Hét hasznos tanács, hogy legyünk a nehéz idők nyertesei!
A gazdasági visszaesés ma már szinte minden szakértő szerint elkerülhetetlen...
A gazdasági visszaesés ma már szinte minden szakértő szerint elkerülhetetlen, és erre az új helyzetre a vállalati szektornak is reagálnia kell. A Deloitte legújabb felmérése szerint a Fortune 500-as lista cégei, azaz az Egyesült Államok ötszáz legnagyobb árbevételű nyílt részvénytársasága közül szinte mindegyik vállalatnál elkezdtek valamilyen költségcsökkentő programot. Ez pedig arra utal, hogy a cégvezetők komolyan veszik a közeljövő kihívásait.
A felmérés ezzel együtt arra is rámutat, hogy a menedzserek kétharmada szerint az alkalmazott stratégiák legfeljebb egyszámjegyű költségcsökkenést eredményeznek majd. Ez dinamikus növekedési időszakban elegendő lehetett volna, de jó eséllyel elégtelennek bizonyul majd a mostani bizonytalan időkben - vélik a szakértők, akik szerint a cégeknek a költségstruktúrák átalakítására és fenntartható költségcsökkentésekre kell törekedniük. Így ugyanis lehetőség nyílhat a vállalati számok tartására és esetleg a piaci részesedése növelésére is.
1. Döntse el, mekkora költségcsökkentés szükséges!
A költségcsökkentés mértéke vállalatról vállalatra változik. A legfontosabb azzal tisztában lenni, hogy milyen mélységű változtatásokra van szükség, illetve hogy ezekre a változtatásokra mennyi ideje van az adott vállalatnak. A szerencsésebb helyzetben levő társaságok megengedhetik magunknak, hogy időt szánjanak a különböző stratégiák modellezésére, krízishelyzetben levő társaik azonban sokszor kénytelenek szinte azonnal minden lehetőséget kihasználni a költségek visszaszorítása érdekében.
Minél súlyosabb a gazdasági visszaesés egy adott vállalat környezetében, annál inkább előtérbe kerülhet az időtényező, és annál radikáisabb változtatásokra lehet szükség. Fontos, hogy a cégeknek mindig a saját helyzetük elemzéséből kell kiindulniuk, és amennyiben lehetőségük van rá, akkor érdemes befektetni a stratégiai költségcsökkentő programokba is.
2. Kezdje a legegyértelműbb területtel!
A vállalatok nagy többségének a leggyorsabb költségcsökkentéssel kecsegtető terület az adminisztráció és a kívülről megrendelt termékek és szolgáltatások szegmense. Ezen költségek visszafogása viszonylag egyszerű, és bár sokaknak egyértelműnek tűnhet, hogy itt érdemes kezdeni a takarékoskodást, de a felmérések szerint a cégek jelentős részének mégis elkerüli a figyelmét.
Az adminisztrációs terület azért is különösen alkalmas a megtakarításokra, mert ezek a tevékenységek nem befolyásolják a cégek napi működését, és nincsenek közvetlen hatással az ügyfélkapcsolatokra sem.
A külső beszerzéseken realizálható megtakarítások nagysága természetesen attól is függ, hogy az adott cég mennyire képes a beszerzési rendszerének és gyakorlatának javítására. Ezzel együtt azok a cégeknek is érdemes erre a területre koncentrálni gazdasági visszaesés időszakában, amelyek jónak ítélik beszerzési stratégiájukat, a nehéz midőket ugyanis a beszállítók is megérzik, így jobb feltételek letárgyalására is lehet esély.
3. Nézze a folyamatokat a vállalat egészének szemszögéből!
Nehéz időkben a vállalatvezetőknek nem csak azokat a területeket kell figyelembe venni a költségcsökkentés kapcsán, amelyekkel maguk is napi kapcsolatban vannak, hanem a cég egészét. A szélesebb, a vállalat egészére kiterjedő szemléletmód felszínre hozhat olyan költségcsökkentési lehetőségeket, amelyeket eddig nem vett figyelembe a menedzsment. Ebben segíthet a cég által bármiképp befolyásolható költségek teljességét feltáró elemzés is.
A vállalati megközelítés nem azt jelenti, hogy a cég minden egyes területén azonos mértékben kell a költségeket csökkenteni - ezen a területen nem szabad a "fair" viselkedés csapdájába esni. Az ugyanis azzal járhat, hogy a vállalati működés szempontjából kritikus területeken túl jelentős lesz a csökkentés. A kevésbé fontos területeken pedig megtakarítási lehetőségek maradnak kihasználatlanul.
4. Figyeljen a rövid és hosszú távú lehetőségekre is!
Visszaesés idején sok vállalat esik abba a hibába, hogy a gyors költségcsökkentés érdekében figyelmen kívül hagy hosszabb távon érvényesülő, stratégiai megtakarítási lehetőségeket. A sikeres költségcsökkentésnek márpedig alapfeltétele, hogy abban egyensúlyba legyenek a rövid, a közép és a hosszú távú elemek.
A helyes stratégiai megközelítésnek arra kell irányulnia, hogy a rövid távú megtakarításokra mint a hosszabb távú költségcsökkentéseket megalapozó lépésekre lehessen tekiteni.
5. Válassza ki a megfelelő üzleti modellt!
Bizonyos esetekben a leghatékonyabb költségcsökkentési stratégia a cég által alkalmazott üzleti modell átalakítása. A legfontosabb kérdés ezekben az esetekben az, hogy milyen mértékben hajlandó a társaság az operatív függetlenségét feladni a kötlséghatékonység javítása érdekében, vagy mennyire centralizál és mennyire használja ki a méretgazdaságosság nyújotta lehetőségeket.
A Deloitte elemzése szerint az integrált cégeknél jóval alacsonyabbak a központi és adminisztrációs költségek, mint a holdingoknál, de ez nem azt jelenti, hogy minden cégnek ezt a formát érdemes választania - a megoldás mindig az adott cég jellegzetességeitől függ.
A tapasztalatok szerint gazdasági visszaesés időszakában a centralizált, és ebből adódóan nagyobb szinergiákkal kecsegtető modellek a népszerűbbek.
6. Védje meg stratégiai befektetéseit!
Gyakori hiba kedvezőtlen gazdasági környezetben, hogy a cégek olyan területeken is komoly csökkentéseket hajtanak végre, amelyek központi jelentőséggel bírnak a hosszú távú sikeresség és nyereségesség szempontjából. Ilyen szegmens lehet a kutatás-fejlesztés, a marketing vagy éppen a hirdetés. Így ezeket a területeket még krízishelyzetben sem szabad források nélkül hagyni.
Van természetesen olyan helyzet is, amikor ezeket a területeket sem kerülheti el a "fűnyíró". Ilyenkor arra kell figyelni, hogy a megtakarítások a lehető legkisebb kárt okozzák.
Nem szabad elvetni azt sem, hogy nehéz időkben akár még növelni is lehet a stratégiai területek forrásait. Mégpedig a pénzeszközök átcsoportosításával.
7. Menedzselje aktívan a változásokat!
Amennyiben a vállalat vezetése elhatározta, hogy átalakítja a cég költségstruktúráját, úgy minden esetben szembe kell néznie azzal, hogy lesznek a változtatásoknak ellenzői is. A Deloitte Fortune 500-as felmérése szerint a válaszadók 60 százaléka az érintett vállalati csoportok ellenállását nevezte meg az átalakítások egyik legfőbb akadályaként.
A megtakarítási program támogatására mindenek előtt a vállalatvezetésben van szükség. A menedzsereknek tudniuk kell, hogy milyen lépést milyen célból kell megtenni.
Fontos a hatékony kommunikáció is. A vezetőknek tájékoztatniuk kell az alkalmazottakat a változások természetéről és értelméről is. A kommunikáció elhanyagolása rövid távon valamennyi idő megspórolására ugyan alkalmas, de hosszabb távon komoly költségekkel járhat.