2008. június. 13. 12:45 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. június. 14. 10:53 Vállalkozás

Megállapodás a fuvarozókkal: elmarad a 15 százalékos áremelés?

Az olajárak világpiaci emelkedésével nőtt az üzemanyagok ára a magyar piacon is jelentős többletköltségeket idézve elő a közúti fuvarozásban. A szállítmányozók és a logisztikai szolgáltatók ezt rendszerint továbbhárítják a megrendelőre, amíg költségeiket nem hajlandó senki kompenzálni. Hosszú egyeztetési folyamat után, most úgy tűnik mégiscsak lesz megállapodás.

Alku tárgya:
Ötmilliárd forintos csomagot kapnak a költségvetéstől a fuvarozók, a szakmai szervezetek és a kormány képviselői előreláthatólag kedden a
Parlamentben írják alá a megállapodást - értesült a Népszabadság. A lap pénteki számában azt írja, hogy a már elkészültmegállapodás tervezete szerint a legnagyobb, hozzávetőleg
négymilliárd forintos tétel az lesz, hogy a kormány a jövőben
kedvezményt adna a nehéz-tehergépjár művek gépjárműadójából. Alkudozás már csak arról folyik, hogy a kamionosoknak pontosan
mennyit engedjenek el az adóból. A kormányzati javaslatok harminc, a
szakmai szervezetek kérése negyven százalékról szól. Valószínű
azonban, hogy 30-35 százalék adókedvezménnyel mindkét fél elégedett lesz.
Az év eleje óta 15 százalékkal nőtt az üzemanyag aránya, a fuvarozó alvállalkozók költségeinek 50 százalékát teszi ki, s ezt, ha tehetik, a cégek továbbhárítják a megrendelőkre. Noha Szabó Zoltán, a Ghibli Kft ügyvezetője szerint a megbízók legfontosabb és legalapvetőbb érdeke, hogy a jó szolgáltatási színvonalat nyújtó partnereiket megtartsák, hiszen a logisztikai szolgáltatás biztonsága sokkal többet ér, mint az a néhány százalékos fuvardíjemelés, ezt kényszerűségből a szolgáltatónak tovább kell hárítania.

Ennek elkerülésére jó megoldás lehet, hogy a gyakorlatban már több szolgáltató által alkalmazott képlet alapján, az üzemanyagár változása, és a költségszerkezetben elfoglalt gázolaj-költség aránya alapján, üzemanyag pótdíjat kell alkalmazni, és azt a szolgáltatási díjon felül, a számlában külön sorként szerepeltetve kiszámlázzák. Ennek mértékét az érdekképviseletek, adott hónapra kötelezően meghatározzák, és a Magyarországon működő vállalkozások részére kötelezően előírják. A fuvarozási díjak, és szolgáltatások versenye megmaradna, de az üzemanyag pótdíj az adott időszakra vonatkozóan, mindenki számára kötelezően egyforma lenne.

Szántó Lajos a Rapidsped logisztikai igazgatója szerint a kompenzációs rendszert a következőképpen lehet kialakítani: „Szerződő partnereinknél kompenzációs rendszer kiépítését kezdtük el, amely azonban nem fedezi az összes pluszköltséget. Ilyen például a gázolaj ár indexálása, vagyis amikor a gázolaj árának néhány százalékos emelése, vagy csökkenése esetén a díjszázalékok is nőnek, csökkenésre még nem volt példa”.

Kis Ernő, a Horváth Rudolf Intertransport Kft. gazdasági igazgatója úgy tartja, a fuvarozók belső tartalékai elfogytak, a költségstruktúrában az üzemanyagár mértéke nagy, így nehezen lehet „lenyelni” az áremelkedéseket. Mindez számos fuvarozó cég megszűnéséhez vezethet, illetve a műszaki és minőségi szolgáltatási színvonal csökkentését eredményezheti.

A jövő költségei

A megkérdezett szakemberek egyöntetű véleménye volt, hogy a gázolaj áremelkedése folytatódik, a magas ár év végéig tartós lesz, az ázsiai növekvő kereslet és a határidős árutőzsdei befektetések tartós emelkedése miatt. A forint erősödése ráadásul tovább rontja a helyzetet, mert a fuvarozó cégek többsége már euróban számol. Nem kérdés, hogy lesz-e fuvardíj emelés, csupán az, hogy ezt „csendben” ismeri el a piac, vagy sztrájkok hatására lesz nyilvánvalóvá, hogy a mostani helyzet tarthatatlan. A nemzetközi fuvarozói piac már most megmozdult, a díjemelések az ad-hoc megbízások esetén 10-15 százalékosak.

A növekvő olajár okozta fuvarozói költségnövekedést a szállíttatóknak el kell fogadniuk, ha a szerződött, jól teljesítő partnereiket nem akarják elveszíteni, veszni hagyni. Sok fuvarozó vállalkozás fog csődbe menni – főleg a kis- és középvállalkozók – ahol a költségek kontrollja nem megfelelő, vagy azok, akik nem fizető megbízókkal dolgoznak. Nem kecsegtetnek jóval a távolabbi kilátások sem. A legtöbb cég már takarékos fogyasztású, EUR 5 normájú kamionokat, járműveket alkalmaz. A modern eszközök beszerzésére az alacsony hatékonyságú vállalkozásoknak nem lesz tőkéje.

Kis Ernő véleménye szerint a biodízel ára nem az előállítási költségekhez, hanem a kereslethez fog igazodni, így az sem lesz lényegesen olcsóbb. A fuvarozók tehát több sebből véreznek, így gyors segítségre van szükségük. A fuvardíjak emelkedése szükségszerű, azonban gyors intézkedések kellenek még a kormány részéről is, hogy a fuvarozók versenyképességét a környező országok fuvarozóival szemben aláásó szabályozások kedvezőbbek legyenek. A gazdaság számára fontos, hogy az itt megtermelt áruk továbbra is magyar rendszámú kamionokkal jussanak el a rendeltetési helyükre.

Vándorffy István
Logisztikai szakértő
MLBKT elnökségi tag

 

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.