Százötven Mercedes-busz érkezik Budapestre, miután a VT-Transman Kft. nyerte a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt.-vel közösen kiírt busztenderét.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hivatalosan is bejelentette, hogy a Videoton-résztulajdona révén Széles Gábor érdekeltségébe tartozó VT-Transman nyerte a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt.-vel közösen kiírt busztenderét, a 150 darab Mercedes Citaro jövő júliusig érkezhet meg Budapestre. A BKK kedden közleményben közölte az eljárás eredményét, miután a Fővárosi Közgyűlés hétfőn rendkívüli ülésén úgy döntött: a központ és a BKV igazgatóságaira bízza, hogy eredményt hirdet-e a tenderen.
A szolgáltató a 150 darab új autóbusszal 2013 májusától kezdheti meg egyes járatok üzemeltetését fokozatosan, a teljes buszflotta várhatóan júliusig áll forgalomba. A járművek korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált, az európai sztenderdeknek megfelelő, Mercedes Citaro típusú járművek lesznek, a flotta fele csuklós, fele kéttengelyes, szóló kivitelű.
A szerződés 8 évre szól, 2 év opcióval. A szolgáltatót bármilyen minőségi probléma esetén vagy járatkimaradás esetén a BKK kötbérezi, sőt ha 3% fölé megy a járatkimaradások száma, a kötbérezésen túl a szerződés felmondására is lehetősége nyílik a BKK-nak.
Az új autóbuszok elsősorban Budapest északi és keleti részén, a III., IV., XIII., XIV., XV., és a XVI. kerületekben, illetve az onnan kiinduló vonalakon fognak közlekedni. Az érintett járatok teljes körű véglegesítése az üzembe állásig fog megtörténni, de már most kijelenthető, hogy számos, fontos útvonalon meg fognak jelenni az új autóbuszok. A csuklós autóbuszokkal fejlődni fog többek között a 7-es és 173-as vonalcsoport szolgáltatása és további vonalakon is meg fognak jelenni az új buszok.
Nem érkezett ajánlat magyar buszokra
A BKK közleménye szerint a központnak a közbeszerzési eljárásban a kiválasztott busztípusra nincs ráhatása, de az elvégzett szakértői vizsgálatok szerint a műszaki elvárásrendszernek legalább 12 busztípus felelt meg, közte magyar típus is. A magyar gyártókat közvetlenül nem lehet a tenderben előnyben részesíteni, de a BKK szerint indulásukat azzal is segíteni próbálták, hogy nem követeltek a szokásokkal ellentétben referenciát, így olyan buszokkal is lehetett indulni, melyek soha egyetlen városban sem közlekedtek. "Ennek ellenére – vélhetően a finanszírozási kockázatok vagy a műszaki kockázatok miatt – magyar típusú buszokkal történő szolgáltatásra nem kaptunk ajánlatot" - írta a BKK.
A kiválasztott szolgáltató, a VT-Transman Kft. 1999 óta működik közre Budapesten a tömegközlekedés lebonyolításában, 2012-ig mint a BKV Zrt. alvállalkozója, 2012 májusától pedig közvetlenül a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződés alapján közlekedtetik autóbuszaikat. A pályázaton a VT-Transman Kft. 75 darab szóló és 75 darab csuklós, Mercedes-Benz Citaro 2 típusú, német gyártmányú autóbusz forgalomba állítását vállalta, a szóló autóbuszok esetében 663 Ft/kocsikilométer (Ft/kkm), a csuklós buszok esetében 797 Ft/kkm vállalkozási díjért.
Az új járművek drágábban fognak üzemelni, mint az általuk kiváltott 23-27 éves Ikarus-buszok, hiszen azok működési költségeiben az amortizáció már nem jelenik meg, illetve az újabb járművek például a klíma miatt is, eleve drágábban üzemeltethetők. Ugyanakkor a BKK szakértői vizsgálatai egyértelműen alátámasztották: ez az üzemeltetési modell egyértelműen olcsóbb, mint a régi buszok hosszú távon történő továbbüzemeltetése és felújítása, vagy akár a BKV által új buszok beszerzése, melynek lehetősége a BKV hatalmas eladósodottsága, a 2003 és 2009 között felvett működési hitelek miatt ma nem is látható - hangsúlyozta a BKK.
Még néhány évig maradnak a régi buszok is
A 75 szóló és 75 csuklós új autóbusz forgalomba állítása lehetővé teszi, hogy a BKV rendkívül elöregedett, rossz állapotú autóbuszparkjából a legöregebb, leggyakrabban elromló autóbuszok selejtezésre kerülhessenek, bár egy részük az 1-es és 3-as villamosok jövőre kezdődő felújításának pótlási igénye miatt forgalomban marad még néhány évig.
A BKK hangsúlyozta, az új, korszerű, komfortos autóbuszok a fővárosi autóbusz-közlekedésben dolgozó munkavállalóknak a jelenleginél jobb munkakörülményeket biztosítanak, és nem lesz kevesebb buszvezetőre szükség Budapesten a tender eredményhirdetése okán.
A BKK felidézi, a budapesti buszok adják a főváros tömegközlekedési kapacitásainak mintegy 40%-át, ennek ellenére az elmúlt években elképesztő mértékben hagyták leromlani Budapest buszparkját. Az átlagéletkor egyedülállóan magas, 18 év, míg 2006 óta új, teljesen alacsonypadlós busz nem állt forgalomba Budapesten. A Főváros új vezetésének hivatalba lépése és a BKK létrejötte óta mintegy 100 darab használt, alacsonypadlós jármű forgalomba állításával igyekeztek enyhíteni a krízishelyzeten és javítani az utasok kiszolgálását.