Vállalkozás hvg.hu/MTI 2012. június. 04. 14:34

Fotók: több mint ezer taxi vonult fel Budapesten

Hétfő kora délután több mint 1000 taxis gyűlt össze a budapesti Hősök terén, hogy elkezdjék felvonulásos, forgalomlassító demonstrációjukat - jelentette a hvg.hu tudósítója. A menet délután háromkor indult el, fennakadásokat okozva a belvárosban. A felvonulást az Országos Taxis Szövetség és a Gépkocsivezetők Független Szakszervezete szervezte, tiltakozásul az új fővárosi taxirendelet tervezete ellen. A taxisok nem sokkal 5 óra előtt értek vissza a kiindulási pontjukhoz.

Hétfő délután újabb taxis tüntetés kezdődött; tudósítónk jelentése szerint nem sokkal három óra előtt mintegy 500 autó gyűlt össze az 56-os emlékmű közelében, ahol egyébként kb. ennyi taxis fér el. A menethez még csatlakoztak taxisok, így több mint ezer autó vonul fel. A felvonulást az Országos Taxis Szövetség és a Gépkocsivezetők Független Szakszervezete szervezte, tiltakozásul az új fővárosi taxirendelet tervezete ellen.

Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson!
Stiller Ákos

A taxisok körében terjedő pletykák szerint van olyan cég, amely felkészült az új szabályozásra, és 300 egyenszínű autót vett, melyek már megfelelnének a követelményeknek. Van olyan pletyka is, mely szerint a kecskeméti Mercedes-gyárban gyártott B-osztályú Mercedesekre írták ki a szabályokat.

A menet délután háromkor indult el a a Dózsa György útról (56-osok tere). A menet útvonala: Hősök tere-Andrássy út-Oktogon- Erzsébet krt- Blaha Lujza tér-Rákóczi út- Kossuth Lajos u-Városház u- Bécsi u-Erzsébet tér-József Attila u-Széchenyi tér- Lánchíd-Fő u-Bem rakpart-Margit híd-Szent István krt-Teréz krt-Oktogon-Andrássy út-Dózsa György út.

AP

A menet eleje nem sokkal 5 óra előtt már visszaért a Hősök terére. A forgalmat rendőrök irányítják, torlódásokra, forgalmi dugókra számítani kell, a 4-es 6-os villamos az Oktogon és a Blaha Lujza tér között nem közlekedett egy ideig. A gyalogosok nem túl nagy lelkesedéssel fogadják a tüntető taxisokat, többen beszóltak nekik, mert akadályozzák a forgalmat.

Szimpátiatüntetés is volt

Az Oktogonnál a Societas tartott szimpátiatüntetést; az ott megjelent kéttucatnyi demonstráló "Kösz Orbán!" feliratú transzparenseket tartott a magasba, míg máshol, több helyen fehér szegfűket osztogattak az útkereszteződéseknél a taxisoknak.

A taxis tüntetők transzparensein többek között ezek a feliratok állnak: "elég volt az ötletelésekből", "köszönjük a lakosság türelmét és megértését", "műszaki szigorítások kizárólag kifutó rendszerben".

Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson!
Stiller Ákos

Metál Zoltán, a megmozdulást szervező Országos Taxis Szövetség elnöke az MTI-nek még a felvonulás kezdete előtt azt mondta: abban bíznak, hogy békés megmozdulásukkal "gondolkodóba ejtik" a városvezetést a tekintetben, hogy érdemes leülni velük tárgyalni, érdemes békés módon rendezni a taxisok helyzetét.

Egy héttel ezelőtt, pünkösd hétfőn a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete tartott tiltakozó megmozdulást, szintén a Hősök terén. Akkor mintegy 200, különféle személyi fuvarozócégekhez tartozó sofőr gyülekezett a téren, majd járműveik többségét otthagyták, és az Andrássy úton egy fekete koporsót cipelve elindultak a Kodály köröndre, hogy ott jelképesen eltemessék 30 éves múltra visszatekintő hivatásukat és járműveiket.

A Főtaxi nem vett részt

A hétfői megmozdulást szintén azért szervezték, hogy hatóságilag rögzített árat, vagyis fix tarifát vezessenek be minden taxitársaságnál, szabályozzák a taxisok jelenleg több mint 6 ezres létszámát, és az újonnan bevezetendő technikai és műszaki előírások csak az újonnan taxiként beálló járművekre vonatkozhassanak. Kilátásba helyezték a demonstráció résztvevői most is, hogy ha követeléseiknek nem tesznek eleget, az 1990. októberi taxisblokádhoz hasonló megmozdulást szerveznek.

Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson!
Stiller Ákos

A Főtaxi sem az akkori, sem a hétfői taxistüntetésen nem vett részt. A társaság szóvivője, Vizy András az MTI-nek hétfőn azt mondta: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) taxiszolgáltatásokra vonatkozó egységesítésének néhány pontjával ők sem értenek egyet. Ugyanakkor meggyőződésük, hogy a taxisok helyzetének békés és minden érdekelt fél számára elfogadható rendezése nem utcai megmozdulásokkal, hanem jól előkészített, többoldalú egyeztető tárgyalásokkal érhető el. Megjegyezte: a már csaknem 100 éves múltra visszatekintő társaságuk tárgyalások és nem demonstrációk útján érte el azt is, hogy az új rendelkezések szerint a járművek motorjának teljesítménye lesz meghatározva, nem pedig a hengerűrtartalom alapján szelektálják majd az autókat.

Metál Zoltán erre utalva az MTI-nek úgy fogalmazott, hogy "a Főtaxi saját maga ellen beszél", és nem kívánta minősíteni a társaság távolmaradását.

Vitézy: nem tudjuk őket saját maguktól megvédeni

Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatójának közlése szerint fél éve egyeztetnek a taxis érdekképviseletekkel az új taxirendeletről, és annak során a szakszervezetek kéréseit is figyelembe vették. A BKK vezérigazgatója az MTI-nek hétfőn elmondta: a taxis szervezetek azt kérték a fővárostól, korlátozzák a taxik számát Budapesten, hogy biztosabb megélhetés legyen a személyfuvarozás, és szabályozottabb legyen a piac.

Mivel direkt módon a taxik számát korlátozni nem lehetséges, olyan műszaki és egyéb feltételeket szabnak, amely szűkíti a kört és egyben javítja a szolgáltatás színvonalát - közölte Vitézy Dávid. Hozzátette, hogy a pontos műszaki paramétereket a taxisok javaslata alapján állították össze.

Stiller Ákos

Ezek között szerepel az egységes arculat, az egységes nappali-éjjeli tarifa, és az is, hogy 4 személy szállítására alkalmas, legalább Euro IV-es besorolású motorral rendelkező autókkal lehetne csak taxizni. A legutóbb múlt pénteken egyeztettek a felek, a bevezetésre 2013 januárjától lenne lehetőség, és egy év alatt állna át teljesen a rendszer. Vitézy Dávid felhívta a figyelmet arra, hogy a szabályok szerint nem lehet megbüntetni valakit azért, mert olcsóbban szállít utasokat, ezt a fix tarifa bevezetésével sem lehet elérni.

A BKK vezérigazgatója úgy fogalmazott: nem tudják a taxisokat saját maguktól megvédeni, és szabályozással megakadályozni, hogy ők maguknak kárt okozva a gazdaságosnál olcsóbban fuvarozzanak. A szigorúbb műszaki és minőségi elvárások beszabályozhatják a piacot, de a piaci versenyt nem lehet korlátozni - hangsúlyozta

A témával foglalkozó részletes cikkünk itt olvasható.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.