A sör és a jégkrém a legfontosabb élelmiszer Magyarországon
Értékben hat, mennyiségben egy százalékkal nőtt az élelmiszer kiskereskedelmi forgalma 2011. december-2012. július során. A tavasz és a nyár nyertesei a jégkrém, a sör, az ásványvíz. A hagyományos kis üzletek őrzik értékalapon 27 százalékos piaci részesedésüket.
A Budapestet és Pest megyét magában foglaló Centrum – értékben mért - piaci részesedése 35 százalékról 34-re csökkent, egyik nyolchónapos periódusról a másikra. Északkelet részaránya 19-ről 20 százalékra emelkedett. (Ami a régiók lakóinak számarányát illeti: A Centrumban él az ország lakosságának 28, az északkeleti megyékben pedig 24 százaléka).
Az élelmiszerek kiskereskedelmi eladása értékben 6 százalékkal, mennyiséget tekintve pedig 1 százalékkal nőtt 2011. december-2012. július között, az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva – többek között ezt tárta fel a Nielsen felmérése. A folyamatosan mért 90 élelmiszer termékcsoport nyolc hónapi forgalma mintegy 905 milliárd forint. Ezen belül az átlagot jóval meghaladó, két számjegyű növekedést regisztráltak a piackutatók a legnagyobb forgalmú húsz élelmiszer közül a jégkrém mellett kávé, tejföl, margarin és ostyaszelet kiskereskedelmi bevételénél.
Mennyiség szempontjából a 10 milliárd forint forgalom feletti kategóriák közül legnagyobb a növekedés vodkánál (22 százalék). További sorrend: jégkrém (17), margarin (6), sör és tejföl (4-4), sajt, ásványvíz és túró (3-3), étolaj (2).
Az eladási helyek között a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek stabilan őrzik – értékalapon számított – 27 százalékos piaci részesedésüket. A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna mutatója 33 százalékról 35-re emelkedett nyolchónapos összehasonlításban. Ezt a 2 százalékpontot a 2500 négyzetméteresnél nagyobb üzlettípustól vette el, amelynek részaránya 30 százalékra változott.
A tíz legnagyobb forgalmú élelmiszer közül átlag felett bővült mennyiségben is, értékben is a sör, sajt, ásványvíz és tejföl bolti forgalma. Kiemelkedően több jégkrémet adtak el a szervezett kiskereskedelemben, érték szempontjából 24, mennyiség tekintetében pedig 17 százalékkal. Az italok és a jégkrém kedvező trendjei tükrözik a meleg tavaszi és forró nyári napokon megugrott keresletet.