Nógrádi aTRAXXió - Bővíthet a Bombardier Mátranovákon
Ágazati források szerint tovább bővülhet a jövőben a vasúti járműgyártás területén globális vezetőnek számító...
Ágazati források szerint tovább bővülhet a jövőben a vasúti járműgyártás területén globális vezetőnek számító Bombardier mátranováki gyára. Az üzem ugyanis - amelynek modernizálására az egység hat esztendővel ezelőtti megvásárlása óta több mint 10 millió eurót költött a kanadai vállalat - egyelőre a rendelkezésre álló 72 ezer négyzetméteres telephely alig több mint felét foglalja el, így – ahogy Kurt Lievens üzemigazgató fogalmazott – van tér a bővítésre.
Szakértők szerint amennyiben valóban újabb beruházásra kerül sor a Nógrád megyei településen, feltehetőleg nem a már meglévő, forgóvázkereteket előállító üzem kapacitását bővítik majd, hanem komplexebb termékek gyártása irányába mozdulhat el a termelés.
Folyamatos fejlesztések
A mátranováki üzem az elmúlt napokban azért került a figyelem középpontjába, mert múlt hét csütörtökön ezt az egységet látogatta meg az Európa Tanács regionális fejlesztésekkel és a kapcsolódó uniós támogatásokkal foglalkozó 40 fős munkacsoportja. A Nemzeti Fejleszti Ügynökség közleménye szerint azért választotta ezt a helyszínt, hogy demonstrálják: az innovációt előtérbe helyező Európa 2020 Stratégia összeegyeztethető a hátrányos helyzetű térségek fejlesztésével.
Bombardier: 17,7 milliárd dolláros éves forgalom |
A gyár a régió legnagyobb foglalkoztatója, jelenleg 620 embert alkalmaznak az egységben. Az üzem tipikus barnamezős beruházással valósult meg: a Bombardier 2005-ben vásárolta meg az egykori Ganz-Mávag részleget, ahol korábban darukat és acélszerkezeteket készítettek, majd modernizálta az egységet.
A létesítményre 2006 óta összesen 10,6 millió eurót költöttek saját forrásból, ebből 900 ezer eurót fordítottak a biztonsági és az alapberuházásokra, 4,6 milliót a technológia fejlesztésére, valamint új gépek vásárlására és 3,8 milliót a kiszolgáló infrastruktúra kialakítására.
A cég tájékoztatása szerint az idén is nagyjából 1 millió euróból fejlesztik a gyárat, amely így egyre fontosabb szerepet játszik a Bombardier vasúti közlekedési eszközöket gyártó üzletága, a berlini központú Bombardier Transportation termelési láncában.
Nem csak keret?
Mátranovákon jelenleg a vasúti kocsik és mozdonyok futóműveinek, az úgynevezett forgóvázaknak a kereteit gyártják. Az üzem kapacitása a folyamatos beruházások eredményeként 2006 óta több mint háromszorosára emelkedett, így elméletileg akár 2000 ilyen forgóalvázkeretet is legyárthatnak évente a nógrád megyei településen.
Kurt Lievens elmondta: a tervek szerint az idén 1613 keret hagyhatja el a mátranováki gyárat, ami azt jelenti, hogy itt készül a Bombardier által felhasznált forgóalváz keretek 80 százaléka. A magyar egységen kívül Lengyelországban gyártanak még hasonló alkatrészeket, abban az üzemben azonban mozdonyokat is összeszerelnek, így ott nem ez a főprofil.
25 TRAXX a MÁV-nak |
Szakértők szerint ezért valószínűsíthető, hogy amennyiben újabb jelentősebb beruházásra kerül a sor Mátranovákon, akkor már nem csak a jelenlegi üzem kapacitását bővítik, hiszen a ma előállítottnál sokkal több forgóalvázkeretre egyelőre nincs szüksége a csoportnak. Elképzelhető azonban, hogy a későbbiekben összetettebb termékeket is előállíthatnak Magyarországon, s akár a teljes forgóalváz-gyártás a nógrád megyei egységbe kerül.
Jelenleg egyébként a Mátranovákon gyártott keretek nagy részét a németországi Siegenbe és a franciaországi Crespinbe szállítják, de – ahogy erre Peter Amman, a Bombardier Transportation Locomotives üzletágának alelnöke is felhívta a figyelmet – a hazánkban gyártott forgóalváz-kereteket építik be azokba a TRAXX P 160AC mozdonyokba is, amelyeket a MÁV rendelt a vállalattól. Utóbbiak egyébként Németországban, a Bombardier – kapacitását tekintve - legnagyobb európai mozdonygyárában, Kasselben készülnek.