2007. április. 06. 06:30 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. április. 04. 21:28 Vállalkozás

Tíz módszer a lejárt tartozás behajtására

Vállalkozásunk szempontjából létfontosságú, hogy beérkezzenek a számlaösszegek. Néha kénytelenek leszünk a lejárt tartozások behajtásával foglalkozni. Íme 10 hatékony módszer ennek megkönnyítésére.

Vállalkozói sikerkalauz












Nem hagyja nyugodni egy nagyszerű ötlet, de fogalma sincs, hogy kezdjen hozzá a megvalósításához? A saját lábára szeretne állni, de nem tudja, mikor és hogyan érné meg? Induló vállalkozásban kíván partner lenni, de még nincs tapasztalata? Nem kell tanácsadókra költenie – elég, ha ezt a könyvet forgatja! Rendelje meg itt!
1. Kérés – bármilyen kézenfekvőnek tűnik is, sokan vonakodnak a szóbeli felszólítástól, legyen szó akár a jogos követelésükről, és inkább írásbeli felszólítást küldenek. Próbáljuk meg először szóban kérni a késlekedő ügyfelet tartozásai rendezésére.
2. Felszólítás – sok vállalat csak akkor fizet, ha írásbeli felszólítást kap. Ne féljünk meghozni a szükséges döntéseket.
3. Felelős – tudjuk meg, hogy az egyes ügyfelek vállalatánál ki a felelős az átutalásokért. Kezeljük egyenlő félként, és udvariasan kérjük meg, hogy egyenlítsék ki a fennálló tartozást.
4. Látogatás – néha kínos személyesen kérni a fennálló tartozás rendezését, de gyakran hatásos. Ez a módszer leginkább a fogyasztók esetében eredményes.
5. Otthoni telefon – a cégkivonatból kiderül, mi a vezető tisztségviselők bejelentett lakhelye. Amennyiben az adós feltehetőleg szándékosan nem fogadja a hívásainkat, felhívhatjuk az otthoni telefonján is. Hatásos, de csak végső esetre ajánlott módszer.
6. Behajtók – sok ügyvédi iroda és egyéb cég kínál tartozásbehajtási szolgáltatásokat. Tájékozódás után igénybe vehetjük az ő szolgáltatásaikat is.
7. Faktoring – azt jelenti, hogy a faktor kifizet minket, és ő hajtja
be a pénzt az ügyféltől.
8. Körbetartozás felgöngyölítése – ha az ügyfél azért nem tud fizetni, mert neki is tartoznak, ajánljuk fel, hogy némi díj fejében segítünk az adósság rendezésében. Így nyomon követhetjük a pénz útját, és bizonyosak lehetünk abban, hogy teljesítés esetén azonnal megkapjuk a nekünk járó összeget.
9. Viszontszolgáltatás – ha az ügyfelünk alternatív törlesztési lehetőséget kínál, esetleg le tudja dolgozni a tartozását, ne habozzunk elfogadni az ajánlatát.
10. Kicsinyesség – mindig a kis tartozások behajtása rabolja el a legtöbb időnket. Ne fordítsunk túl sok energiát a jelentéktelen összegű tartozások behajtására.