Hogyan erősödjünk meg a válság alatt? - Akvizíciós körkép az acéliparról
Az acéliparban a 2008-ban tető alá hozott üzletek száma mintegy 25 százalékkal...
Az acéliparban a 2008-ban tető alá hozott üzletek száma mintegy 25 százalékkal csökkent, a tranzakciók értékét tekintve pedig még ennél is nagyobb visszaesés történt: több mint 50 százalékkal 31 milliárd dollárra zsugorodott ez a szám.
A Deloitte tanulmánya szerint a szakemberek többsége arra számít, hogy az összeolvadások és felvásárlások száma csak 2009 második felében fog ismét emelkedő pályára állni. Hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy a vállalatoknak időben el kell kezdeniük a felkészülést a fellendülést hozó időszakra.
Hosszú távon már terveznek fölvásárlásokat
Mindezek ellenére az acéliparban a felvásárlások és összeolvadások továbbra is a vállalatok üzleti stratégiájának fontos eleme marad – írják tanulmányukban a Deloitte szakemberei. Az acélipari társaságok között végzett felmérésből kiderül, hogy bár a rövidtávú döntéshozatalban elsősorban a gazdasági válság negatív hatásai a meghatározóak, a következő három évet tekintve a megkérdezettek többsége már tervez fölvásárlást.
„Az acélipar legfontosabb szereplői nem a partról figyelik az eseményeket, hanem visszamerészkednek a vízbe, és a válságban is az új lehetőségeket keresik.” - Fogalmazott találóan Nicholas Sowar, a Deloitte acélipari szakembere. Kicsit konkrétabban fogalmazva, a megkérdezett cégvezetők 69 százaléka jelenleg is vizsgál akvizíciós lehetőségeket.
Apadó likviditás, megugró hitelköltségek
Ezzel együtt nem lehet megkerülni azt a tényt, hogy válság van, és a társaságok a visszaeső kereslet mellett a pénzpiacok likviditásának visszaesését illetve a megugró hitelköltségeket is megérzik.
Az akvizícióknál a drágábbá vált finanszírozás mellett további problémát jelent, hogy rendkívül nehézzé vált a felvásárlási célpont értékelése – írta elemzésében Dan Schweller, a Deloitte elemzője. Hozzátette, hogy a gazdasági válságban a felvásárlási célpont piaci környezete, a termékei iránti kereslet stb. gyorsan megváltozhat, ami megnehezíti a fair vételár megállapítását.
A vállalatvezetők többsége – közel két harmada – az akvizíciós piacon a verseny fokozódására számít az előttünk álló években, ami arra ösztönözheti a cégvezetőket, hogy már a válság alatt kezdjenek el felvásárlási célpontok után kutatni.
Csak a profit számít? Vagy valami más is?
A Deloitte tanulmány szerint egy akvizíciónál a vállalatvezetők elsősorban az üzlet pénzügyi hátterére koncentrálnak, arra, hogy az összeolvadás után mennyivel nőhet a profit, vagy épp milyen költségcsökkentéseket lehet bejelenteni – hangsúlyozza Dan Schweller.
Ezzel szemben egy sikeres akvizíció kulcsa a két vállalati kultúra sikeres összefésülésében, illetve a felvásárolt vállalat humán erőforrásának sikeres integrálásban rejlik. Ha ezek nem működnek, akkor hiába a papíron mesés árbevétel vagy és az olcsó eszközök, a felvásárlás nem fogja tudni hozni az elméletben kiszámolt nyereségnövekedést.
Itt jegyzi meg a Deloitte tanulmány, hogy a felvásárlások előkészületeinél kevesebb mint az esetek felében készül részletes elemzés a két vállalti kultúráról és humán erőforrásról, miközben a vállalatvezetők mintegy 64 százaléka egy vállalti integrációnál épp ezeket jelölték meg, mint legnagyobb kihívást jelentő területek.
Aki kimarad, lemarad
A válság, mint mindig most is kiváló lehetőségeket hoz az iparág stabil résztvevőinek. Recesszióban a gyengébbek vagy csődbe mennek, vagy fölvásárolják őket az erősebbek – ez lesz most is.
Akinek van pénzügyi erőforrása, az a bajba jutott versenytársak fölvásárlásával jelentősen megerősödve léphet majd ki a gazdasági krízisből – hangsúlyozzák a Deloitte elemzői. Éppen ezért érdemes odafigyelni a szektor legerősebb szereplőire, különösen a feltörekvő piaci acélipari cégekre, melyek már az Egyesült Államokban keresgélnek felvásárlási célpontot.
A szakemberek hangsúlyozzák, hogy az acélipari termékek iránti kereslet alakulását még korai megbecsülni a következő évekre. Bizonyára lassú és nehézkes lesz az élénkülés, az ugyanakkor elmondható, hogy aki kimarad az iparágon belüli konszolidációból, az valószínűleg le fog maradni a versenytársak mögött.
Ecoline