Honlapok kulisszatitkai, azaz mire kattintanak az olvasók?
Egyes felmérések szerint csupán a felhasználók 42 százaléka találja meg az interneten, amit keres, és az ott vásárlók 62 százaléka feladja a keresést a konkrét vásárlás előtt. Mitől tántorodnak el a látogatók? Mi az optimális betűméret, képek és szöveg aránya egy honlapon? Összeszedtük a felhasználóbarát vállalati honlap legfontosabb kritériumait!
Kisebb cégeknél gyakori probléma, hogy a vállalati weboldal hatékonyságát azzal döntik el, hogy mi a véleménye arról a munkatársaknak, vezetőknek, ismerősöknek. Ez azonban súlyos tévhit, végig kell gondolni, hogy kiknek készül a webszájt, vagyis mi az, amitől felhasználóbarát lesz?
Mire érdemes odafigyelni? – ergonómia a gyakorlatban
A cél az, hogy a felhasználó könnyen eligazodjon az oldalon és használja is azt. Ehhez egyszerű és mindenki számára érthető információkra van szükség. Még akkor is, ha szakmai szöveget is jelentetünk meg, fogalmazzuk meg úgy, hogy azok az érdeklődők is megérthessék, akik nem járatosak az adott szakma zsargonjában, továbbá legyen az oldalon egy olyan felület, ahol a szakszavakat magyarázzuk.
A megfogalmazás stílusa mellett fontos kritérium az áttekinthetőség. Erről akkor beszélhetünk, ha olvasás nélkül, egy végiggörgetés után is tudja a felhasználó, hogy mit hol találna meg, ha szüksége lenne rá. Ne kelljen az olvasónak fölösleges oldalakat bejárnia, ha szeretne megtalálni valamit a honlapon, három kattintásnál ne legyen több az az útvonal, amíg eljut a céltartalomig. Persze az oldalakat is úgy érdemes összekötni, hogy az érdeklődők egy-egy kattintás után azt kapják, amire a felirat alapján számítottak.
A színek helyes használata, online tipográfia
Gyakori hiba az is, hogy a cégek a fejlesztésnél nem figyelnek oda a helyes színválasztásra vagy a kontrasztok fontosságára. Míg a betűk színe ideális esetben sötét, háttérszínnek mindig halvány, világos színeket érdemes választani, ezzel is kényelmessé téve a felhasználó számára az olvasást. Ha nem megfelelő a háttér vagy a betűszín, vagy akár nehezen olvasható az a betűtípus, amit választottunk, akkor az a jobbik eset, ha a felhasználó kinyomtatja az információt. Rosszabb esetben elhagyja az oldalunkat, és a konkurenciánál találja meg azt a megoldást, amire szüksége volt. Ne használjunk talpas betűket, monitoron keresztül fárasztó ezek olvasása, és fontos a betűk mérete is. Ha nem CMS, azaz szerkesztőségi rendszer a webszájt alapja, akkor célszerű megmaradni az Arial betűtípusnál és a 10-es betűméretnél, így könnyítve a böngészést az oldalon.
Akciók a weboldalon
Akár kereskedelmi vállalkozásról, akár szolgáltatóról van szó, a folyamatos akciók hatékonyabbá teszik az üzletmenetet, de önmagában mit sem érnek, ha az érdeklődők nem találják meg azokat a weboldalon, vagy csak átsikkadnak fölöttük. Hőtérképes vizsgálatok is igazolják, hogy mivel itthon fentről lefelé és balról jobbra olvasunk, egy webszájt leghatékonyabb területe az első képernyő bal felső területe. Ezt kihasználhatjuk az akciók elhelyezésére is, ha valami fontos dolgot szeretnénk közölni a felhasználókat, mindenképpen erre a területre érdemes tenni. Visszatérő hiba, hogy az akciós, vagy a megrendelési felületen nincs elég vagy megfelelő információ arra vonatkozóan, hogy mit várunk el a látogatóktól. Legyen konkrét felhívás a cselekvésre, persze a megfelelő módon. A „klikk ide” típusú megoldásokkal szemben hatékonyabb lehet egy „rendelje meg…” vagy iratkozzon fel…” kezdetű felhívás.
A képek és a szövegek aránya, a látványelemek helyes használata
Bármennyire is furcsa, sok vállalat megfeledkezik arról, mi hoz konkrét megrendelést, és mik azok a dolgok, amik csak a hiányzó réseket hivatottak pótolni. A magyar weben fellehető vállalati oldalak nagyrésze látványos elemekkel tarkított, ami egyrészt figyelemfelkeltő, másrészt viszont elvonhatja a figyelmet a szövegtől. Pedig az lesz az, ami meggyőzi az érdeklődőt, hogy minket válasszon. Hasonló okokból figyelni kell a képek és az szöveg arányára is, a képeket hatékonyan lehet használni, de ha túl sok van belőlük, akkor ronthatnak a hatékonyságon.
Sokszor előfordulhat, hogy valaki keres egy terméket vagy szolgáltatást egy weboldalon, de vagy az oldal, vagy a saját hibájából nem találja meg. Ha nem igazítjuk valamilyen módon útba, el fogja hagyni az oldalunkat és a konkurenciánál keresi, majd vásárolja meg azt, amire szüksége van.
A navigációt segítő elemek
Három dolog, amit mindenképpen érdemes használni: egy megfelelő belső keresőt, egy jól megszerkesztett oldaltérképet és a Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK) lehetőségét. Persze nem mindegy, hogy ezeket hogyan alkalmazzuk. Egy hatékony belső kereső üzemeltetésénél érdemes odafigyelni, hogy a találatok láthatóan különüljenek el egymástól, és mindenképpen alá legyenek linkelve, azaz a látogatók már innen eljuthassanak az őket érdeklő tartalmakra. Ha valamilyen keresőszóra az oldalunk nem tud értékelhető tartalmat felkínálni, mindenképpen adjunk lehetőséget a továbblépésre, egy új keresés indításának lehetőségével és olyan linkekkel, amik a keresőszóhoz hasonló tartalmakra mutatnak. Egy alálinkelt oldaltérkép is fontos segítség lehet akkor, ha egy érdeklődő csak felületesen akarja átnézni a webszájtot, vagy csak bizonyos tartalmak érdeklik. A segítségnyújtás és a tájékoztatás mellett egy jól megszerkesztett GYIK ügyfélszerző funkciót is elláthat, hiszen a leendő ügyfelekben felmerülő kételyeket is kezelheti.
A vállalati webszájt „otthoni” tesztelése
Amerikában és Nyugat-Európában a használhatósági tesztelés már különálló üzletággá nőtte ki magát. Az idesorolható módszerek többnyire rendkívül drágák és éppen ezért a kisebb cégek számára elérhetetlenek. Van viszont egy olyan módszer, amit bárki kipróbálhat költségek nélkül, és konkrétan megmutatja a felhasználói igényeket. Az úgynevezett Card Sorting vizsgálat rendkívül egyszerűen működik. Első lépésként, apró lapokra fel kell írni a webszájt minden oldalának a címét, a menüpontokat és mindent, amire a felhasználó kattintani tud, majd keresni kell 8-10 olyan embert, aki a célcsoportba beleillik.
Lehetnek ismerősök, az irodaházban dolgozók vagy bárki, aki megfelel a célcsoport kritériumainak. A résztvevőket egyesével meg kell kérni, hogy az előttük lévő asztalra rakják le úgy a kis papírokat, ahogyan nekik használat esetén kényelmes lenne. A vizsgálat alatt mérni kell az időt, figyelni az alany reakcióit, kérdéseit, továbbá célszerű fényképeket készíteni. A kiértékelésnél sokszor megdöbbentő eredmények születhetnek, hiszen ilyenkor derül ki az, hogy amit a vállalaton belül hatékonynak és egyértelműnek hittek, az sokszor a felhasználók számára használhatatlan.
A fenti szabályok betartása önmagában még nem elég a kézzel fogható sikerhez, a webszájtergonómia mellett a keresőoptimalizálás is elengedhetetlen a hatékonysághoz. Ezzel bővebben a cikksorozat következő részében foglalkozunk.
Bogschütz Dániel
www.webcomm.hu