Jöhet a pozitív adóslista
A teljes listás adósnyilvántartó rendszernek (közkeletű nevén: pozitív adóslista) a társadalom minden szereplője - az államigazgatás, a pénzintézeti szektor és az ügyfelek is - csak előnyét élvezik, nincs olyan szereplő, akinek kára vagy hátránya keletkezne a működéséből - állapítja meg hírlevelében a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt.
A Központi Hitelinformációs Rendszert (KHR) működtető BISZ a credit bureau-k, illetve a referenciaadat- és hitelinformáció-szolgáltatások szerepét vette górcső alá az egyes országokban. Az USA az elemzés szerint a világ legkifinomultabb pénzügyi infrastruktúrájával rendelkezik. A pénzügyi innováció fontos mozgatórugója a széles körben rendelkezésre álló, hitelmúlttal kapcsolatos információ. A hitelinformáció-szolgáltatás kiegészül egy magas szintű technológiai háttérrel, valamint egy hasonlóan magas szintű modellezési, elemzési rendszerrel. A pénzügyi szolgáltatók döntési mechanizmusa a hitelinformációra épül (FICO score). A széles körű hitelinformáció-szolgáltatás az USA-ban paradox módon oda vezetett, hogy a bankok magabiztossága és kockázattoleranciája erőteljes mértékben (túlzott mértékben) megnőtt.
Európa kockázati szempontból legveszélyeztetettebb” hármasából az Egyesült Királyság és Írország, hasonlóan az USA-hoz igen kifinomult, teljes körű információt és scoring számot nyújtó hitelinformációs szolgáltatásokkal rendelkezik, Spanyolország esetében viszont csak negatív listáról lehet beszélni, ráadásul csak élő hitelproblémákról lehet tájékozódni, lezártakról nem - derül ki a hírlevélből. Ahol rendelkezésre áll a jó minőségű, részletes hitelinformáció, ott ez jelentősen hozzájárul a pénzügyi szektor bővüléséhez. Azon országokban, ahol nem állt rendelkezésre teljes körű hitelinformáció, a bankok ezt kénytelenek kellő óvatossággal pótolni.
Utóbbi ugyanakkor azt a veszélyt hordozza, hogy a verseny hatására engednek az óvatosságból (különösen kedvező gazdasági környezetben), és információ hiányában rosszul mérik fel az új ügyfélkörök kockázatát, átesnek a ló túlsó oldalára”. A nemzetközi példák azt mutatják, hogy a teljes és megbízható hitelinformáció kedvező lehetőségeket teremt a pénzügyi szektor számára a kontrollált növekedésre, de ez csak addig működhet hatékonyan és fenntarthatóan, ameddig kellően prudens banki kockázatkezelési gyakorlattal is párosul - állapítja meg a BISZ.
A hitelinformáció-szolgáltatás esetében két modellel lehet találkozni: az önkéntes és a törvényi kötelezettség alapján álló szolgáltatással. Az önkéntes modell általában ott működik jól, ahol ennek kialakult egy sokéves háttere, kultúrája. Az önkéntes adatszolgáltatásnak bele kell ivódnia az adott hitelezési kultúrába, hogy mind az új belépők csatlakozása, mind az adatok rendszeres és pontos feltöltése, karbantartása biztosított legyen. Amíg oly mértékben el tudnak terjedni ezen adatbázisok, hogy tükrözni képesek a teljes piacot, természetesen hosszú időt vesz igénybe.
Magyarországon a KHR a vállalatok esetében valamennyi hitelszerződés adatait nyilvántartja, a lakossági körben azonban feketelistás nyilvántartás van. Ahhoz, hogy valaki bekerüljön, legalább a minimálbér (2008. január 1-jétől 69 ezer forint) összegét kitevő kölcsönösszeg megfizetésével kell folyamatosan, több mint 90 napon át késlekednie. Az is felkerül a listára, aki hamis okmánnyal igazolja magát, hamis adatot közöl vagy bankkártyával visszaélést követ el. Az adatokat a mulasztás megszűnését követően még öt évig nyilvántartják.
Az elmúlt év során egy széleskörű munkabizottság (IRM, PM, MNB, PSZÁF, adatvédelmi biztos hivatala, bankszövetség, BISZ Zrt.) előkészítette a hitelintézeti törvény módosítását, ami egy törvényen alapuló teljes listás lakossági hitelinformációs rendszer létrehozását biztosítaná. A BISZ szerint az előkészítés során kialakult szakmai és törvényalkotói konszenzus alapján nagyon közel kerültek ahhoz, hogy létrejöjjön egy törvényi alapon álló egységes adatszolgáltatási modell. A törvényalkotás folyamata azonban lassú és bürokratikus, így a kimenetel továbbra is bizonytalan.
A BISZ szerint a mostani helyzetben, a teljes listás lakossági hitelinformációs rendszer megteremtése érdekében az önkéntességen alapuló modell megindítása látszik a járható útnak azzal a kitétellel, hogy amennyiben megszületik a várva várt törvényi szabályozás, az majd teljessé teszi az addigi önkéntesen létrehozott adatbázist és a ráépülő szolgáltatást, mivel a törvényi egységes adatszolgáltatás egy jóval gyorsabb és hatékonyabb elterjedést tesz lehetővé.