Formula-1 Hell Magyar Nagydíj?
A Forma-1-es AT&T Williams istálló hivatalos honlapján jelentette be, hogy...
A Forma-1-es AT&T Williams istálló hivatalos honlapján jelentette be, hogy megállapodott a
Hell energiaitalt gyártó Candy Globe Kft-vel. A szponzori szerződés értelmében a márka neve és logója a Williams autóinak hátsó szárnyára kerül fel a most hétvégi Spanyol Nagydíjtól kezdve minden versenyen.
Már egy jó hónappal ezelőtt felröppent a hír, hogy a Hell gyártója, amely régóta a Forma-1-es részvételről álmodozik, tárgyalásokat kezdett több istállóval is. Az első hírek szerint az idei szezonban eddig sikert sikerre halmozó Brawn GP-vel vették fel a kapcsolatot, ám már ekkor felmerült a Willimas is, mint lehetséges partner.
Korábban arról volt szó, hogy a Candy esetleg névszponzora is lehetne valamely istállónak, ez azonban minden bizonnyal túl nagy falat lett volna a cég számára. A társaság így is az első olyan magyar vállalat, amely hosszútávú szponzori megállapodást írt alá egy F1-es istállóval.
Tökéletes időzítés
A Candy időzítése nem is lehetett volna jobb, igaz abban, hogy be tudtak lépni a száguldó cirkusz szponzori piacára minden bizonnyal a külső körülmények is komoly szerepet játszottak.
A tavaly nagyjából 15 milliárd dolláros forgalmat lebonyolító társaságnak ugyanis az elmúlt esztendőkben, amikor az F1 szponzoráció soha nem látott mértékben bővült, valószínűleg esélye sem lett volna néhány négyzetcentiméternyi helyet bérelni magának egy Forma-1es autón.
A gazdasági válság azonban – ahogy sok minden másban – az F1 szponzori piacán is komoly változásokat hozott. Az elmúlt 4-5 hónapban számos nagy támogató kiszállt, vagy bejelettette távozási szándékát.
A Honda decemberi búcsúja önmagában nagyjából 400 millió dollárt vont ki a 3,1 milliárdos piacról, de további száz milliók tűnnek el a közeljövőben a bankok kiszállása, s a nadrágszíjat erősen meghúzó autógyártók kisebb költése miatt is. Csak néhány példát említve: a távozási szándékát már bejelentő ING becslések szerint 60, az egyébként épp a Williams egyik legnagyobb támogatójának számító 2010-től búcsúzó Royal Bank of Scotland 30-35 millió dollárt költhetett idényenként a Forma-1-ben.
Az istállók tehát komoly forrásoktól estek el a közelmúltban, így nem csoda, hogy minden lehetőséget megragadnak. A kereslet szűkülése révén pedig minden bizonnyal az árak is lejjebb mentek, azaz most sokkal könnyebben bevásárlohatja magát egy cég a Forma-1-be, mint mondjuk tavaly.
Bár arról a felek nem tájékoztatták a közvéleményt, hogy mekkora összeggel támogatja a Hell gyártója a Williamset, minden bizonnyal dollármilliókról – forintban pedig milliárdos nagyságrendről – lehet szó. Hiába mentek ugyanis le az árak a Forma-1-ben, mivel a csapatok költségvetését egyelőre szabályok nem korlátozzák, a 2009-es idényben feltehetőleg még nem fogták vissza jelentősen költésüket. A Williams istálló pedig az elmúlt években közel 200 millió dollárt költött el idényenként.
Mi a cél?
A Candy a közlemény szerint a világ második legnagyobb energiaital-márkájává szeretné tenni a Hellt (bár a vezetőt nem nevesítik) nyilván a Red Bull után. Thomas Grosch stratégia és fejlesztési igazgató elmondta: már számos országban piacvezetőnek számítanak, és további külföldi terjeszkedést terveznek.
A Forma-1 révén szeretnék ismertté tenni a márkát Oroszországban, Kínában és néhány európai országban, ahol még piacra dobnák a terméket.
Kérdés persze, hogy ehhez elegendő-e egy kis logó, egy az egyébként az elmúlt évek tapasztalatai alapján csak a középmezőnyben szereplő csapat hátsó szárnyán.
Bár a Forma-1 kifejezetten jó marketing eszköz, s márkaépítésre kitűnően alkalmas, a fogyasztók körében készített korábbi felmérések szerin inkább csak azok a márkák ismertek, amelyek szerepelnek egy csapat nevében, vagy az autó oldalán jól látható helyen található logójuk. Viszonylag kevesen tudták például az emblémáját a Hellhez hasonló helyre helyező Henkelről, hogy évekig a McLaren istálló szponzora volt.
Ennél jóval nagyobb ismertséget lehet szerezni egy nagydíj támogatásával, amely ha nem is biztosít egész idényen keresztül megjelenést, de jobban a figyelem középpontjába helyezi az adott márkát, főleg ha annak sikerül névszponzori szerződést kötni a jogtulajdonossal. Éppen ezért logikus lépés lenne a Hell részéről, ha mostani marketingakcióját az ING kivonulása miatt szponzorát 2009 végén elvesztő Magyar Nagydíj névszponzori szerepének átvállalásával is megtámogatná.
Persze könnyen elképzelhető, hogy a hazai verseny támogatása már nem fér be a büdzsébe, hiszen – igaz pontos adatok nincsenek – minden bizonnyal egy névszponzori szerződés is millió, ha nem tíz millió dolláros nagyságrend, ami egy Candy méretű cégnek nagy falat lehet. Ne felejtsük azonban el, hogy sokan ezt gondolták a Forma-1-ben való megjelenésről is.
JZ, Ecoline