Hol terjeszkedik a Subway és a McDonald's?
A lassan telítetté váló magyar piac ösztönzi Subway-t, McDonald's-t, és társait a tengerentúli terjeszkedésben, ahol gyakran a befektetők biztosítják a beruházás költségeit.
Mivel az Egyesült Államok gazdaságának fejlődése a válság hatására megtorpant, ezért számos franchise-hálózat a tengerentúlon terjeszkedik és külföldi befektetőket keres, ahelyett, hogy az amerikai piacon növekedne. A Curves International Inc., a világ egyik legnagyobb fitnesz franchise-hálózata, és a tengeralattjáró szendvicseiről ismert Subway gyorséttermi-lánc az elmúlt évben kétszámjegyű külföldi terjeszkedésről számolt be. Expanziójuk legfőbb célpontjai, Brazília és Közép-és Kelet-Európa mellett India és Kína, amely országokban a folyamatosan bővülő középosztály rétegeit célozzák meg a cégek termékkínálatukkal.
Az amerikai franchise-hálózatok külföldi terjeszkedésének egyik régi nagy úttörője, a McDonald’s is hasonló üzletpolitikát folytat. A 2009-es évben ezideáig 286 gyorséttermet nyitottak a tengerentúlon, amely nagyságrendekkel meghaladja az 53 USA-ban megnyílt egységeik számát. Amerikában a franchise-növekedés tavalyi lelassulásának több oka van. Az egyik legjelentősebb, hogy az amerikai piac telítetté válásával párhuzamosan fejtette ki negatív hatásait a válság, melynek eredményeként szigorodott a hitelfelvételek elbírálása is.
A hálózatok külföldi terjeszkedésének egyik legnagyobb előnye, hogy a tengerentúli vállalkozók vagy üzleti csoportok általában fedezik a beruházás költségeit. Ezzel szemben Amerikában a legtöbb leendő franchise-átvevő csak bankhitelekkel képes elindítani saját üzletét. A külföldi befektetők számára, a márka ismertségének és a bizonyított nyereség lehetőségeinek köszönhetően, a nagy amerikai láncok a legvonzóbbak.
Forrás: www.franchiseportal.hu