A legtöbbet húsra, kávéra és joghurtra költöttük
Tavaly decembertől idén novemberig értékben 2 százalékkal emelkedett, mennyiségben 1,5 százalékkal csökkent az élelmiszerek bolti forgalma. A húskészítmény, a kávé, az ásványvíz és a gyümölcsjoghurt volt a legkelendőbb az elmúlt egy évben.
Figyelemreméltó, hogy értékben a forgalom növekedésének mértéke lassult. Ugyanakkor a mennyiségi csökkenés üteme javult: 2007. december-2008. novemberben még 3,5 százalékkal kevesebb élelmiszert adtak el, mint egy évvel korábban. Összességében a Nielsen által mért élelmiszerkategóriák éves kiskereskedelmi forgalma meghaladja az 1300 milliárd forintot.
Az átlagok mögött sokféle különbség rejlik. Értékben átlag felett és mennyiségben is nőtt 2008. december–2009. novemberben, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva, például az ásványvíz, gyümölcsjoghurt, kutyaeledel, margarin és jégkrém kiskereskedelmi eladása a nagy forgalmú kategóriák közül. Kiemelkedően nőtt a bolti forgalom energia- és sportitalból, mennyiségben 31, értékben 20 százalékkal. Emellett igen pozitívan alakulnak a trendek például a teánál és a rizsnél.
Az élelmiszerek beszerzési helyei tovább koncentrálódtak. A hipermarket piaci részesedése 30 százalékról 31-re emelkedett egyik évről a másikra. A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2500 négyzetméteres bolttípus piaci részesedése 32-ről 33 százalékra nőtt. Ezt a 2 százalékpontot a hagyományos, legkisebb, 50 négyzetméteres és kisebb üzletektől vették el. Változatlan a 201-400, és a hagyományos 51-200 négyzetméteres boltok 18, illetve 9 százalékos mutatója.