Megadóztatott cafeteria: a felét bukná a munkavállaló?
A márciusi törvényjavaslat szerint a természetbeni juttatások értékhatára nem változik, de értékük 50 százaléka után a munkáltató kötelezően 62 százalék személyi jövedelemadót és az ezzel növelt összegre 27 százalék tb-t fizet. Ez a juttatások teljes összegére vetítve 52,87 százalékos effektív adóterhet jelent - derül ki a Kopint-Tárki felméréséből. Juttatás-csökkentés, béremelés, avagy hogyan reagálnának a munkáltatók?
Felmérés |
A Kopint-Tárki Konjunktúra-kutató Intézet Zrt. az Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés megbízásából felmérte a természetbeni juttatások tervezett megadóztatásával érintett munkaadók és munkavállalók, illetve vendéglátósok várható reakcióit. A felmérés február 28. és március 9. között történt, a munkavállalókat (1000 érvényes kérdőív) és a vendéglátósokat (150) telefonon, a munkaadókat (650) interneten kérdezték. Időközben, a felmérés elkezdése óta az akkor valószínűnek tartott elképzelés helyébe újabb, alapvetően más szerkezetű és más adómértékekkel operáló törvényjavaslat lépett. |
A munkavállalók - a felmérés szerint - a változások következtében a korábbi mennyiség 33,3 százalékának megfelelő étkezési utalványt és a korábbi utalványérték bruttó 10,9 százalékának megfelelő mértékű pénzbeli fizetésemelést kapnának. Vagyis a munkavállalók a korábbi érték összesen 44,2 százalékához jutnának hozzá utalványban vagy béremelés formájában, teljes veszteségük tehát a korábbi utalványérték 55,8 százaléka lenne.
A felmérés tehát nem igazolta vissza a törvényjavaslathoz csatolt, a PM által jegyzett tájékoztató feltételezését - hívja fel a figyelmet a Kopint-Tárki -, mely szerint a gazdasági szereplők teljes passzivitással reagálnak az új adó bevezetésére, és a korábbi mértékben juttatnak immáron magas adókkal sújtott utalványokat dolgozóiknak, s ezért az államkincstár bevétele automatikusan nő az utalványok értékének felére számítható 105,74 százalékos közteherrel.
Az étkezési utalványok teljes forgalmát 2008-ban 231 milliárd forintra becsülhetjük, ennek megmaradó része a felmérés eredménye szerint 76,9 milliárd forint (33,3 százalék). Az erre eső 52,87 százalékos adóteher 40,7 milliárd forint többletbevételt jelent a költségvetésnek. A kompenzációs motivációjú béremelés (25,2 milliárd forint) miatt a munkaadók összesen 28,5 százalékos bérterhet, a munkavállalók szja-t és tb-t fizetnek. A munkavállalói felmérésben rákérdeztek az utalványokhoz jutó munkavállalók tényleges szja-fizetési mértékére, 2010-es sávhatárok és adókulcsok szerint. A választ adók 79,4 százaléka 19 százalékos kulcs szerint fizetne, 20,6 százaléka pedig a 38 százalékos kulcs szerint. Rávetítve ezeket a kulcsokat a kompenzációs béremelés összegére, 17,3 milliárd forint bérteher-többlettel, azaz költségvetési plusz-bevétellel számolhatunk. Az összes kincstári bevétel-növekedés tehát mintegy 58 milliárd forint.
A munkavállalók ugyanakkor 128,9 milliárd forint értékű utalvánnyal, illetve ezt kompenzáló nettó béremeléssel kapnának kevesebbet, a munkaadók kiadásai 70,9 milliárd forinttal csökkennének. A fenti számok a primer jövedelemátrendeződési hatást jellemzik, amely nulla összegű játék: amit az egyik jövedelemtulajdonos csoport, a munkavállalói veszít, azt teljes mértékben megszerzi a költségvetés és a munkaadók. A következőkben a vizsgálatot kiterjesztették a forgalom várható változása miatti bevételi hatásokra. Ha ugyanis feltételezzük, hogy a kieső utalványok értékével csökken a lakossági fogyasztás, akkor az általános forgalmiadó-befizetések is elmaradnak. A majdnem 130 milliárdos lakossági fogyasztáscsökkenés következtében kieső (23 százalékos) áfa összege 24,1 milliárd forint, ez csökkenti a kincstár többletét, a még mindig tetemes 33,9 milliárd forintra.
A háttéripar, a (meleg)étkezési utalványok esetében a vendéglátás forgalma és az e téren keletkező jövedelmek, adók csökkenése minden gazdasági szereplőnek: vendéglátóipari munkaadónak, munkavállalónak és a kincstárnak is jelentős veszteséget okoz. Ez a finomabb elemzési szint már nem nulla összegű játékra ad becslést: a háttéripar sokkszerű leépülésével mindenki veszíthet. Kérdés azonban ennek mértéke. Az étkezési utalványok forgalma becsülhetően 66,7 százalékos mértékben csökken. A továbbiakban csak a melegétkezési utalványokkal kalkulál a felmérés.
A költségvetés becsülhető teljes nyeresége az étkezési utalványok megadóztatása miatt tehát (primér és szekunder költségvetési hatások együtt): 19,5 milliárd forint. A teljes vendéglátóipari, elfogadóhelyi forgalom - a felmérés adatai szerint tehát 151,2 milliárd forinttal csökkenne, a kifizetett munkabér mintegy legalább 15 százalékkal, az étkezési jegyet elfogadó éttermekben mintegy 2,1 foglalkoztatottal csökkenne az átlaglétszám, ez országosan 18 900 állásvesztőt jelentene.
Adatok |
Az étkezési jegyet elfogadó éttermek és egyéb elfogadóhelyek becsült száma: 9000. A forgalom összesen 759 milliárd és 130 milliárd forint melegétkezési utalvány évente. Az árbevétel évente átlagosan 84,4 millió forint a melegétkezési utalványt elfogadó éttermekben, illetve más meleg ételt szolgáltató helyeken. A foglalkoztatottak becsült száma: 102 600. A bruttó átlagbér (KSH, 2008): 122 322 forint havonta. A bruttó bértömeg 150,6 milliárd forint. |
• Elbocsátások (munkanélküliségi segély, esetleg átképzési költségek);
• A vendéglátó-ipari beruházások visszaesése;
• Üzletbezárások;
• A forgalom nem jelentéktelen részének visszaterelődése a szürke-fekete forgalomba.