Vizsgálja az adatvédelmi biztos az Ügyfélkapu üzemzavarát
Mindössze két tucat felhasználót érinthetett az ügyfélkapu hibás visszaigazoló üzenetet küldő üzemzavara. Az APEH adatbázisában tárolt adatok nem sérültek, más felhasználó ügyfélkapujához illetéktelenül nem lehetett hozzáférni – állapította meg Jóri András adatvédelmi biztos.
A magyarorszag.hu kormányzati portál új változatának üzembe állítása halasztás után, február utolsó napjaiban kezdődött. Ezt követően március 1-én működési hiba miatt vissza kellett állítani a korábbi rendszert. Az Ügyfélkapu 2-t ezért a következő hét végén indították el ismét. Az informatikai rendszer hibája a személyes adatok kezelését érintette, ezért az adatvédelmi biztos hivatalból eljárva, illetve állampolgári panasz alapján vizsgálatot indított.
A hiba az elektronikus ügyintézés során kapott visszaigazoló üzeneteket érintette: az adott időszakban bejelentkezett felhasználók mintegy tizedénél nem jelent meg a visszaigazolás, továbbá körülbelül két százalékuk véletlenszerűen másnak szóló visszaigazolásokat láthatott. A hibát az üzenetek megjelenítésénél alkalmazott átmeneti adattároló helytelen beállítása okozta. Az ügyfélkapu egy évvel ezelőtti üzemzavarának hasonló volt az oka, azonban a mostani adatkeveredés sokkal kevesebb, körülbelül két tucat felhasználót érintett.
Az adatok megjelenítése hibás volt, azonban a központi rendszerben és a szakrendszerekben - például az APEH adatbázisában - tárolt adatok nem sérültek. A hibásan megjelenített személyes adatok köre behatárolható: név és esetenként adóazonosító jel. Ezúttal más felhasználó ügyfélkapujához nem lehetett illetéktelenül hozzáférni. A hiba okát azóta a Kopint-Datorg szakemberei felderítették. A tavalyi informatikai biztonsági incidenshez képest most haladéktalanul, a második hibabejelentést követően döntést hoztak a korábbi rendszer visszaállításáról.
Ugyanakkor egy kulcsfontosságú állami informatikai szolgáltató rendszernél alapvető követelmény a megbízható működés, ezért a március eleji üzemzavarhoz hasonlónak nem szabad előfordulnia. A folyamatban lévő adatvédelmi vizsgálat tisztázni fogja, hogy a rendszer tesztelése megfelelő volt-e. A vizsgálat kiterjed az új rendszer üzembeállítása óta gyakran tapasztalható szolgáltatás-kimaradásokra is.