Dübörögnek a mozdonygyártók
Gőzmozdonyokat idéző füst takarásában gördült be a Nyugati Pályaudvarra az első Bombardier Traxx villanymozdony...
Gőzmozdonyokat idéző füst takarásában gördült be a Nyugati Pályaudvarra az első Bombardier Traxx villanymozdony, amelynek ünnepélyes hazai bemutatására hétfőn került sor. A Magyar Államvasutak (MÁV) összesen 25 ilyen új mozdonyt rendelt még az év elején a kanadai tulajdonban lévő Bombardier Transportation-től 80 millió euró értékben, illetve további 25 jármű szállítására van opció.
Lesznek újabb megrendelések
A Bombardier Traxx mozdonyaiból eddig 1400-at adtak el Európában, a kontinens 14 országában mintegy 30 cégnél használják ezeket a járműveket – mondta el Ake Wennberg, a Bombardier Transportation Mozdonyok és Szerelvények Divíziójának elnöke. A Magyarországon jelenleg 1500 főt foglalkoztató cég jövő nyárig szállítja le a MÁV-nak szánt 25 új mozdonyt, amelyek közül több már 2011 tavaszán megérkezik.
Ake Wennberg elmondta, hogy úgy gondolja, a mostani megrendelést továbbiak követik majd a MÁV részéről. Magyarország ugyanis kiváló földrajzi adottságokkal bír a szállítás területén, és megítélése szerint a jövőben ez a tényező felértékelődik majd, amit mindenképpen érdemes lenne kihasználnunk.
Áttörés Kínában
A világ legnagyobb vasúti járműgyártói növelni tudták forgalmukat a múlt évben, az új megrendelésekben azonban már felemás eredményt hozott 2009. A Bombardier például komoly áttörést ért el tavaly, sikerült belépnie a kínai piacra. A távol-keleti ország kormánya ugyanis 80 darab, ZEFIRO 380-as nagy sebességű vonatot rendelt a kanadai központú társaságtól tavaly, 4 milliárd dollár értékben, ami úgy látszik, további lehetőségeket nyitott a vállalat számára, hiszen például a sanghaji metrófejlesztéshez is rendeltek szerelvényeket a cégtől.
Ezek a megállapodások nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a vállalkozás vasúti üzletága, a Bombardier Transportation rendelésállománya január végén 27,1 milliárd dollár volt, ez 2,4 milliárd dollárral több, mint egy évvel korábban. A cég vezetőinek és befektetőinek hangulatát tovább javíthatta, hogy az idén februárban egy újabb, nagy értékű szerződést sikerült megkötni. A 11 milliárd dolláros keretszerződés értelmében a Bombardier 860 darab, kétszintes villamos motorvonatot szállít majd a francia Société Nationale des Chemins de fer Français-nak (SNCF).
Vasúti üzletág: növekvő üzemi eredmény
A Bombardier Transportation bevétele a 2008-as 9,8 milliárd dollárról 10 milliárdra nőtt a 2010. január 31-én zárult üzleti évben. A vasúti ágazat növelte üzemi eredményét is, a 2008-as 533 millió dollárról 625 millióra.
Az elmúlt üzleti évben beérkezett új megrendelések értéke csökkent ugyan, de csak kis mértékben, alig 200 millió dollárra 9,6 milliárd dollárra. Ennek oka, hogy az európai megrendelők egy része elhalasztotta a beruházásokat a gazdasági nehézségek miatt, ami különösen a vasúti rendszereknél volt érezhető, ugyanakkor az ázsiai partnerek nagyobb volumenű szerelvényrendelései ellensúlyozták ezt a hatást. A recesszió a kihívások mellett lehetőséget adott arra is, hogy tovább finomítsuk a működésünket, jobban, költséghatékonyabban dolgozzunk – mutatott rá Pierre Beaudoin, a kanadai központú cég elnök-vezérigazgatója.
Alstom rekordok
Elégedetten nyilatkozhatott a vasúti piacon a Bombardier egyik legnagyobb riválisának számító Alstom vezetője is a március végén zárult üzleti évről, a társaság bevétele és üzemi eredménye is rekord szintet ért el, amelyhez mind az erőművi, mind a közlekedési üzletág hozzájárult.
Az Alstom Transport bevétele 5,75 milliárd euró volt a legutóbbi üzleti évben, ez egy százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, és hasonló mértékben bővült az ágazat üzemi eredménye is. Jelentősen visszaesett ugyanakkor az új megrendelések értéke, míg a 2008/2009-es üzleti évben több, mint 8,1 milliárd euró értékben kötött szerződéseket vasúti járművekre, berendezésekre és szolgáltatásokra a társaság, addig a 2009/2010-esben csak 5,5 milliárd euró volt ez az összeg.
Bővüli fog a vasúti piac
Ennek ellenére a közeljövő miatt nem kell aggódnia a francia cégnek, mivel a teljes rendelésállománya meghaladja a 19 milliárd eurót, és az iparági előrejelzések azt mutatják, hogy ha visszafogott mértékben is, de a következő években is bővülni fog a vasúti piac. A European Railway Industries Union (UNIFE) 2008-ban készült prognózisa szerint 2008-2010 között évente átlagosan 98 milliárd eurós lesz a vasúti jármű- és berendezésgyártók piaca. Ráadásul ezt követően évente átlagosan 1,5 százalékos növekedéssel lehet számolni ebben a szegmensben, amelynek nagysága így 2017-2020-ra elérheti az évi 113 milliárd eurót.
Az ágazat jövedelmének nagyját – mintegy felét – a jövőben is Európa adja majd, de Észak- és Dél-Amerikai lényegesen gyorsabban fog fejlődni az előrejelzés szerint. Mivel az Ázsia/Óceánia térségben már most is igen gyors a fejlődés, a következő években ebben a régióban további látványos gyorsulást már nem jósol az UNIFE tanulmánya. A növekedés motorja Kína, ahol a kormány szándékai szerint a 2008-as 80 ezer kilométerről 2020-ra 120 ezer kilométeresre növelik a vasúti hálózatot.
A válság vegyesen hat a szektorra
Az elmúlt évet értékelve egyébként mindkét vasúti járműgyártó kiemelte éves jelentésében, hogy a gazdasági válság vegyesen hat a szektorra. Míg a teherszállításra használható járművekből kevesebbet rendeltek a recesszió hatására, a személyszállításnál nem igazán érezhető ez a tendencia, sőt, a fenntartható fejlődést és a környezetvédelmet egyre inkább előtérbe helyező kormányok, nagyvárosi helyhatóságok fokozott figyelemmel fordulnak a vasút kínálta lehetőségek felé. Ezt indokolja az is, hogy a Vasúttársaságok Nemzetközi Szövetsége (International Union of Railways - UIC) tanulmánya szerint a vasúti szállítás átlagosa kétszer-ötször hatékonyabb az energiafelhasználás szempontjából, mint a közúti, vízi vagy légi.