Vállalkozás Dr. Piczkó Katalin 2012. november. 05. 17:21

A magas IQ vagy az érzelmi intelligencia az üzleti siker záloga?

Hogyan lehet elérni, hogy egy meeting ne fulladjon káoszba? Mi a fontosabb az üzleti életben: a magas IQ vagy az érzelmi intelligencia? Hogyan lehet más típusú emberek bizalmát elnyerni?

"Miért van az, hogy amikor 2 dolgos kézre van csak szükségem, mindig egy egész emberi lényt kapok?" (Henry Ford)

Káosz a meetingeken

Egy magyar középvállalat menedzsmentjének workshopja. Cél egy motiváló jövőkép kialakítása. Káosz és anarchia fogadott. A marketingvezető rengeteg ötlettel állt elő, ezektől a pénzügyi vezető részben személyes ellentétek miatt eleve elzárkózott. A sales vezető, aki eredetileg moderátora lett volna a megbeszélésnek, türelmetlenné vált, miközben többen megsértődtek hangneme miatt. Az az érzésem támadt, hogy olyan csoportba kerültem, ahol más kultúrájú emberek vannak, akik egyrészt képtelenek a másik számára érthetően megfogalmazni elképzeléseiket, másrészt elfogadni a másik másféle megközelítését.

Mi lehet a megoldás? Megváltoztattuk a célt. Az első lépés egy elfogadóbb, pozitívabb légkör megteremtése lett, ahol jobban tudunk egymás nyelvén beszélni. Ehhez a résztvevők a DISC rendszerben tanulták meg elhelyezni saját magukat és egymást, hogy megismerjék önmagukat és a másikat, és megtanulják, hogy hogyan lehet a másikkal hatékonyan kommunikálni. A workshop végére megértették, hogy amikor a másik hozzászól, akkor nem csupán akadékoskodik, hanem másfajta nézőpontból, más „szemüvegen” keresztül látja az adott helyzetet.

A DISC „térkép” segíti saját a másik ember motivációinak, érzéseinek és viselkedésének megértését, így nagyobb ráhatásunk lehet saját és környezetünk viselkedésére, azaz ez egy olyan eszköz, amellyel fejleszthetjük az érzelmi intelligenciánkat.

Az érzelmi intelligencia fontossága

Kimagasló IQ-val rendelkező egyének életútját követve azt tapasztalták, hogy a magas IQ nem jelzi előre, hogy milyen sikeressé válik valaki az üzleti életben. Az érzelmi intelligencia sokkal inkább meghatározója annak, ki hogyan boldogul olyan területeken – vezetésben, értékesítésben -, ahol az emberi kapcsolat meghatározó.

Az ember ősidők óta szeretné jobban megérteni saját magát és a környezetét, ezért többféle tipológiát dolgozott ki. A legismertebb ezek közül Hippokratész-Galénosz rendszere, amely temperamentum szempontjából 4 alapvető típust különített el: flegmatikus, szangvinikus, kolerikus, melankólikus. Jung 1929-ben elkülönítette az extrovertált és az introvertált típusúakat. Ugyanebben az időben William M. Marston négy fő típust különített el az emberi viselkedésben: az irányítót (Dominance), a befolyásolót (Influence), a kitartót (Steadiness), valamint a lelkiismeretes, szabálytisztelőt (Conscientious). Ezek kezdőbetűi alkotják a DISC betűszót, amely elterjedt neve a rendszernek.

Jolande Jacobi 1942-ben egyesítette a jungi tipológiát Marston viselkedéstípusaival, létrehozva a Jung-Jacobi kereket.  A két rendszert összevetve kapjuk a DISC rendszer felosztását és színeit:

hvg.hu

Mindegyik szín rendelkezik számtalan előnyös tulajdonsággal, és olyanokkal is, amelyek bizonyos helyzetben veszélyforrást jelentenek. Tehát nincs jó szín, vagy rossz szín!

Mi jellemző az egyes típusokra?

A pirosak extrovertáltak és feladatorientáltak:

Határozottak, természetes erő árad a lényükből, magabiztosak, irányítóak, tettre készek, dinamikusak. Rendelkeznek a fölülről való rálátás készségével, lényeglátóak, eredmény- és célorientáltak. Gyorsan döntenek, de néha kellő megfontolás nélkül. Szeretik a kihívásokat, kockázat vállalóak. Versengőek, amely lehet néha inspiráló, más helyzetben destruktív. Nem mindig csapatjátékosok. Autokraták, türelmetlenek, döntéseiket keresztülviszik mások bevonása nélkül.

A sárgák extrovertáltak és kapcsolatorientáltak:

Nyitottak, optimisták, vidámak, társaságkedvelők, könnyen alakítanak ki kapcsolatokat, szeretnek szerepelni. Kreatívak, sok ötletük van. Lendületesek, dinamikusak, lazák. Képesek magukkal ragadni környezetüket. Rendelkeznek a párhuzamos munkavégzés adottságával, rugalmasak. Bőbeszédűek, ezzel fölszabadítóan hatnak környezetükre, viszont nem mindig hallgatják végig a másikat. Felületesek, csapongóak, szem elől téveszthetik a kitűzött célokat. Időbeosztásukkal probléma lehet.  

A zöldek introvertáltak és kapcsolatorientáltak:

Odafigyelnek a másikra, jó hallgatók. Nyugodtak, kiegyensúlyozottak, harmonikusak. Empatikusak, stabilitást, gondoskodást hoznak a csapatba. Általában ügyesen bánnak partnereikkel. Megfontoltak, lassúak. Kapcsolataikat néha saját érdekérvényesítésük elé helyezik. Kerülik a konfliktushelyzeteket, hajlamosak alárendelődésre. Nem mindig mondják ki ellenvetéseiket, negatív érzéseiket.

A kékek introvertáltak és feladatorientáltak:

Megbízhatóak, precízek, következetesek. Begyűjtik az információt, elemzik a helyzetet, mielőtt véleményt formálnak. Kiváló szakértők. Maximalisták, ezért gyakran elúsznak határidőkkel. A részletek is fontosak számukra, viszont néha elvesznek bennük. Éles szeműek, kritikusak, jó a humoruk, de néha cinikusak. Szabálybetartók, de néha rugalmatlanok. Elsősorban feladatorientáltak, nem számolnak az emberi tényezővel. Nehezükre esik a csevegés, a kapcsolatépítés. Túlságosan távolságtartónak érezhetik őket.

Hány féle színűek vagyunk?

Nagyon ritka, hogy valakire csak egy szín lenne jellemző, a legtöbben minimum két színűek vagyunk.  Ilyenkor az egyik szín gyengeségeit kompenzálhatja a másik szín pozitívuma. Például, ha valakire meghatározóan a sárga jellemző , de átlagos mértékben a piros is, akkor rendelkezik a sárgák pozitívumaival, nyitott, optimista, kreatív miközben mégsem olyan szétszórt, mert a piros szín lényegre törő gondolkodásmódja is jellemzi.

A rendszer hatalmas előnye, hogy segítségével egyszerűen beazonosíthatóak a különböző viselkedési stílusok. Segít ebben az, hogy ki hogyan öltözködik, milyen verbális és metakommunikáció jellemző rá, milyen a környezete, az asztala. Meghatározható saját stílusunk is, milyen erősségeink vannak, és mi az, amit fejlesztenünk kell.

A hasonló színűek könnyebben megértik egymást. Gyorsan egymásra hangolódnak. Az egyik legnagyobb lehetősége a rendszernek, hogy valamennyi stílushoz hozzáigazítható az optimális kommunikációs és tárgyalási eszköztárunk. Hogy lehet más stílusú ember bizalmát elnyerni, számára érthető módon kommunikálni.  Ez egy olyan hasznos térkép az üzleti életben, amely segíti mind az önismeretet, mind a másik ember megismerését. Kiválóan alkalmas vezetők, értékesítők, ügyfélszolgálatban dolgozók önismeretének, érzelmi intelligenciájának, kommunikációjának fejlesztéséhez, hatékonyabb befolyásolási kompetenciák kialakításához.

A szerző pszichiáter, terapeuta, tréner, coach, a Tolerance Coach Akadémia alapítója, a meggyőzés pszichológiája c. HVG-szeminárium előadója.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.