2008. szeptember. 17. 05:07 Salgó Andrea (hvg.hu) Utolsó frissítés: 2008. szeptember. 17. 18:19 Vállalkozás

Magyar Telekom: rögzítették a munkatársak beszélgetéseit

Alighogy elcsendesült a Deutsche Telekom (DT) lehallgatási botránya körüli vihar, olyan hangfelvétel került elő a Magyar Telekom ügyfélszolgálatáról, amely az egyik dolgozó és az őt foglalkoztató külső vállalkozás vezetője közötti beszélgetést rögzíti. A lehallgatottak az ombudsmanhoz fordultak.


© Túry Gergely
A Magyar Telekom (MTelekom) ügyfélszolgálatán alkalmazott telefonos rendszer rögzítette az egyik szakszervezeti bizalmi, Berger Katalin  által kezdeményezett telefonhívását.  Az eset egy évvel ezelőtt történt, s a hangfelvétel anélkül készült, hogy akár a szakszervezetis, akár a hívott fél tudott volna róla és engedélyezte volna azt.


Kiszervezték,majd visszahozták őket

Még 2005-ben  kiszervezték a Magyar Telekom több száz dolgozóját: őket az Actual Budapest, a Polinet 2000  és a  Hungarowork Kft. partnercégek és alvállalkozóik, az Euroservice Royal, a Telmat és az Universitas Kft. vették át. Alig két évvel később,  2007 novemberében az MTelekom pályázatot írt ki a kiszervezett munkaerő kikölcsönzésére. Ezt a Prohumán 2004 és a Trenkwalder Kft. nyerték meg, és közvetítésükkel ismét az Mtelekomnál foglalkoztatják - most már a kikölcsönző állományában - a korábban kiszervezett dolgozókat.  

Az MTelekom létesítményeiben dolgozó, de külsős foglalkoztatásban álló szakszervezetisnek,  illetve az ugyancsak külsős főnökének, Kapcsos Lászlónak 40 perces telefonbeszélgetését rögzítette a cég. A hvg.hu birtokába került hangfelvételen Berger Katalin Kapcsos Lászlóval, a Telekom budapesti ügyfélszolgálatát akkoriban működtető, a vállalattal jelenleg perben álló Actual Budapest Kft. ügyvezetőjével  beszélget. A felvétel az ügyfélszolgálaton dolgozók  béremelését, juttatásait érintő, és olyan, elsősorban a munkavállalókra és a vállalkozás menedzsmentjére vonatkozó üzleti titkokat érint, amelyeket az ügyvezető szerint később felhasznált ellenük a Magyar Telekom. A beszélgetésből kiderül például, hogy az Actual Budapest dolgozói továbbra is kapják az üdülési csekket és  az iskolakezdési támogatást, ezen juttatások mértéke is változatlan. De 5+1 százalék (a Telekom  ennyit fizet a nem kiszervezett dolgozóinak) helyett a külsős cég munkáltatója csupán két és fél százalékkal tud magasabb bért fizetni a kiszervezett alkalmazottaknak.

A lehallgatott felek azt állítják, nem járultak hozzá a telefonbeszélgetés rögzítéséhez, s erről nem is tájékoztatták őket előre. Az adatvédelmi törvény szerint a hangfelvétel készítése adatkezelésnek minősül, amihez külön törvényi felhatalmazás hiányában az érintett hozzájárulása szükséges, s – az adatvédelmi ombudsman állásfoglalása szerint – a beszélgetés megkezdésekor közölni kell, kimenő hívás rögzítésére pedig egyáltalán nincs törvényes lehetőség.
 
A lehallgatott beszélgetés résztvevői – amint egy munkatársuk révén értesültek a felvétel készítéséről, és a másolatot is megkapták – vizsgálat elrendelését kérték, nemcsak az ombudsmantól, hanem az MTelekomtól és német anyavállalatától is. Az MTelekom felügyelőbizottsági elnöke, Pap László feltételhez kötötte az ellenőrzés lefolytatását. Arra hivatkozott, hogy a szóban forgó felvételt vagy az azonosítására szolgáló adatokat küldje el a panaszos, anélkül ugyanis a kérésnek nem tud eleget tenni. A felvételen szereplő személyek azonosításához szükséges adatokat – mint a vizsgálatot kérelmező Kapcsos László és jogi képviselője állítják – elküldték az MTelekomnak, a felvételt pedig a német anyacégnek postázták, ám érdemi intézkedésről, eredményről (több mint két hónap elteltével) sincs tudomásuk.

A magyar vállalat belső szabályzata értelmében a telefonos ügyfélszolgálat rögzítheti a hívásokat, de kizárólag abból a célból, hogy megrendelések, panaszok esetén később a szolgáltató igazolni tudja majd az előfizetők és az igénylők nyilatkozatainak tartalmát – reagált Locsmándi Balázs, a Magyar Telekom adatvédelmi biztosa a panaszosok jogi képviselőjének írt levelében. A rögzítésre – mint hangsúlyozta – egy automatikus hang hívja fel az ügyfelek figyelmét még a hívás kezdetén. A hangfelvételeket – állítása szerint – a cég egy évig megőrizheti ugyan, de az ügyfél kérésére köteles törölni őket, jegyzőkönyv felvétele mellett. Az ügyfélszolgálatnak tájékoztatnia kell az ügyfelet a hangrögzítés céljáról, időtartamáról, s hogy az információkhoz kik és milyen célból fértek hozzá.

 Kapcsos László és Berger Katalin levélben az adatvédelmi ombudsmanhoz fordultak. Feltételezik, hogy nem ők az egyetlenek, akiknek a beszélgetését lehallgatták. Feltevésüket igazolja, hogy a felvételen még a tárcsázáshoz szükséges búgó hang és maga a tárcsázás is hallatszik. Ezek szerint a jelen esetben  a nem ügyfélszolgálati céllal indított beszélgetés rögzítésére annak tartalmától függetlenül került sor. A felek attól tartanak, hogy a felvételt sokszorosították is. Erre egyébként egyetlen jogszabály sem adna lehetőséget. 

Második oldal (Oldaltörés)

Részlet az MTelekom korábbi reagálásából
"A Magyar Telekom sem "tisztességtelen ajánlatot", sem "ultimátumot" nem adott az érintett dolgozóknak - reagált a hvg.hu korábbi cikkére a cég. Nem meglepő szerintük az, hogy az érintettek örömmel fogadták ajánlatunkat. hiszen az ajánlatukat elfogadó,  a kölcsönzötti formát vállaló munkatársaknak a jövőben jellemzően magasabb bért és kibővített szociális juttatási csomagot adnak,  ezenfelül a társaságuktól korábban kiszervezett munkavállalóknak egyszeri anyagi kompenzációt is biztosítanak.
Kapcsos Lászlónak egyébként peres ügye  is van az MTelekommal, erről korábbi cikkünkben is írtunk: több másik alvállalkozóval együtt azért perelték be a céget fél évvel ezelőtt, mert az szerintük egyoldalúan és jogszerűtlenül bontotta fel öt évre szóló szerződésüket három évvel a lejárat előtt, s az ebből eredő kárukért 3,8 milliárd forint kártérítést akarnak. Kapcsosék szerint a szerződések egyoldalú felmondását jócskán megkönnyítette, hogy az MTelekom üzleti titkokhoz juthatott hozzá a rögzített beszélgetések visszahallgatásával: gyanújuk szerint a partnercégek munkavállalóinak bérét, emeléseit, juttatásait ismerve nem volt nehéz olyan feltételeket kínálnia az MTelekomnak, amellyel átcsábíthatta magához – kölcsönzött munkaerőként – a külsősöket. Azt pedig már többször elismerte a vállalat, hogy valóban jobb feltételeket kínált az elcsábult dolgozóknak. Ez a tisztességtelen piaci magatartás a per másik tárgya, a bírósághoz forduló Kapcsos hivatkozott a hangfelvételre a telefoncég elleni perben. .

Ugyancsak alperes a történetben két munkaerő-kölcsönző cég, a Prohumán 2004 Kft. és a Trenkwalder-Multiman Kft. Az ellenük felhozott  állítások egyike, hogy segédkeztek a felperesek állományának elcsábításában, illetve, hogy a szóban forgó munkavállalók adatait illegális úton szerezték be. A  volt partnercégek információi szerint ez  volt a feltétele annak, hogy  nyerhessenek az MTelekom novemberi pályázatán (lásd első keretes írásunkat). Ennek a kiírásnak egyik melléklete  azt kéri a pályázótól, hogy nevezze meg leendő  munkavállalóit és adja meg a személyi azonosításukra szolgáló adatokat. A felperesek volt alkalmazottai jelenleg a pályázaton nyert munkaerő-kölcsönző cégek állományában vannak. Amennyiben valós adatokat tartalmaz a melléklet, akkor azokat  - a felperesek állítása szerint - akár el is tulajdoníthatták.  Ezért kérték, hogy az alperesek csatolják be a pályázati anyagot, különös tekintettel a mellékletre. Ám az alperesek  elzárkóztak ettől, üzleti titokra hivatkozva.

Az MTelekom és a két munkaerő-kölcsönzőcég a tárgyaláson a keresetek elutasítását kérte. A vállalat szerint a szerződést jogosan mondták fel: olyan körülmények adódtak, amelyek indokolttá tették az azonnali hatályú felmondást és ez esetben a PTK. felülírta a szerződés rendelkezéseit. A Magyar Telekom jogi képviselője – mint azt a tárgyaláson kifejtette – nem érti, a felperesek milyen elszámolás alapján követelnek 3,8 milliárd forintot a vállalattól, vagyis pontosan miből vezették le ezeket az összegeket. Különösen indokolatlannak tartja az "elmaradt vagyoni előny" kifejezés használatát, mivel semmi garancia arra, hogy a felperesek nyereségesen működtek volna, ha a Magyar Telekom nem mondja fel a szerződésüket. 

(A Magyar Telekom a folyamatban lévő perre való tekintettel a hvg.hu-nak sem a tárgyalást követően, sem korábban, a hangfelvétellel kapcsolatban nem nyilatkozott.)