehetővé, hogy a fogyasztó szavatossági igényeit érvényesítse. Ennek értelmében a termék meghibásodása esetén a fogyasztó elsősorban – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet. Amennyiben a kijavítás vagy a csere nem lehetséges, úgy a fogyasztó megfelelő árleszállítást igényelhet, vagy elállhat a szerződéstől és visszakövetelheti a vételárat.

A miskolci áruházban végzett ellenőrzéssel indult hatósági eljárás jelenleg folyamatban van, azonban a vonatkozó – a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló - 2008-as törvény szerint megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz a fogyasztó jogai tekintetében és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas.

Ennek megfelelően a kasszánál, illetve a vevőszolgálati pultnál adott tájékoztatás felvetheti a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat lehetőségét, hiszen alaptalanul tántoríthatja el a fogyasztókat az üzlet bezárását követő szavatossági, illetve jótállási jogaik gyakorlásától.

A kiárusítás miatti árleszállítás fokozza a vásárlási hajlandóságot, azonban fontos felhívni a figyelmet arra, hogy bár a vállalkozás megszűnése miatt a szavatossági/jótállási jogok nem vesznek el, viszont rendkívüli módon megnehezül a hibás teljesítés miatt fellépni kívánó fogyasztók helyzete - tették hozzá a hatóságnál.

A végelszámolási és a felszámolási eljárás keretében megszűnő cégek kapcsán is jogszabály rendezi a még fennálló követelések - ide sorolható a szavatossági és jótállási igény - kezelésének módját, azonban ez hosszas jogi procedúrával és kiszámíthatatlan eredménnyel járhat.