Magyarországtól is pénzt kér a GM? Mi lesz a hazai Opel-gyárral?
A Financial Times jelentése szerint Nick Reilly, az Opel megbízott vezetője három héten belül meg akar állapodni a...
A Financial Times jelentése szerint Nick Reilly, az Opel megbízott vezetője három héten belül meg akar állapodni a lehetséges hitelekről és garanciákról azokkal a kormányokkal, ahol az Opelnek gyárai vannak. A tulajdonos General Motors (GM) összesen 3,3 milliárd eurót akar az Opel reorganizációjára és termékfejlesztésre fordítani.
Nem fenyegetés, de az!
Reilly a héten angol, belga és lengyel miniszterekkel találkozott, és ma Spanyolországban folytatja tárgyalásait. Nem nyílt licitről van szó, de ha valaki teljesen megtagadja a részvételt, akkor az valamelyest befolyásolhatja a terveinket – nyilatkozta a vezető.
Mint ismeretes, az Opel felvásárlására a GM kanadai alkatrész-beszállítója, a Magna tett ajánlatot. A tranzakció elősegítésére a német kormány 4,5 milliárd euró támogatást ígért, melyet azonban hivatalosan még nem ajánlott fel a GM-nek.
Veszélyes precedens
A Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetségének támogató tagja, az MB Partners Zrt. vezérigazgatója szerint fennáll az esélye, hogy a GM a magyar kormány felé is előterjeszti támogatási igényét. Préda István figyelmeztet, hogy veszélyes precedenst teremthet, ha a külföldi befektetők a gazdasági válságra hivatkozva – a korábbi adókedvezményeken túl – további hiteleket és garanciákat kérnek maradásukért cserébe.
A szakember ugyanakkor arra is lehetőséget lát, hogy a GM európai tárgyalásai során a magyar kormány a reorganizációval együtt bejelentett Opel-fejlesztések megszerzése érdekében lobbizzon. A Daimler már Magyarország mellett tette le a voksát a kecskeméti megaberuházás megvalósításával, és az idei év makrogazdasági kiigazításával megteremtődtek a feltételei annak, hogy a válság után hazánk újra az FDI-befektetések kedvelt régiós célpontjává váljon – magyarázza Préda.