Új helyett használt eszközöket lízingelnek a magyarok
Az új üzletkötések volumene nemcsak Magyarországon, a környező országokban is a 4-5 évvel korábbi szintre esett vissza, függetlenül az adott ország lízingpiacának fejlettségi szintjétől. Milyen típusú lízingszerződéseket kötnek a magyarok és milyeneket a szomszédos országokban?
A közép-európai régió lízingpiaci tendenciáiról készített elemzés alapján jól látszik: a gazdasági környezet változása nyomon követhető a lízingszerződések futamidejének, illetve a lízingelt eszközök korának emelkedésén is – összegezte a régió tapasztalatait a Hypo-Alpe-Adria Leasing Zrt. A Hypo-Alpe-Adria Leasing az osztrák, a horvát, a magyar, a román és a szlovák lízingpiac tendenciáit vizsgálta meg, amelyek alapján kiderült: a válság jelei 2008. második félévében váltak kézzel foghatóvá. A hazai, illetve a román piac szenvedte el a legnagyobb veszteséget az új lízing üzletkötések terén 2009 második félévéig, de az osztrák piac is az 5 évvel korábbi szintre esett vissza - mondta el Kiss Zoltán a Hypo-Alpe-Adria Leasing vezérigazgatója.
Hasonlóan más pénzpiaci szereplőkhöz a lízingcégek számára is beszűkültek a finanszírozási források, emellett a pénzügyi világban kialakult bizalmi válság miatt a korlátozottan elérhető források költségei jelentősen emelkedtek. „Csökkent az általános kockázatvállalási hajlandóság a régió piacain, miközben a szegmens kockázatait növelte, hogy a lízing eszközök másodpiaca, azaz a fedezet értékesítésének lehetősége átmenetileg minden eszköz esetében jelentősen beszűkült.
Magyarország – növekedett a finanszírozott használt eszközök aránya
A magyar lízingpiac az új üzletkötések volumenében a legnagyobb visszaesők közé tartozik a régióban: 2008 első félévéről 2009 első felére 62 százalékkal esett vissza a piac. A legnagyobb vesztes az ingatlan illetve a személyautó finanszírozás volt, 75, illetve 65 százalékos visszaeséssel. „Magyarországon – hasonlóképpen az elemzésben szereplő többi országban is – nyomon követhető a tehervállalási képesség és a vásárlóerő csökkenése a lízingszerződésekben. Ez egyrészt a szerződések futamidejének, másrészt a használt eszközök arányának növekedésében látható – emelte ki Kiss Zoltán. (A járművek esetén az új eszközök még túlsúlyban vannak, de folyamatosan nő a használtak aránya.) Az új lízingkötések GDP-re vetített aránya hasonlóan Horvátországhoz, 4,5 százalék.
Öt évet lépett vissza az időben a legstabilabb szereplő is
Ausztriában a legnagyobb visszaesés a határontúli üzletkötések számában látszik, pedig az osztrák lízingpiac fejlődésének motorja az elmúlt két évben a határontúli, főleg a közép-kelet-európai országokban végzett tevékenység volt. E szegmens új üzletkötései 2008 első félévéről 2009 első félévére 83 százalékot zuhantak. Az országon belüli piacok visszaesése ennél jóval mérsékeltebb volt. A jármű, illetve ingatlan szegmens 20-20 százalékkal, a gép-eszköz lízing pedig 40 százalékkal csökkent 2008 első félévéhez képest.
Az osztrák lízingpiac, - főleg belföldi vonatkozásban - érettnek mondható, amit az is mutat, hogy a régióban ez a piac csökkent a legkevésbé – 37 százalékkal – az új üzletkötések tekintetében 2008 és 2009 első félévei között. A lízingpiac visszaesése Ausztriában a gazdaságot is kevésbé érintette, mint más országokban: az új üzletkötések GDP-hez viszonyított aránya itt a legkisebb, 3 százalék 2008. év végén.
Horvátország és Szlovákia: mi történt a visszaesés után?
A horvát piacon 2009 júniusa és 2008 júniusa között a szerződéses állomány növekedése 43 százalékkal volt kisebb, mint 2007 és 2008 júniusa között. A régióban a GDP-hez viszonyítva a horvát lízingpiacon volt az egyik legmagasabb az új lízing szerződések volumene, 2008 év végén az új lízingkihelyezések GDP-hez viszonyított aránya 4,5 százalékos volt. A horvát lízingpiac legnagyobb szegmense 2008. végén a személyautó finanszírozás maradt. Szlovákiában az új üzletkötések volumene az egyik legalacsonyabb a vizsgált országok között, a kisebb piacot a válság mégsem érintette olyan mélyen, a visszaesés viszonylag mérsékelt, 43%-os volt. A szlovák lízingpiac legnagyobb szegmense a járműfinanszírozás, ezen belül az új kötésekben a tavalyi első félévhez képest az idén a teherszállító járművek finanszírozása szenvedte el a legnagyobb, 58 százalékos visszaesést.
Egyrészt a teherautók kereslete teljesen lecsökkent, másrészt a gazdaságélénkítő hatású roncsautó program Szlovákiában kizárta a pénzügyi lízinggel finanszírozott autócseréket, így az autólízing nem tudott profitálni a kormányzati programból. A legkevésbé érintett szegmens viszont Szlovákiában az ingatlan finanszírozás volt, amely az egész régióban a legkisebb, 5 százalékos visszaesést szenvedett el.
Románia – intenzív növekedést követően drasztikus visszaesés
A román lízingpiac volt a régió legdinamikusabban fejlődő piaca a válság előtti időszakig. Az új üzletkötések volumene 2004-ről 2008-ra több mint tízszeresére nőtt, ám ez a gyors növekedés sérülékennyé is tette a piacot. A tavalyi első félévhez képest az idén 73 százalékkal csökkent az új ügyletek volumene - mely a legnagyobb visszaesés a régióban -, és ezzel a 2005 első féléves szint alá került vissza a román piac. Korábban itt a fejlődés fő motorja a járműlízing volt, amely most 76 százalékos visszaesést szenvedett el. A legnagyobb veszteség a gép-eszköz finanszírozás területén látszott, itt 82 százalékos volt a visszaesés. A használt eszközök térnyerése Romániában is érezhető, ám csak a román piacra jellemző sajátosság az import eszközök részesedésének drasztikus csökkenése. Míg 2008. első felében a finanszírozott eszközök 79 százaléka importból származott, 2009. első félévére ez a mutató 18 százalékra csökkent.