Van alternatíva felszámolásra: kinek éri meg?
Automatikus fizetési haladék, a felszámolóbiztos véletlenszerű kiválasztása - egyebek közt ezt tartalamazza a csődtörvény napokban elfogadott módosítása. Az új szabályok akár vonzóbbá is tehetik a csődeljárást a felszámolással szemben.
Az ősztől hatályos új törvény bevezeti az automatikus fizetési haladék (moratórium) intézményét, ami az egyik legfontosabb újítást jelenti a csődeljárásban. Az úgynevezett csődmoratórium - amely időszak alatt főszabályként tilos a hitelezők számára kifizetéseket teljesíteni, illetve az adós ellen nem is lehet igényeket érvényesíteni - a csődeljárás elrendelésétől kezdve csődvédelmet jelent az adósnak a hitelezők követelés-érvényesítésével szemben.
A moratórium célja dr. Ember Csaba, az Ember, Drabos és Szarvas Ügyvédi Iroda ügyvédje szerinte az, hogy az adós és a hitelezők kidolgozzák az adósságrendezés részletes feltételeit. A moratórium meghosszabbítható, amennyiben a hitelezők ehhez hozzájárulnak, és ha a csődegyezség megkötése reálisnak tűnik. A moratórium meghosszabbításának végső határideje az elfogadott törvény értelmében egy év, amely időszak akár egy nagyvállalkozás, és annak jelentős számú hitelezője esetében is elegendő lehet arra, hogy egy csődmegállapodással sikeresen végbe menjen a restrukturálás. Ez a feltétele annak, hogy a csődeljárást befejezetté lehessen nyilvánítani – úgy, hogy közben a csődeljárás célja is megvalósult.
A törvény további fontos újításai, hogy a jogszabály szerint ezentúl a hitelező is indíthat csődeljárást az adós ellen, az egyezségkötési folyamat a hitelezőkkel egyszerűbbé válik, valamint megnő a vagyonfelügyelő felelőssége és szerepe a csődeljárások során. A módosítás összességében sokkal rugalmasabb, a vállalkozások érdekeit szem előtt tartó szabályokat teremt a csődtörvényben, igaz, csak az új törvény hatályba lépését követően válik mérhetővé, hogy a változtatás hogyan hat a felszámolási eljárások számára – mondta a szakértő.
A törvénymódosítás a felszámolási eljárást is sok ponton érinti. Új szabály, hogy a bíróság a felszámolási eljárást megszünteti, ha az adós (vagy akár annak tulajdonosai) minden tartozását kifizette. Erre korábban nem volt lehetőség, és a már megindult felszámolási eljárást ilyen módon nem lehetett leállítani. További újdonság, hogy a felszámolót véletlen kiválasztással elektronikus rendszer választja ki, nem pedig a bíró jelöli ki.
A csődtörvény Országgyűlés által most elfogadott módosítása kifejezetten azzal a céllal született, hogy a csődeljárást vonzóbbá tegye mind a bajba jutott adós, mind a hitelezők részére, s ezzel egyidejűleg megteremtse a vállalkozás vagyonának védelmét, megerősítse a csődeljárás adósságrendező funkcióját, vagyis hogy a csődegyezségek megkötésével végeredményben csökkenjen a felszámolási eljárások száma. Mindez közvetetten hozzájárulhat a vállalkozások munkahelymegtartó képességének megőrzéséhez, a hitelezőkkel való egyezségkötés pedig a hitelezők számára is biztosítja követelésük gyorsabb, a felszámolási eljáráshoz képest jóval nagyobb arányú – és egyben hatékonyabb - kielégítését.
Becslések szerint ma Magyarországon a bejelentett hitelezői igényeknek mindössze 1-10 százaléka térül meg a jogerősen befejezett felszámolási eljárások során. Ez az alacsony mutató nehéz döntés elé állítja a hitelezőket, hiszen rendkívül kicsi az esélye annak, hogy egy esetleges felszámolási folyamat végén, valaha a pénzükhöz jutnak - Dr. Ember Csaba, az Ember, Drabos és Szarvas Ügyvédi iroda ügyvédje. A válság következtében kialakult nehéz gazdasági környezetben a cégek egyre élesebben szembesülnek pénzügyi nehézségekkel, amelyeknek az áthidalása létfontosságú lehet a vállalkozás számára. Egy ilyen nehéz periódusban a legkedvezőbb megoldást a hitelező és az adós szempontjából is a restrukturálás jelentheti – amely eljárás elterjedése előtt a mostani törvénymódosítás igyekszik megnyitni az utat.