Az előzetes adatok alapján a MÁV-csoport 2011-ben terven felüli eredményeket ért el - mondta a MÁV elnök-vezérigazgatója csütörtökön újságíróknak. Szarvas Ferenc szerint 2011-ben az 50 milliárd forint részleges adósságkonszolidáció hatását is figyelembe véve körülbelül 14 milliárd forint mérleg szerinti eredményt ért el az előzetes adatok alapján a vasúttársaság. Üzemi eredménye 27,4 milliárd forint veszteség lesz, ami 12,5 milliárd forinttal kedvezőbb lesz a tervezettnél – tette hozzá.
A MÁV-START utasainak száma tavaly 10 év óta először emelkedett, 3 százalékkal 137 millióról 142 millióra nőtt, a fizető utasok száma 5,8 százalékkal bővült 2010-hez képest.
A MÁV-csoport adóssága 270 milliárd forint volt év végén. Az elnök-vezérigazgató megjegyezte, hogy a tavalyi részleges adósságkonszolidáció révén a kormány csökkentette a vasúttársaság adósságállományát, elsősorban a működési célú hitelek kiváltásával, amelynek nyomán növekedett a beruházási hitelek aránya.
Kitért arra, hogy a vállalatcsoport munkavállalói létszáma folyamatosan csökken: a 2010. évi 37 220 fős létszám 2011-re 36 745-re mérséklődött, úgy, hogy a korábban külső vállalkozók által végzett feladatok egy részét házon belül látja el a cégcsoport.
A leányvállalatok eredményeiről szólva Szarvas Ferenc elmondta: a MÁV-STARt Zrt. gazdálkodása 2011-ben kiegyensúlyozott képet mutatott, a személyszállító társaság 2011-ben körülbelül 4 milliárd forinttal növelte árbevételét 68 milliárdról 72,2 milliárd forintra.
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. a gazdasági válság hatására csökkenő áruszállítási vontatási igények mellett is megőrizte pozícióit azzal, hogy javította a munkaerő-hatékonyságot, a vezénylés és a fordulótervezés központosításával a vontatási feladatokat a korábbinál kevesebb mozdonnyal oldotta meg. A költséghatékonysági intézkedéseknek köszönhetően a MÁV-TRAKCIÓ vontatási szolgáltatását 2 milliárd forinttal olcsóbban nyújtotta a MÁV-START Zrt-nek, miközben adózás előtti eredménye nem csökkent - mondta Szarvas Ferenc.
Az elnök-vezérigazgató elmondta: a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. gazdálkodása is 2011-ben a tervhez képest nagyobb, 52 millió forintos eredményt ért el. A MÁV-Gépészet bevételi szerkezete tavaly részben átalakult: a felújítási munkák egy részét 2012-re átütemezték, ennek pénzügyi hatását ellensúlyozta a járműkarbantartásból származó bevételek növekedése.
Nem ennyire optimista a MÁV-val kapcsolatban Orbán Viktor. A miniszterelnök a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági Évnyitó című konferenciáján azt válaszolta egy kérdésre: „a MÁV átalakításába, beletört a bicskánk, vagyis nem beletört, hanem beleszorult”. „Most egy második próbálkozást teszünk” – tette hozzá. Szerinte ha nincs gondolkodásmódbeli változtatás, akkor sosem lesz életképes vállalat, és ha nem történik radikális változtatás, akkor ebben a ciklusban nem fogunk eredményt elérni.