Tippek online adatbázis építéséhez
E-mail cím adatbázis építése során előbb-utóbb minden weboldal tulajdonos szembesül a minőség-mennyiség dilemmájával. Íme néhány tanács, amivel növelhető a regisztrálók (feliratkozók) száma, anélkül, hogy az a címek minőségének rovására menne.
Akár a megtérülési ráta, a fogyasztói elkötelezettség vagy az eladási hatékonyság alapján nézzük, a minőségi címek feláldozása a mennyiségért cserébe rossz gyakorlat a marketingeseknek és az online adatbázis építő vállalatok részéről. Amit a legtöbb jó marketinges ösztönösen tud, hogy egyetlenegy jó cím (amiből biztosan eladás keletkezik) sokkal többet ér, mint egy kupac középszerű adat. Ha a címgyűjtés során folyamatosan fókuszálunk a már bizonyítottan működő praktikákra, akkor képesek leszünk minőségi címeket szerezni úgy is, hogy közben a mennyiségről sem kell lemondanunk.
A minőségi cím
Milyen egy jó minőségű online cím? Fontos tisztázni a fogalmat mielőtt online címgyűjtő kampányba kezdünk. A tradicionális címgyűjtés és online társa egy nagyon fontos dologban különbözik: az utóbbiban a marketingeseknek lehetősége van a minőséget több ponton is mérni a folyamatban, mielőtt egy címből (érdeklődőből) eladást konvertálnak.
A jó cím többféle kritérium alapján is megítélhető. A legfontosabb azonban, hogy honnan származik. Érdemes letesztelnünk többféle címszerzési forrást is, hogy behatárolhassuk a leghatékonyabbat és legeredményesebbet.
Az esetek többségében a címszerzési források és a címek minősége monitorozással határozható meg:
• Válaszadási arány az e-mail kiküldések során
• Konverziós arány
• A címek hosszú távú értéke – források szerint
• A fogyasztói reklamációk aránya
Tippek a minőség fenntartására
• Konkrét márkához, kategóriához gyűjtünk címeket, vagy sokkal általánosabb céllal?
Azok az ajánlatok melyek egy exkluzív márkát kínálnak, azokat a fogyasztókat vonzzák, akik érdeklődnek ezen speciális termék vagy szolgáltatás iránt. Lehet, hogy némileg többe kerül egy ilyen érdeklődő megszerzése, de végül sokkal nagyobb lesz a megtérülés is. Ha nem tudjuk megfelelően leszűkíteni céljainkat egy konkrét márkára akkor lehet, hogy több címet gyűjtünk be ugyan, de a minőség – vagyis a konverziós arány - fogja kárát látni.
• Van kidolgozott stratégiánk a begyűjtött címek gyors nyomon követésére?
Az online címgyűjtés során kritikus fontosságú a begyűjtött adatok kezdeti nyomon követése, annak időzítése és tartalma. Minél tovább tart egy érdeklődő keresztülvezetése a rendszeren annál inkább csökken az esély a sikerre vagyis annál rosszabb lesz a konverziós arány. A leghatékonyabban akkor járunk el, ha egy új feliratkozót azonnal nyomon követünk, vagyis egy üdvözlő üzenettel bombázunk, majd rövid időn belül célzott kampányt indítunk irányába, hogy valóban azt kaphassa, amiért megadta nekünk adatait.
• Tudjuk ellenőrizni, hogy regisztrálóink adatai valódiak-e?
Lehet, hogy Kovács János és Kiss Katalin a leggyakoribb feliratkozóink, de konverziós folyamatunk kétségtelenül csorbát szenved, ha nem helyezzük működésbe már az elején azt a rendszert, mely előszűri, hogy a regisztráció során megadott adatok valóban hitelesek (double opt-in módszer: feliratkozás megerősítő levél kiküldésével).
Egy weboldal tulajdonos életében a dilemma folyamatosan fenn áll: a minőséget áldozza fel vagy a mennyiségi lista építéséről mondjon le?
Elárulom: a kettő együtt is kivitelezhető. A lényeg, hogy már a kezdetektől kövessük nyomon begyűjtött címeink minőségét a megfelelő mérőszámok segítségével és tartsuk be a jól bevált taktikákat: folyamatosan teszteljük a címek eredetét, mérjük rendszeresen e-mail kampányaink eredményeit, szabjuk személyre kampányainkat és biztosítsuk a gyors és célzott nyomon követést. Ha így teszünk, akkor képesek leszünk a legjobbat kihozni a minőség-mennyiség kényes egyensúlyából e-mail cím adatbázisunk építése során.
Forrás: www.internet-marketing.hu