2006. december. 07. 17:30 Utolsó frissítés: 2006. december. 07. 17:31 Vállalkozás

Mibe bukhat bele egy franchise?

A hálózatba lépés előtt a franchise-átvevők szeme előtt gyakran csak az elérhető profit, a készen kapott menedzsment lebeg. Megfeledkeznek viszont a rendszer lehetséges buktatóiról. Mandel Katalin, a Dakexpo kft. franchise tanácsadója körültekintő magatartást javasol a rendszerhez csatlakozóknak.

A franchise hálózat bevezetett márkaneve, a szinte készen kapott menedzsmentje adminisztratív rendszere, és a már bizonyítottan működőképes üzleti modellje sok potenciális átvevő érdeklődését vonza. Többségük azonban nem számol előre a lehetséges buktatókkal. Ilyen többek között, ha az átvevő mondjuk nem kellő körültekintéssel  vizsgálja meg az átadót, vagy nem a megfelelő franchise-típust választja. Hibás lehet azonban maga a franchise-rendszer is. Mielőtt valaki úgy dönt, hogy megvásárolja egy franchise-rendszer belépési jogát, a következő szempontokat kell figyelembe vennie:

- Mekkora az az éves bevétel, amely elegendő a biztonságos és kényelmes üzletvitelhez?
 
- Melyek azok az anyagi források, amelyeket biztonságosan igénybe lehet   venni?

- Mennyi az a maximum időtartam, ameddig még nem probléma, ha az éves bevétele nem éri el a meghatározott szintet?

- Áll-e egyáltalán olyan pénzügyi színvonalon, hogy bármiféle franchise-ügyletbe belevágja a fejszéjét?

Nem árt ellenőrizni a saját hitelkeretét és minél több információt, s amennyiben lehetséges egy titoktartási dokumentumot is beszerezni az adott cégről akár on-line fórumokon, akár kereskedelmi kiállításokon. Amennyiben egy héten belül nem válaszolnak a potenciális átvevő megkeresésére, érdemes elgondolkozni azon,  hogy a belépőnek ezt a hálózatot kell-e mindenképp választania.

A franchise-hálózat kiválasztása előtti utolsó lépésként a potenciális átvevőnek - a szakértők szerint - feltétlenül meg kell győződnie arról, hogy van-e a hálózatnak bevételi elvárása.  Érdemes  felkeresnie az adott rendszerben működő újdonsült franchise-átvevőket és a következő kérdéseket feltennie nekik:

o       Mióta dolgozik ebben az üzletágban?

o       Hogyan csinálja?

o       Fejlődik az üzlete?

o       Elégedett a profittal?