Tunéziai vis maior: jattolsz vagy ráfizetsz?
Szeretne ön 8 emberrel egy szobában aludni a nyaralásán? A Best Reisen ugyan nem így hirdette tunéziai utazását, de a kedvező ár szokatlan körülményeket is jelentett. Rendhagyó élménybeszámoló!
AP |
"A budapesti indulás rendben zajlott, a repülőgép időben indult és a kiírásnak megfelelően érkezett csakúgy, mint a reptéri transzfer, ami a szállodáig, nevezetesen a Hannibal Palace-ig vitte az utasokat" – meséli a Sipos házaspár, hozzátéve, a szállodában azonban nagy meglepetés várta őket.
Nincs üres szoba – ezzel a hírrel fogadtak két hete minket a hotel portáján, ahol már nem segíthetett a helyi idegenvezető sem, hisz ott sem volt. Nem sokkal ezután azt is értésünkre adták, a szoba mégiscsak megoldható, de annak bizony ára van. Vagyis kaphatunk a lefoglalt standard helyett magasabb színvonalú, tengerre nézőt, ha hajlandók vagyunk a szolgáltatástól függően 30-60 eurót fizetni pluszban és persze számla nélkül. Érthető, hogy a jobb elhelyezkedés, a tengerre néző kilátás többe kerül, csakhogy ezt senki nem kérte. Hajnali kelés után fáradtak voltunk alkudozni és a jussunkat követelni, különösen, hogy a másik lehetőség, amit kínáltak, cseppet sem volt kecsegtető – mondta a pórul járt utas, nem kevés indulattal a hangjában.
Aki nem jattolt, nyolcadmagával – értsd külön 8 férfi és külön 8 nő – aludhatott egy lakosztályban. A többség inkább kifizette a magasabb összeget, minthogy idegenekkel együtt töltse az éjszakát, s lemondott a gyümölcskosárról is, amit kárpótlás gyanánt kaphatott volna. Siposék sem tettek másképp, de elmondásuk szerint, drágább szobájuk sem volt igazi pihenésre alkalmas, mivel egy bár fölött volt, ahol minden éjszaka felhallatszott az épp aktuális rendezvény miatti hangzavar.
Szobát cserélni már nem akartak, de szívesen tisztázták volna az érkezéskori vis maiort a helyi idegenvezetővel. Ám kérésük ellenére sem kaptak magyarázatot a történtekre, az idegenvezető pedig – mint mondták – azzal nyugtatta őket, hogy ez Tunézia, ahol az ilyesmi gyakran megesik, s ha gondolják tegyenek panaszt írásban. - A jegyzőkönyvvel nem akartunk vesződni egy idegen országban, ahol a helyi idegenvezető is tehetetlen, ehelyett próbáltunk a nyaralásra koncentrálni, már ami még hátravolt – válaszol Sipos a kérdésre, miért nem éltek a panasztétel lehetőségével. A nyaralás után azonban nem hagyták annyiban: felhívták az Euro Travel utazási irodát, amelyen keresztül az utat befizették, ahol arra hivatkozva, ők csak közvetítők, a Best Reisenhez irányították a házaspárt.
A szóban forgó utazási iroda központi számának tárcsázásánál azonban nem jutottak tovább. Az értékesítő hölgy a vonal végén nem tudott segíteni abban sem, kihez forduljanak, javasolta tegyék meg panaszukat írásban. Ezt Siposék megfogadták, de választ a mai napig sem kaptak. Nem az a plusz 7200 forint, amennyivel többe került, hanem az eljárás méltatlan – mutat rá Sipos László, aki életében először bízta nyaralását utazási irodára, de egyben utoljára.
Megkerestük a helyi idegenvezetőt, aki telefonon nem vállalta, hogy beszéljen a történtekről, mondván, hozzá nem érkezett panasz, és egyébként sem nyilatkozhat hivatalosan az utazási iroda nevében. Mi ugyan ezt nem kértük tőle, ő viszont szerette volna tudni kinek vagy kiknek volt kifogása az úttal kapcsolatban. Ebben azonban mi nem segíthettünk, ahogy később a Best Reisen utazási iroda vezetője hasonló kérését is vissza kellett utasítanunk.
Zám Tibor, irodavezető a hvg.hu-nak elmondta, őt nem keresték meg idáig sem a partnerirodától, sem a szállóvendégek közül, hogy kifogást tegyenek a Hannibal Palace szolgáltatásaival kapcsolatban. Elismerte ugyan, megesik, hogy egy szálloda túlfoglalja magát, s végül minden vendég megérkezik, ezért elfogynak a kiadható szobák. A Hannibal Palace-nál azonban ez már csak azért sem történhet meg, mert a szállodával évek óta dolgozunk, az idei évre pedig az a megállapodása van a Best Reisennek, hogy 150 standard szobát minden esetben fenntartanak a rajtunk keresztül érkező turistáknak - mondta -, ennyit pedig biztosan nem foglaltunk le erre az időszakra, s még a szállodából sem értesítettek minket, hogy elfogytak volna a helyek. A szerződés szerint, ha ezeket mégis értékesítik, helyettük legalább azonos színvonalú szállást kell biztosítaniuk a vendégek számára, vagy a drágábbért plusz költséget nem számíthatnak fel.
Ezért aztán egyáltalán nem biztos, hogy a szóban forgó eset ebben a formában megtörtént, s nem csupán félreértésről, fordítási problémáról vagy visszatérítést remélő turisták történetéről van szó. Egyre többen vannak sajnos, akik reklamációval szeretnének pénzt visszakapni az egyébként kellemesen eltöltött nyaralásukból - osztja meg kétségeit Zám Tibor. A Best Reisen hetente közel 1500 turistát nyaraltat Tunéziában és, mint mondta, nem ritka az ilyen típusú panaszkodás az utasok részéről. De ha a kifogásukat írásban benyújtják, minden esetben kivizsgáljuk és amennyiben kiderül, hogy megalapozott, kompenzáljuk őket. Ehhez szükséges ugyan a helyszínen rögzített jegyzőkönyv, de e nélkül is foglalkozunk a panasszal (elévülési időn, akár 5 éven belül), ha az utas dokumentumokkal tudja bizonyítani azt.