2007. január. 19. 11:25 Utolsó frissítés: 2007. január. 19. 11:29 Vállalkozás

Pull marketing, azaz hogyan lesz az olvasóból vásárló?

Hogy tudja egy cég e-mailek segítségével a honlapjára irányítani vagy akár a megrendelési folyamatán is végigvezetni olvasóit? Már lerágott csontnak tűnik, de mégis mindig hasznos arról elmélkedni, hogy a megfelelő technológiák használatával miként működhet még jobban az internet marketing.

© sxc.hu
Képzeljük el, hogy honlapunk egy kis üzlet a fő utcán. Azonban a fixen megtervezett és mindenki számára egyforma kirakatunk és bejáratunk ellenére üzletünk belső kínálatát képesek vagyunk dinamikusan alakítani, hogy az minden egyes betérő igényeihez személyre szabottan igazodjon. Mennyivel több megrendelést bonyolíthatna üzletünk ha mindig csak a legmegfelelőbb választékot és polc kihelyezést használnánk? Mi a helyzet a kirakattal, a személyzettel vagy a háttérzenével? Miért nem alakítunk minden tényezőt minden egyes vásárló egyedi ízléséhez?

A legújabb digitális technológiák lehetővé teszik az úgynevezett online személyre szabottságot. Vagyis minden nagyobb vásárlói csoport – melyekről az adatbázisokat elemző marketingesek már régóta beszélnek – tökéletesen különböző kreatív anyagot láthat kínálatunkról attól függően, hogy kik ők és mely időszakban közelítenek üzletünk felé. Nő, férfi, otthoni vásárló, tinédzser vagy középkorú? Mindegy hogy milyen és hányféle csoportot alkotnak - napjainkban ez a fajta személyre szabott marketing tökéletesen kivitelezhető.

Minden a vásárlóról szól

„Pull” marketing
Ilyen eszközt rá lehet venni az olvasókat arra, hogy rákattintsanak a számukra releváns hirdetésekre, ajánlatokra.
Vagyis arról, hogy a fogyasztóknak azt adjuk amire szükségük van és akkor amikor szükségük van rá – nem pedig azt amit mi akarunk rájuk erőltetni. Az e-mail akkor tehát egyszerűen egy pull marketing eszközzé válhat? Ha egy cég irányába már elég nagy az olvasói elkötelezettség, akkor hírlevél kampányaiban könnyedén alkalmazhatja a pull marketing technikákat. Vagyis ha megfelelően vezeti olvasóit akkor vásárlókká alakíthatja őket.

Mindehhez a vevőjelölteket először rá kell venni arra, hogy a hírlevélre feliratkozzanak, rendszeres olvasóvá váljanak, s célszerű végigvezetni őket a megrendelési folyamaton keresztül egészen addig, amíg visszatérő vásárlóvá nem válnak.

Mire kattintanak?

A keresőkből történő átkattintások nagy része a természetes listán történik, mivel a fogyasztók ma már nagyon specifikusan meghatározzák, hogy mit keresnek és a legtöbb esetben a találati listán meg is találják a számukra legmegfelelőbb megoldást. Vagyis nem a keresőkben „fizetett hirdetésként” fellelhető márka reklámokra kattintanak. Ha azt vizsgáljuk, hogy melyik a hatékonyabb technika a látogatók honlapra terelése tekintetében, akkor az e-mail nagyjából egy szinten van vagy talán még alatta is marad a keresőmarketing hatékonyságának. Ezután felvetődik a kérdés, hogy miért hatékony technika mégis az e-mail marketing? Az érdeklődők „beterelése” a weboldalunkra csak az első lépcsőfoka a folyamatnak. Ahhoz azonban, hogy az illetőt „felsegítsük” a lépcső legtetejére, már komoly munka szükségeltetik, melynek elengedhetetlen kelléke az e-mail marketing. 

Számos oka van, hogy miért tekintik egyre inkább az e-mail marketinget az interaktív ipar „legforróbb” ágazatának. Mérete és alkalmazási területe 2006-ban megkétszereződött és előreláthatólag ebben az évben is duplázódni fog. Ezt a növekedést az e-mail technológiai fejlődése is segíti. Napjaink legnagyobb e-mail marketinges cégei már olyannyira optimalizálják kampányaikat, hogy több száz különböző eseményt és a hozzá tartozó temérdek kreatívot egyszerre, egy időben képesek kezelni. Az e-mail marketing dinamikus térnyerését elősegítő másik fő ok a növekvő relevancia. Az e-mail marketingesek hírlevelei egyre inkább kifinomulttá válnak és a tárgyra szorítkoznak. Azonban az egyéb interaktív marketing eszközök is egyre komolyabb fejlődést mutatnak így a döntéshozóknak egyre nagyobb fejtörést okoz, hogy hol költsék el online kiadásaikat.

Az „e-Marketer” szerint az új weboldalak száma napról napra tömegesen nő a felhasználók pedig egyre gyorsabban és célzottabban találnak rájuk. Ez köszönhető főként a keresőprogramoknak, melyek az első helyen állnak a látogatók egy adott honlapra történő terelésének tekintetében. Ezt követik az e-mail-ből történő átkattintások majd a szájhagyomány útján terjedő reklám – vagyis amikor valaki azért gépel be egy URL címet, mert hallott a weboldalról vagy ismeri a márkát amit az bemutat.

Forrás: www.internet-marketing.hu